Ét skridt ad gangen

Store systemer er ikke altid lykken. Med lidt omtanke kan ét skridt ad gangen være meget billigt og meget effektivt

Det handler ikke kun om gratis open source kontra dyre, lukkede færdigsystemer — det handler om standarder og veldefinerede grænseflader.

Artiklen er en præsentation, som blev brugt som oplæg til en debat om Learning Management Systemer på Undervisningsministeriets konference om videndeling oktober 2002 🏛️

Deling betyder åbenhed <

Når viden skal deles, skal der bruges åbne systemer baseret på åbne og veldefinerede standarder

Det gør det nemt at trække viden ud af systemerne og sende viden ind i dem.

Telefonlisten <

Kan din institutions telefonliste publiceres på

  • Intranettet
  • På web
  • På papir
  • I årbogen
  • Hvorsomhelst

...ud fra de samme data opdateret det samme sted?

Kan dens oplysninger eksporteres til den kommende kommuneportal?

Overholder den standarderne for offentlig information online?

En åben og anerkendt grænseflade kan sikre dette.

Bedst og godt nok <

Det er ofte dyrt at få det bedste.

Det er ofte meget billigere at få noget, der er godt nok.

Og godt nok er jo... godt nok!

80:20-reglen gælder ganske fint her:
80 procent af effekten kan opnås for 20 procent af prisen

Ikke et produkt, men en proces <

Når man implementerer et system til videndeling, informationshåndetering og styring, skal man vide at:

Det er ikke et produkt man køber!

Det er en proces man sætter i gang!

Den proces bliver ved og ved. Lang ud over den dag hvor systemet er 'taget i brug'

Standardiserede dataformater <

Det er vigtigt at benytte formater, der ikke maler informationen op i et hjørne, men tværtimod opfordrer til at den udnyttes så meget som muligt.

  • SQL
  • XML
  • GIF/JPG/PNG
  • CSS
  • PDF
  • Selv banale tekstfiler

Standardiserede grænseflader <

Det er vigtigt at systemet kommunikerer internt og eksternt gennem veldefinerede og kendte grænseflader

  • HTTP
  • HTML
  • XML
  • POP3
  • Soap
  • FTP

Standardiserede brugergrænseflader <

Det er vigtigt at adgangen til systemet sker gennem lettilgængelige brugergrænseflader

  • Web-baserede (der kan bruges i ALLE browsere)
  • Ingen særlige krav til farver, opløsning og så videre
  • POP3 e-post

Ingen specialelementer <

Det er vigtigt, at brugerne ikke er afhængige af specialelementer, der skal installeres eller hentes på forhånd

  • Særlig klientsoftware
  • Kun de nyeste browsere
  • Komplekse Java Applets
  • Overdreven scripting på klienten

Standarder betyder uafhængighed <

Ved at vælge standarder frem for konkrete, færdige løsninger, stiller man sig selv frit i leverandørvalget.

Man er ikke bundet til et bestemt produkt og det der følger med

  • Support
  • Ekstramoduler for at få nødvendige faciliteter
  • Tvungent konsulentvalg
  • Bundet videreudvikling
  • Opdatering

Standarder betyder lav pris <

Paradoksalt nok er standardelementer ofte billige — endog gratis.

Dette er ikke et argument i sig selv.

Dyre løsninger kan skam sagtens være gode... de er bare dyre.

Standarder betyder valgfrihed <

Hvis standarderne er overholdt, kan man blot vælge de elementer, der overholder standarderne

Kaserne, lejlighed, typehus eller arkitekttegnet? <

Det kan være et svært valg at træffe om man skal

  • Vælge en færdig pakkeløsning

eller

  • En leje/abonnementsbaseret løsning

eller

  • Få specialfremstillet eller -tilpasset et system

Der er fordele og ulemper ved alle løsninger

Ét skridt ad gangen <

Når man kan vælge frit, kan man dele tilblivelsen af sit system op i bidder, og lave én bid ad gangen

Lange IT-forløb dræber <

Jo længere et IT-projekt tager desto større er risikoen for fiasko — og desto højere er prisen. IT-projekter, der tager år at gennemføre er dømt til at mislykkes.

Et kvartal er lang tid <

Det ideelle delforløb tager et kvartal — 3 måneder.

Det er en acceptabel horisont for de fleste.

Det er tilstrækkeligt kort til at det teknologiske og organisatoriske fundament ikke flytter sig.

Små succeser gør usårlig <

Jo flere små succeser et forløb rummer, desto bedre plads bliver der til fiaskoer.

En fiasko i et lille delprojekt forsvinder i mængden af vellykkede projekter, og koster ganske lidt — både i kroner og i goodwill hos medarbejdere og ledelse.

Morgenbrødslisten <

Hvis man vil have succes hos brugerne, skal man komme deres ønsker i møde.

  • De fleste systemer er afsender/ledelsesdrevne
  • De bedste systemer er modtager/brugerdrevne

Hvis brugerne får hvad de vil have, så får du en succes.

Har dit system for eksempel en morgenbrødsliste?