3 dage hos Snedkers Paratviden, Jubii, Green Cacti og Vertikal

Jeppe Sjöström gik i 9. klasse i maj 2001. Han bad om at komme i erhvervspraktik hos Steven. Det kom der denne meget fine artikel ud af.

[Jeppe Sjöström fortæller] ]Jeg var i maj måned 2001 erhvervspraktikant i firmaet Snedkers Paratviden, et enmands-Internet-firma (skriveri og konsulteren) ledet af Steven Snedker. Det bragte mig på en tur rundt til større og mindre firmaer i den danske IT-branche.

Her er min dagbog.

Dag 1

Jubii <

Kl. 9:58 mødte jeg ved Kongens Bryghus, Rahbeks Allé 11, Vesterbrogade. Det var lidt svært at finde indgangen, men jeg fulgte bare efter en mand med en Jubii-reklamejakke. Det medførte da også, at jeg til sidst stod ved receptionen.

Man er ikke i tvivl om, hvor man er. Overalt er der neonlamper, klistermærker og vanddekorationer med det så velkendte logo. Receptionisten ringede til Steven. "Øhh.. Steven, der står en svend hernede? ... Ok."

Snart stod Steven foran mig og bød mig velkommen. Først blev jeg spurgt om jeg ville have noget at drikke og om jeg havde fået morgenmad. På mirakuløsvis stod jeg pludselig med en halv liter Cola i hånden.

Vi gik gennem gange og ned af trapper til vi nåde "haven", ved siden af parkeringspladsen, hvor Steven forgæves prøvede at finde regnorme i jorden. Men han måtte indse, at det forkerte redskab var valgt - en slidt plastik-børnehave-ske.

Regnorme og biler på parkeringspladsen <

Jubii Bil

Steven sammenlignede sig selv med en regnorm der æder affaldet og laver det om til muldjord. En Jens IT-mand, der baner for andre den vanskelige vej. Steven får hver dag en masse informationer ind, som skal sorteres og bruges til forskellige artikler.

Vi gik videre til parkeringspladsen, for at skrive de dyreste biler op, som jeg skulle bruge til en af de første indsigter om arbejde ude i erhvervslivet.

Alfa Spider: 460.000 kr.

Porsche Carrera 2: 1.809.717 kr.

Porsche Boxter: 999.997 kr.

Mercedes ML 55: 700.800 kr.

bilpriser.dk [Wayback-link]

En typisk lønarbejder af middelklassen kan lægge 5-10.000 kroner til side om måneden. Hvis han altså ikke køber hus. Dermed vil det tage mange år at tjene til disse biler:
Jubii Bil

Alfa Spider: 5½ år

Porsche Carrera 2: 21 år

Porsche Boxter: 12 år

Mercedes ML 55: 8 år

Så Steven belærte:

Hvis du har tænkt dig at blive lønarbejder, så glem alt om de smarte biler. De er ikke til småfolk, der lever af deres eget arbejde. De bliver som regel købt af mennesker, der holder lønarbejdere og malker dem for merværdi.
Test om du får råd til en smart Porsche: "Blir du cruiser?" [Wayback-link]   

På arbejde <

Inden vi vendte tilbage til Carlsberg-tårnet, skulle Steven lige udfordre mig i en omgang bilspil. På Jubii er der flere spillemaskiner som de ansatte kan muntre sig med.

Bilspil

Og så gik vi op til Stevens "pind" på Jubii. Vi sad lige foran musikredaktør Dan Rachlin. Så under hele opholdet kunne man ofte høre syngen og nynnen til de nye popsange.

Jeg fik et kig i Stevens e-mail-program, hvor der lå mange spørgsmål fra bl.a. fortvivlede læsere, der havde problemer med deres computere, hjemmesider etc.

Stevens job på Jubii <

Steven er en garvet webskribent, der har en fortid på Københavns Universitet (bachelor i datalogi og dansk) og som redaktør på Danmarks ældste computerblad "Alt om Data". Nu tester han tjenester for World Online (Tiscali) og skriver derudover for Ingeniøren, IT-journalen, Politikken samt diverse løse tekstopgaver.

På Jubii redigerer han 4 gratis nyhedsbreve:

Steven Snedker

Jubii Svar om IT [Wayback-link] er navnet på det nyhedsbrev, der hver uge hjælper amatører og professionelle edb-brugere med deres små hverdagsproblemer. 5 spørgsmål/svar bliver det i gennemsnit til pr. "udgivelse".

