Anders egen tv-station - tanker uge 49/2004

Anders Vind Ebbesen køber kopibeskyttede cd'er, han ikke kan afspille. Sony Music er ligeglade. Så tager Anders sagen i egen hånd.

Tanker fra en faglig postliste. Jeg lancerede historien, som så fik vinger. Nu hvor andre har publiceret min historie offentligt [Wayback-link], kan jeg lige så godt lægge den ud som fuldtekst.

En lærerig og morsom video <

Fra: Steven Snedker
Til: postlisten
Emne: Fantastisk video (nøgleord: multimediefremtid, pressenævn, ophavsret)

Ung computernørd køber kopibeskyttede cd'er. Kan ikke afspille dem.
Skriver til Sony Music. Det hjælper ikke.

Downloader musikken uautoriseret. Skriver til Sony og takker dem for at åbne hans øjne for uautoriseret download. Lover dem vin og blomster hvis de bare gider erkende, at de har modtaget hans brev.

Sony kvitterer for modtagelsen. Nørd møder op med rødvin og blomster...
Og optager det hele på video. Der udspiller sig en kostelig scene inde hos Sony Music hvor en meget socialt intelligent og storsmilende ung dame tager imod gaverne uden at fatte en bjælde af hvad der foregår.
Hun legemliggør branchen ypperligt som hun himmelfalden af professionel lykke modtager gaver, der om nogen varsler branchens undergang.

Der er både breve og video på sony.webbesen.dk [Wayback-link]

Der er en del musikcitater i videoen. Videoen tåler næppe heller en tur forbi datatilsynet. Så snup den mens den er varm.

Ret skal dog være ret. Antipiratgruppen har også netop udgivet en video. Videoen fra november 2004 handler tilsyneladende om truslen fra 56k-modemerne. Vær med på beatet [Wayback-link] sammen med Antipiratgruppen.

Måske har entusiast-web-tv-stationer alligevel en fremtid.

Hvad betyder Ebbesens video? <

På postlisten spørges der så til Ebbesens metode: "Og er der ikke noget med, at når man laver god journalistik - med eller uden skjult kamera osv. - så går man efter struben på førerulven?"

Jeg svarede:

Ebbesen har tydeligvis en god sag, og burde uden problemer kunne få pengene tilbage for den defekte cd, han har købt. At han gider bruge så meget tid og så mange penge på i detaljer at fortælle producenten af den defekte vare, at deres vare er defekt, taler også til hans fordel.

Han når så ikke længere op i hierarkiet end promo-babe niveau. Men et hurtigt tjek på diverse klassiske danske medier siger, at man med forespørgslen "Hvorfor vil I ikke sælge musikken, så man kan høre den" ikke kommer længere op end promo-babe/PR-flak niveau.

Den trinde Ebbesen tager så inspirationen fra Michael Moore og valser ind i receptionen med tændt kamera og blomster. [...] Selvfølgelig ville det have været bedst hvis "Tak fordi du via din passivitet åbnede mine øjne for konkurrenterne"-historien have udspillet sig i hjørnekontoret. Men i de par år ærlige kunder har måtte trækkes med kopisikrede cd'er (som dansk lov om ophavsret i øvrigt forbyder dem at konvertere til noget hørbart) har jeg endnu ikke oplevet førerulven i hjørnekontoret forklare journalister det snedige i at fremmedgøre ærlige kunder.

[Etiske retninglinjer efterspørges]

Ebbesen har i 1.5 år spurgt Sony Music [Wayback-link] hvorfor de skiver, han køber af dem, ikke lader sig afspille. Hvorfor Ebbesen og ikke et klassisk medie med etiske retningslinjer osv.?

Mit gæt er at det skyldes:

  • væsentlighedskriteriet. Skiven gider ikke spille. Det er selvfølgelig forkert, men ikke en nyhed på størrelse med krigen i Irak eller anmeldelsen af kaffen på Københavnske cafeer.

  • at en 1.5 år lang kampagne mod uafspillelige skiver harmonerer særdeles dårligt med 1.5 års annonceindtægter fra producenterne af dem.
Det er så her Ebbesen sjosker ind med sin hjemmeside og sit kamera.

[...]

