Medieboblen brister - Tanker uge 10/2002

Det er muligt at omsætningen i mediebranchen har nået sit historiske toppunkt.

Det er blot en lille tanke. Men dens tid er kommet.

Medieboblen brister.

Efter 100 års uafbrudt vækst står den kommercielle mediebranche overfor

  • Meget annonceplads, færre annoncører
  • Mere og mere betalingsuvilligt publikum
  • Et net hvor selv begyndere kan finde bedre, hurtigere og grundigere svar.
  • Et net med utallige konkurrenter. Telestyrelsen konkurrerer med Alt om DATA. Altinget med Berlingske Tidende. Alexanderband med TV2. Salon med Politiken.

Tænk over det. Diskutér det med andre. Men lad være med at bringe det i et stort medie. Lad os se [Wayback-link] om ikke tankesmitten, medieboblen brister, kan komme vidt omkring [Wayback-link] uden opbakning fra de gamle medier.

Råd <

Det er ikke pænt at vifte en gruppe mennesker om næsen med en diagnose uden at forsøge at hjælpe til med et behandlingsforslag.

Jeg ser et nogle få steder med betalingsvilje hvor mediearbejdere stadig vil kunne tjene lidt penge på deres talent.

Det ene sted er konsulenttjenester. Skriv meget specifikt til en betalende målgruppe. 10 IT-chefer, 100 kommunaldirektører eller 1000 socialpædagoger vil efter min mening snart besidde viljen til at betale en brøkdel af en timeløn for at få et nyheds- og/eller hjælpebrev om lige netop deres område. Ekspertise inden for et område er her et plus.

Det andet sted er salg. Skriv om produkter, sælg produkter. Det er traditionelt ikke særlig ærefuldt og kræver også salgstalent. I et lille sprogområde er det endnu sværere og ens integritet kan blive udfordret alvorligt af pengemanglen.

Et tredje sted er bøger. Folk vil stadig gerne købe dem. Men også her er det lille sprogområde et problem: man tjener meget lidt på bøger. For mange journalister vil det også være et problem at skrive en bog, da de ikke nødvendigvis besidder nogen ekspertise udover den formidlingsmæssige.

Sidste mulighed er informationsarbejder et sted, hvor der ikke direkte skal tjenes penge på informationssalg. Som med salg vil man sikkert blive svært udfordret på en eventuel integritet.

Så kort sagt. Det er bliver endnu sværere at begå sig som informationsbehandler- og sælger.