Nybegynder [Wayback-link] hjælper...ja nybegyndere med deres Edb-problemer. En slags Jubii Svar-light.

Hjemmesidesnedkeren [Wayback-link] hjælper vordende som erfarede webstrikkere med at opbygge deres sider godt. Hjemmesidesnedkeren har ingen rigtig deadline. Det er, efter min mening, det bedste nyhedsbrev Steven skriver.

Virusbaskeren [Wayback-link] fortæller om nye og kommende vira, samt hvordan man beskytter sig bedst.

Læs yderligere hvad de laver derude [Wayback-link]

Steven fortalte mig, at der engang kom en ivrig læser af "Jubii Svar om IT" op på Jubii for at få hjælp. Pudsige mennesker.

Steven har en speciel mappe, med ca. 350 anmeldelsesforslag af websteder. Der ligger e-mails tilbage fra 1999. Mange af dem anmelder Steven ikke, da det er mange af fejltrinene, der går igen, og som han har forklaret i tidligere nyhedsbreve. "Jeg kommer bare til at gentage mig selv". Nyhedsbrevet skal helst komme med nyt stof omkring webdesign.

Jeg fik også set hvordan Steven laver sit Virusbasker-nyhedsbrev. Han fortalte mig om en ny virus, der fortæller at der ligger en inficeret fil på ens computer, og at man skal fjerne den omgående, hvis man ikke vil have sin harddisk formateret. Og så sletter folk en ganske vigtig systemfil, der overhovedet ikke er inficeret, men som kan være ganske nyttig for systemet. "Genialt, hvorfor har vi ikke fundet på det noget før. [Wayback-link]"

Steven fandt en computer til mig, hvor jeg skulle besøge bilpriser.dk [Wayback-link] og finde ud af, hvor lang tid det vil tage mig, at tjene til en af de 5 biler på parkeringspladsen. Efterhånden kom jeg rundt om en masse beregninger med husleje og mad, som Steven dog rådede mig til at droppe. Det ville blive for indviklet.

Så var det tid til mad...

Frokost <

Maden er noget af det vigtigste, når man arbejder sådan et sted. Man kan ikke arbejde på tom mave.

Mad

Og her står vi så, ved en stor buffé, anlagt af Jubiis professionelle kokke. "Ved første portion vælger man alle retterne. Så ved man hvad man kan lide, og så tager man udelukkende det, ved næste portion", siger Steven. Jeg vil dog sige, at ved at vælge alle retterne, bliver der ikke nogen næste portion. I hvert fald for mit vedkommende.


Frokosten førte til en lille uddannelsessnak mellem Steven, en anden medarbejder og jeg.

Uddannelse <

Steven siger

Korte uddannelser medfører som regel mindre overblik og mere fastlagte opgaver. Når man én gang er begyndt at arbejde fanger bordet. Arbejdspladsen vil sjældent videreuddanne en, og man er selv for nærig til det.

Lange uddannelser er bedre (i hvert fald for mig). Man får et bedre overblik, og bliver som regel bedre og hurtigere til at tilegne sig nye evner.

Længere videregående uddannelser er som regel mere udviklende end de korte - se bare hvor uvidende og talblinde journalister generelt er.

Vi snakkede også om en bestemt redaktør på et IT-blad som lever af at levere daglige nyheder. Steven siger at man bliver dummere, jo oftere man har deadlines.

Jeg føler selv at jeg er blevet dummere, efter jeg har fået ugentlig afleveringsfrist.

Se på litteraturen. Bøger står der ofte de klogeste ting i, og de kan tage flere år at skrive. I månedsmagasiner står der mindre kloge, men ganske ok ting. Og dag- og ugeblade (tabloid) er det der er mest uintelligente.

Forfatteren Ben Hecht sagde:

At holde sig orienteret om, hvad der sker i verden, ved at læse aviser er som at prøve at finde ud af, hvad klokken er, udelukkende ved at betragte minutviseren.

Arbejdet kaldte, så vi vendte tilbage til pinden. Jeg fortsatte med at skrive på denne rapport og Steven fortsatte med sine nyhedsbreve. Indimellem kom han hen, for at stille spørgsmål og komme med forslag. Vi lavede også en graf om indtjeningsmuligheder.

