Den elendige Epic-video - svar uge 52/2004

Steven kritiserer en populær "sådan ser mediebilledet ud i 2014"-flashvideo på postliste for online-journalister.

[Forhistorie: i løbet af november-december 2004 blev en Flash-video populær blandt journalister og blogger-bloggere. Da en journalist/blogger udsendte den tredje gang fandt Steven at det var på tide med noget faglig kritik]

Den forpulede EPIC-video <

Så må det eddersparkemig være slut med at sende Robin Sloans "sådan ser mediebilledet ud i 2014"-flashvideo ud til listen. Nu er det tredje gang. Hvad skal der til for at det stopper? Skal den have kritik.

Javel så.

EPIC-videoen [Wayback-link] er tidligere på listen (25. november 2004) blevet omtalt med disse ord:

"8 minutters flash som giver et fascinerende bud på hvordan nyheder, blogs, netværkstjenester, google-alerts og amazon-teknologi kan smelte sammen."

Samme video er med mine ord en

"bloggergejlende omgang argumentationsfri glatsnak om at bloggernes yndlingssider/firmaer (Google, Amazon, Blogger, Tivo) er populære og en forsikring om at disse sider/firmaer vil være endnu mere populære om 10 år."

Google dejlig. Google stærk om 10 år.
Amazon dejlig. Amazon stærk om 10 år.
eBay, Tivo, blogger etc. dejlige. Stærke om 10 år.

Pointen er om ikke andet letfattelig.

Google Matrix og Googlezon <

I Epic-videon hedder det endvidere at Google driver søgning, nyhedssøgning, filtrering, webmail, blogsoftware. Men i fremtiden bliver det til Google Matrix!!! Og så er det bare vildere!!!!

Epic forudser også at Google fusionerer Amazon og at det så bliver Googlezon! Og endnu vildere!!!

Teknisk set skulle fordelen være, at der så kommer en god/bedre "prøv også"-funktionalitet (engelsk: recommendation engine) til Google Matrix.

Men den kan Google såmænd selv udvikle uden at fusionere med Amazon.

Google+Amazon er efter min bedste overbevisning mestendels et litterært greb brugt for at opgejle bloggere, der beviseligt tænder på den slags (læg en iTunes og demokratisk præsidentkandidat oveni og det havde været en klassisk blogbasker, der ville drive endnu flere til tastaturet med mere pap).

Maskingenererede nyheder ikke bedre <

Epic-videoen fortsætter med at fortælle at Google News [Wayback-link] senere vil byde på længere maskingenererede nyhedsresumeer og så kan nyhedsresumeerne skræddersys fordi Google+Amazon, Googlezon, kender ens vaner og venner så godt.

Det lyder ok indtil vi bliver konkrete.

Hvordan ser den personaliserede tsunami/Susan Sontag-historie ud? [I den uge havde en tsunami hærget Asien og Susan Sontag var netop død]

Vil en ihærdig pornosurfer få flere topløse billeder til tsunami/Susan Sontag-historierne mens en Marxistisk websurfer vil få en ufattelig masse tal i nogle meget materialistiske og sekulære nyheder om tsunami/Susan Sontag?

Bah, humbug.

Enkelt spørgsmål: hvem skriver bedst: individer eller komiteer?

En maskine, der blander 20 skribenters udgaver af 1, 2, 3 historier vil savne rytme og maskingenereret historie efter maskinegenereret historie vil være værre at læse end at skimme igennem primærhistorierne.

"Den magiske maskine, der overvåger dine venners/kollegers surf/læse- mønstre"-argumentet duer heller ikke. Så skal de karaktergive alt de læser/skimmer - og det gider de ikke.

Synes de i år 2014 at noget er særlig godt vil de sikkert, som i dag, sende vennerne et link til det spændende eller publicere linket. Det kan man bruge til noget.

Når jeg i 2004 ikke ønsker at min bedste ven skal læse alle nyheder i hele verden og genfortælle dem i et sprog, jeg kan forstå, ønsker jeg heller ikke at Google i 2014 skal læse alle nyheder i hele verden og genfortælle dem i et sprog, jeg kan forstå.

Google+Amazon (og konkurrenten Microsoft Newsbotster) siges i Epic- videoen at "filtrere, rangordne og levere al information pr. 2014" (tror jeg nok). Videoen siger også at alle Internet-forbundne mennesker kan levere og alle betales for deres indsats af annoncører.

Begge del er lette at sige.

Men hvor meget betyder det f. eks. at alle kan have en hjemmeside- lignende sag med Google AdWords-lignende annoncering på? Hvis de tjener 20 eller 200 kroner pr. år betyder det intet banebrydende for dem.

Ligeledes er der ingen naturlov, der siger at alle på hele nettet vil udskifte deres nuværende e-postale løsning med webmail fra Google bare fordi webmail fra Google er webmail fra Google.

De tre anbefalinger <

Et hurtigt kig i postprogrammet afslørede at de tre Epic-video-anbefalere havde anbefalet videoen tre gange i løbet af november-december.
Subject: broadcast: Nyhedsformidling i 2014?
Date sent: Sun, 21 Nov 2004 10:19:56 +0100

Subject: broadcast: Spådom.
Date sent: Sun, 19 Dec 2004 16:12:52 +0100

Subject: broadcast: De næste ti år
Date sent: Wed, 29 Dec 2004 16:10:36 +0100

En-linjestyper, hele bundtet. På den anden side vigtige for en postlistes økologi jvf. Netdebatejerens håndbog [Wayback-link] (skriftsted 4).

Konklusion <

Efter mit bedste skøn er Epic-videoen blevet anbefalet tre gange her på listen fordi den

1. Er en charmerende video med blød stemme og blød elektronisk musik der
2. nævner en masse sexede firmanavne og
3. ikke argumenterer en hujende fis

- Alt i alt sådan noget der charmerer webloggere, journalister og andre argumentationsvalne individer...

Her følger et bilag med de tre anbefalinger af Epic-videoen til Broadcast. Bemærk at også anbefalingerne er argumentationsfri og mest handler om følelser.

Ad!

Der er sikkert andre kværulanter end jeg, der gider diskutere medierne år 2014. Men skal vi så ikke gøre det, i stedet for som usle blogger-bloggere at kaste junk på hinanden igen og igen og igen indtil vi glemmer hvad der er op og ned og nord og syd?