Hvordan bevæger hans historie sig rundt (når den ikke lige er [her på den hemmlige og magtfulde liste]?

Tja, den bliver samlet op af Fiaskotek [Wayback-link] og Keld Bach [Wayback-link]. Hvorefter den lander i den-brugerskrevne-men-vistnok-lidt-professionelt- redaktørstyrede-avis-på-nettet Flix.dk [Wayback-link]

Det er vel 3.000 unikke læsere og 3-400 downloads af videoen.

Det forholdsvis ringe læsertal er på den ene side på "hæ, hæ, hæ"- niveau og ikke nok til at sætte en dagsorden.

Men hvordan ser situationen ud om et par år?

Måske har de mest populære softwarepakker fået gjort det endnu lettere for amatørerne at syndikere hinandens artikler. Måske har steder som Flix har måske også skruet ned for community-delen og op for den hårde nyhedsprofil og dermed have fået flere læsere. Eller måske har andre redaktører taget Drudge/Gawker/Fleshbot-bolden op og er begyndt at lave hård nyhedsfiltrering for folket hvor der sandsynligvis er levnet plads til Ebbesen. (som vi kender det fra successen The Drudge Report [Wayback-link])

Jeg tror på læser/seer-talsmæssig fremgang for Ebbesen og lignende.
Måske de gamle medier kan skabe en ny karriere ud af at udstede korrektiver til de mest populære amatørmediehistorier.

Amatørmedierne har overhælet de klassiske <

Sidste kommentar:
En lille opdatering om den Michael Moore-agtige video fra Sony Musics hovedkvarter.

De ellers så tunghøre Sony Music har pudset advokaterne på Ebbesen [Wayback-link]. Ebbesen har fjernet videoen.

...som selvfølgelig er dukket op en masse andre steder [Wayback-link].

Sådan ser mediebilledet 2004 jo ud.

Jeg tog dog grueligt fejl, da jeg gættede på hvor effektiv amatørsyndikeringen var. Jeg gættede på at vi talte om 3.000 unikke læsere og 3-400 downloads af videoen. Jeg tog fejl med en faktor 20. Videoen er nu blevet downloadet (eller forsøgt downloadet) 10.000 gange og historien er syndikeret/spredt ud på i hvert fald 14 hjemmesider! [Wayback-link]

[...]

Amatørernes kan altså, når historien er god nok, generere bedre læser/seertal end de klassiske medier.

I mine øjne er Ebbesens popularitet selvfølgelig undergravende for Sony, men til dels også for folks tillid til og respekt for de klassiske medier.

Emnet "min cd virker ikke og fabrikanten er ligeglad og der bliver solgt 10 millioner skiver i Danmarks hvert år" sorterer klart under de klassiske medier.

Men den gamle presse har gennem årene kigget til annoncørerne, smilet et opgivende, tandløst smil til læserne og anmeldt produkter. Amatørerne har ikke skulle konkurrere mod ubestikkelige og morsomme journalister.

Så ikke nok med at den skamløse opkomling Ebbesen kækt har leveret en dødsdom til tunghøre Sony Music. Hans video har næsten lige så offentligt demonstreret at den klassiske presse er mere udfordret end de ønsker at tro. [...] Og her er så en mini-Ebbesen som godbid til de, der læste så langt: "Jeg sympatiserer og forstår, men min forsigtige vurdering er altså, at toget er kørt moster [Wayback-link]. For meget lang tid siden."

Så hvad har vi lært? <

Sony Music vil ikke kommentere det faktum, at de sælger uafspillelige skiver. Men nu har titusinde danskere grinet ad dem. Ebbesen har gjort det sværere for Sony Music og de gamle medier at tie om problemerne (Ebbesen opnåede også at komme i Politiken lørdag [Wayback-link]).

Sådan gør man uhørlige cd'er hørbare <

Mads Haahr har haft samme problem med cd'er som Anders Vind Ebbesen. Mads har også skrevet til de relevante udgivere. Uden at få svar.

Mads svar? Sådan kopierer du kopibeskyttede cd'er så du kan høre dem [Wayback-link].

Martin Jørgensen har helt droppet at købe aflytningsbeskyttede cd'er.