Indtjeningsmuligheder

Arbejdsliv

"Men det behøver selvfølgelig ikke at blive tilfældet. Men tænk over hvad du sælger for penge. Som lønarbejder er der et tydeligt loft for hvor meget du kan tjene, hvor du kan bo, hvad du kan køre i."

Arbejdsliv

En bekendt arbejder for et firma, hvor cheferne kan trække sig tilbage med 50 millioner kr. pr. snude. De har selvfølgelig knoklet, da det er svært og tager tid, at starte en succesrig virksomhed op. Dog kan deres marketing- og salgsschef, der i hvert fald har gjort sit til virksomhedens vækst, i frit stillet tilstant, trække sig tilbage med æren og seks måneders opsigelse.

Dag 2

Ankomst til Jubii <

Den anden dag hentede chefredaktør Rune mig ved receptionen, fordi Steven ikke var kommet endnu. Efter et par minutter kom Steven.

Det tog lidt længere tid at komme ud af døren end jeg havde forestillet mig

Jeg gik videre til min lille opgave om bilerne på parkeringspladsen.

Steven foreslog at jeg skrev om arbejdspladsen Jubii. Under arbejdet faldt jeg over firmaets egne bag-om-Jubii-sider [Wayback-link], der lagde vægt på frønsegoderne (maden, Cola-automater, "team-building-rejser"), som medarbejdernes drivmiddel.

I en udsendelse på TV2, "De dyre drenge", udtalte Henrik Sørensen at Børsens Nyhedsmagasin havde spurgt om de ikke måtte besøge Jubii hver dag kl. 12.00

Så jeg gik jo udfra, at mad, cola og rejser var det vigtigste for en hver Jubii-medarbejder. Men hvad er realiteten?

Interview

I denne situation lærte Steven mig hvordan man interviewer folk.

Læs den officielle sandhed. Husk den. Men spørg rent faktisk forekommende og levende folk "Hvad motiverer dig til at arbejde godt?" Det vil give dig et sandere billede i langt de fleste tilfælde.

Spørg mange mennesker. Når et mønster viser sig, skal du så veje svarene mod hinanden, og stille de spørgsmål ud fra allerede givne svar. F. eks. Person nummer 1 siger at "gode medarbejdere" er vigtigt. Person nummer 2 siger "Pengene". Så spørger du Person nummer to "Men ville du arbejde her, hvis vi alle var mongoler?". Og efterhånden kommer du omkring emnet og kan skrive nogenlunde sandt om tingene.

Steven og jeg spurgte omkring 8 personer om dette. Mønstret var

  • en god lønpose
  • stemningen/medarbejderne
  • gode opgaver/godt arbejde

der gjorde at de arbejdede godt og kunne lide at være på Jubii. Mad, cola og rejser blev knapt nævnt. Rune S. Nielsen uddybede:

Jeg har prøvet at arbejde for et firma og få en fuldstændig urimelig løn. Men fordi man arbejder med noget som man brænder for, er man næsten villig til at arbejde gratis. Hos Jubii får jeg penge for at arbejde med noget, som jeg kan lide. Jeg vil dog sige, at det var sjovere dengang vi var en pionervirksomhed. Nu er det som enhver anden virksomhed.

Og det var også min fornemmelse fra den dag, hvor jeg gik i gennem gangen til Stevens afdeling. Det var lige som et hvert andet kontor. Bordere med maskiner på, og en flok medarbejder suget fast til skærmen. Stemningen var ikke mere "løftet" end så mange andre virksomheder.

Folk laver vitser, bander og tager generelt ikke tingene så tungt.

- Om Jubii

Men gør de ikke det alle steder? Jeg opfatter ikke min fars virksomhed [Wayback-link] som alternativ eller med løftet stemning. Tvært i mod. Den er ejet af en flok thyboer, der bestemt er mennesker af få men seriøse ord (og handlinger, for den sags skyld).

Efter min mening er stemningen ikke mere løftet hos Jubii i forhold til min fars virksomheds. Men jeg kan jo kun tale af erfaringerne fra mine to besøg.

Efter frokosten, så vi en journalist og en kameramand fra DR, der ivrigt filmede 5-6 medarbejdere, der spillede bordfodbold.

Se, dér står en vaskeægte journalist. Prøv at se hvor ivrig kameramanden er. Det er sjovt nok de samme personer, der stiller sig frem, når der filmes: "Den glade men alternativt-arbejdende Jubii-medarbejde. Det er nærmest provokerende at de "leger" i arbejdstiden. Sikke en personalekultur."

I perspektiv

Jeg talte med en bekendt om, at jeg havde været i praktik hos Steven, og havde været på besøg hos Jubii. Hans svar: "Ej, hvor spændende. Du har været ude hos Thorborg og drengene".

Hva' søren! "Thorborg" er jo næsten ved at blive et varemærke.

Alle kender Jubii og Martin Thorborg. Børsens Nyhedsmagasin har lavet en undersøgelse, hvor Jubii lå på en klar andenplads under Coca-Cola, men over Tuborg, Carlsberg, LEGO og mange andre store danske brands.

Jubii har eksisteret i knap 6 år, Tuborg i 128 og LEGO i 64.

Både LEGO og Carlsberg havde store problemer, da de startede ud.

Folk var meget skeptiske overfor LEGO. "Det var jo legetøj. Klodser." I dag er LEGO en stor international eksportvare.

I.C. Jacobsen havde store problemer med hensyn til produktionen af øllet. Det tog ham mange år at få en god produktion og blive kendt i danskernes bevidsthed. Så lang tid, at firmaet blev overdraget til sønner og sønnesønner.

Det er uden tvivl den store medieomtale, der har gjort at Jubii er blevet så indgroet i danskernes bevidsthed, på så kort tid.

Historien om Jubii lærte mig, at man skal passe på med at bruge pressematerialle, når man beskriver en virksomhed, men at det kan være svært da det ofte er det eneste der er tilgængeligt.

Skriver man ukritisk af, kommer man ofte til at viderebringe skidt. Og man vil jo ikke være sådan en, der viderebringer skidt.

Onkel Doug

Douglas RushkoffSenere på dagen skulle vi se et foredrag af en kvik IT-mand, ved navn Douglas Rushkoff [Wayback-link]. Det var optaget fra årets Reboot-konference.

Vi så foredraget [Wayback-link] i Jubii's konferencerum. Vi så det direkte fra Internettet. Det var ret godt. Dougles er en showmand uden lige.

Uddrag:

Lately I've been asking myself, what is media? Or, more exactly, what is not media? [...] And it occurred to me that everything is media. Everything outside my own awareness [...] That is, until it gets to you. Everything between the thing that I'm calling Doug and the thing that you're calling John is media.

Then I started to wonder, well, what is the thing that I call Doug? The best we know so far, what we call "Doug" is some distinct DNA [...] It's a medium for a code that goes back into history and right through to the future. Has there ever been a better broadcaster than DNA?

- Douglas Rushkoff

Douglas talte meget om it-historie og om, hvordan vi lære af fejltagelserne og succerne.

Det meste af fordraget forstod jeg, men undervejs stoppede Steven klippet, så jeg kunne få de vigtigste detaljer med.

Snakken førte os omkring. Steven fortalte mig om hvordan han fik sit første rigtige skribentjob hos Alt om Data, og hvilke erfaringer han havde draget. Steven fortrækker helt klart at skrive til nettet frem papir.

Da jeg startede på Alt om Data hente det ofte, at jeg skulle hente gamle artikler frem og citere mig selv om igen, hvis jeg f.eks. kom med en opdatering til en ældre artikel, eller bare nævnte noget, der krævede yderligere forklaring.

Når man skriver til nettet kan man lige så godt bare resumere og linke.

Det var praktisk talt den dag.

 

Dag 3

Green Cacti - Start-op i Vanløse <

Den tredje dag foregik henholdsvis i Vanløse og Brønshøj. Jeg stod af på Vanløse Station og mødte Steven på Christianiacykel, på vej ned ad Jydeholmen. Vi stod ved Brian Jacobsens domicil cirka. kl. 11. Steven skulle lige parkere sin cykel.

Brian Jacobsen er en internetfreak, der sammen med en kompagnion har startet egen søgemaskine, Green Cacti [Wayback-link]. De har indtil videre skudt flere 100.000 kroner i projektet. I rummet står omkring tre computere og et par servere.(?).Brian Jacobsen

Brian tændte for skærmen til en maskine, der indeksere websider til deres søgemaskine. Det var ret interessant at se maskinens kommandolinjer. Den fortalte, at den havde fundet en side og at den nu ville tjekke om den kunne bruges til noget. Få sekunder efter. Nop, siden var ligegyldig. Videre i teksten. Ret interessant. Sådan gør de store søgemaskiner som AltaVista og Google også. Google har bare 7.000 servere i stedet for 2.

Vi talte frem og tilbage. Brian fortalte om salg:

Den akademisk metode: Man tager små skridt og opbygger. Man samler alle de små enheder eller detajler, og bygger en konklusion på dem. Man kan forsvare alle skridt.

Med marketing er det helt omvendt. Man starter med en udsigelse; "Internet er...", uden at argumentere for den og kommer med konklusionen; "Derfor skal du købe hos mig"

Vi talte også om, hvad man bliver lovet og hvad man får:

Der er en god grund til at folk skifter job så tit i it-branchen. Før man starter bliver man lovet guld og grønne skove og udviklingsmuligheder. I virkeligheden bliver man sat på sin plads og kommer til at lave det samme igen og igen og igen. Ligesom alle andre.

Vi kom ind på halvskjulte betingelser. Bl.a. Microsofts gratis e-mail-tjeneste Hotmail, som havde skrevet i deres "Betingelser for registrering", at Microsoft ejer og må benytte indholdet af alle beskeder, der blev sendt via Hotmail.

Pause <

Samtalen gjorde os sultne og Steven spurgte om vi ikke skulle købe pizza. Han havde oven i købet taget film med. Vi gik ned til Jydeholm Pizzaria og bestilte 3 pizza. Flink, som Steven er, betalte han min pizza med orderne: "Det skal du ikke. Skattefar betaler."

Da vi kom hjem, satte Steven filmen på. Det var en engelsk komedie, ved navn Mr. Jolly Lives Next Door [Wayback-link]

Efter filmen skulle vi ud til Steven og en kommende kompagnions kælderfirma i Brønshøj.

Med Christianiacykel til Brønshøj <

Jeg hoppede op i Christianiacykelen og af sted gik det mod Broksøvej. "Jeg har bilradio", sagde Steven og hev en bærbar mp3-afspiller frem.

Jeg skulle høre et Swimwear Catalogue [Wayback-link]-nummer. Det er Stevens synth-band, sammen et par venner.

Men lige som jeg havde puttet høretelefonerne i øret, standsede musikken. "Low Battery" - shiiiu...død på stedet. Batterierne var opbrugt - typisk!

I stedet for bil, kører Steven rundt på sin Christianiacykel. Det giver motion og så er den ikke så dyr i vægtafgift.

Et lille kvarter senere stod vi på Broksøvej. Martin som bor der, var bare ikke kommet hjem endnu. Så der stod vi i regnen og kunne ikke komme ind.

Nuvel, for at slå tiden ihjel gik vi en tur. På turen snakkede vi om internet-guruer. Danske Jacob Nielsen bor nu i USA og tjener styrtende med penge, på at lave undersøgelser om brugervenlighed.

Philip Greenspun har mindst lige så meget tjek på nettets muligheder som Jacob Nielsen. Han tjente også mange penge dengang han startede ArsDigita [Wayback-link] op.

Men da administrationsbyrden blev for stor, anskaffede han sig en direktør og bestyrelse. Ifølge ham selv [Wayback-link] brændte de pengene, de kvikke medarbejdere og de trofaste kunder af.

Og nu er han blevet smidt ud af sit eget firma.

Jeg nævnte Jeffrey Zeldman [Wayback-link] som en lidt provokerende men samtidig kunstnerisk webkritiker. Steven sagde, at han ikke var så indflydelsesrig på nettet, som f.eks. Jacob Nielsen der bliver brugt meget, især i Danmark.

Steven pegede på en legetøjsbutik 50 meter nede af gaden.

Jeg købte engang en 1 meter høj Rottweiler til én af Swimwears koncerter. Til vores koncerter er der jo ikke rigtig nogen, der hopper og danser, så vi havde brug for at dekorere scenen lidt.

Vi gik ind i butikken, som solgte alt mulig afvigende legetøj. F.eks. en mandshøj ridder med sværd, til 5.000 kr.

Vertikal <

Martin Jørgensen, it-journalist og cms-designer

Da vi kom tilbage, stod døren ulåst.

Nede i kælderen fandt Steven et par sider frem fra en bog om webdesign, han er ved at skrive. Det handlede om, hvordan man læser sin statistik. Jeg satte mig til at læse det.

Steven startede for 1½ år siden netuni.dk, sammen med en programmør, som siden ikke havde tid til projektet.

Indholdet fra Netuni skal over i Vertikal, og så bliver Vertikal deres fælles firma.

På netuni.dk ligger artiklerne bare som ét langt dokument.

På Vertikal, skal de deles op i under artikler til et tema.

Steven viste mig et flowchart over, hvordan alle siderne på Vertikal skal se ud. Ét StyleSheet (typografiark) og én navigation, alle steder. Alt bliver lagt i databaser. Det gør det nemmere at sortere og vedligeholde indhold.

Brugeren kan selv sortere dem og læse dem i den rækkefølge, han lyster. F.eks. i titel, dato, rang, nøgleord etc.

Når man fylder stadset i databaser, skal man fylde i så små kasser som muligt. En artikel skal ikke smides ind i kun ét felt i databasen.

Der skal være et felt til overskrift, synopsis, forfatter, dato, sidst redigeret osv. Det giver flere sorterings- og søgemuligheder.

Pludselig larmede det på trapperne og så stod Martin i døren.

Det trak ud. Du ved, jeg var til møde"

Martin satte sig ved sin computer og spurgte om jeg ville lære noget. Han viste mig PHP (programmeringssprog), som gjorde det nemt for ham at opdatere dele af hans sider på en gang.

Det er den eneste rigtige måde, at opbygge websider, fordi det er nemt at opdatere. Jeg bruger det til selv små opgaver.

Jeg har haft minimal erfaring med dynamiske sider. Jeg vil gerne prøve at få det til at virke, hvis jeg kunne få min Apache-server sat op. Den vil ikke, påtrods af god hjælp fra en vidende person [Wayback-link].

Opdateret! wideweb.dk er lavet med php-include. Lad os vente med CMS'et.

Jeg fik desuden et ultrakort indblik i Global Fly Fisher [Wayback-link], som er en amerikansk tjeneste for fluefiskere. Martin ejer det sammen med tre amerikanere. For at få det til at løbe rundt, er de begyndt at sælge merchandise. Kasketter med tilhørende logo.

Martin viste mig også en ny tjeneste han havde lavet til Vertikal. "Få dig en gratis titel [Wayback-link]".

Folk er efterhånden så hysteriske med hensyn til at blive kaldt et eller andet. I dag gør en engelsksproget titel åbenbart én mere kompetent. Steven fortalte at han havde snakket med en vicevært, som ville kaldes Location Manager.

Vertikals titelgenerator giver én en tilfældig titel, a la Global Marketing Manager, General Database Executive eller Chief Support Officer. Maskinen sortere dem, så de giver en mening, men ellers er selve ordene tilfældige.

Ugen var ved at være forbi. Takket være Steven havde jeg lært en masse omkring nettet, statistik, virksomheder, journalistik, interview, databaser og meget andet.

Både Brian Jacobsen og Martin Jørgensen var utrolig imødekommende, og det var ret interessant at komme til at se hver deres nyopstartede firmaer.

Opdateret! Mit andet praktikforløb skete hos Vertikal. Det skete i uge 39, og var således under Vertikals opstart som duo. Martin og Steven skrev om mit ophold [Wayback-link].

 

Konklusion

Praktikugens mål var selvfølgelig at vise hvordan erhvervet er. Jeg lærte en masse om lønarbejder vs. selvstændig. En kommende skribent ville nok få mere ud af opholdet, end én der så sig selv som kommende hudspecialist.

Heldigvis, kunne jeg godt finde på at spilde mit erhvervsliv som skribent. Men man kan jo altid overveje. Jeg ved ikke om jeg vil bruge det meste af min ungdom på Universitet - "det dejlige sted".

Selvfølgelig er det de højstuddannede der ofte slipper i første omgang, ved nedskæringer i et firma.

På den anden side kender jeg op til tre-fire chefer, der ikke er højtuddannede. Den ene er endda slet ikke uddannet. Indtil videre bruger jeg mit arbejdsliv på den sidste del af Folkeskolen og så nogle webprojekter, jeg selv har skrabet frem. Og så må vi se, hvad der sker.

På den anden side: Sporene skræmmer. Når det kommer til stykket, kan det godt være, jeg bare vil være arbejdsløs og drikke øl resten af mit liv. Bænken er et dejligt sted!