Lær af bibliotekarerne - svar uge 52/2004

Bibliotekarer kan finde ud af at placere viden. Bloggere ved ikke særlig meget om det. Lær af bibliotekarerne.

[En nyslået blogger-blogger fortæller 1.000 online-journalister (ofte professionelle mennesker med uddannelse, der tjener penge på deres daglige håndværk) at hun har oprettet en blog!

Steven, der antagelig ikke har noget mere fornuftigt at foretage sig i et kvarters tid, skriver et opråb.

I det mindste kom opråbet til at indgå i undervisningen på RUC.]

[...] Og helt i overensstemmelse med profetien er dagens blogindførsel [Wayback-link]:

1. om weblogs

2. indeholder links til blogkultens indercirkel og småsnak, der skal tjene til selvprofilering og

3. et link til en liste med en for langt de fleste ubrugelig filtrering.

Her følger en mini-artikel specielt skrevet til alle og fordi det er jul.

Og til de tre punkter kan føjes

4. i kommentarfeltet er der aftalt rygklapning fra en anden blog-fortaler.

- duoen Trine-Maria og Hans-Henrik fik i øvrigt som dynamisk duo hjemsøgt både online-journalisterne og folkene på kommunikationsforum med det glade omend naive blog-budskab.

Hvorfor vi skal lære af akademikere og bibliotekarer og tie med den evindelige weblogsnak <

Akademikere arbejder på at gøre sig selv, hinanden og samfundet klogere. De producerer viden og arbejder sammen med bla. bibliotekarer på at lave systemer så denne viden kan genfindes, bruges og vokse.

Se på Tate Gallery. De forstår at lagre viden så den kan genfindes og hjælper dermed til at viden kan vokse. Se på deres nøgleords/kategori- system til billederne - og mouseover'en på dem:

• abstraction - non-representational  - colour [Wayback-link]  - gestural [Wayback-link]

• architecture  - military  - castle [Wayback-link]

• nature  - animals: mammals - cow [Wayback-link]

 - landscape - hill [Wayback-link]

 - natural phenomena - reflection [Wayback-link]

 - times of the day - sunrise [Wayback-link]

 - water: inland  - river [Wayback-link]

 - weather - mist [Wayback-link]

• places - UK cities, towns and villages - Norham, Norham Castle [Wayback-link]

 - UK counties - Northumberland [Wayback-link]

 - UK countries and regions - England [Wayback-link]

 - UK natural features - River Tweed [Wayback-link]

Fremtidssikret og brugbart!

Se så på en blog (eller en avis). Der gemmer man tingene omvendt kronologisk:

Arkiver

+ Marts 2005 [Wayback-link]
+ Februar 2005 [Wayback-link]
+ Januar 2005 [Wayback-link]
+ December 2004 [Wayback-link]
+ November 2004 [Wayback-link]
+ Oktober 2004 [Wayback-link]
+ September 2004 [Wayback-link]
+ August 2004 [Wayback-link]
+ Juli 2004 [Wayback-link]
+ Juni 2004 [Wayback-link]
+ Maj 2004 [Wayback-link]
+ April 2004 [Wayback-link]
+ Marts 2004 [Wayback-link]
+ Februar 2004 [Wayback-link]
+ Januar 2004 [Wayback-link]
+ December 2003 [Wayback-link]
+ November 2003 [Wayback-link]
+ Oktober 2003 [Wayback-link]
+ September 2003 [Wayback-link]
+ August 2003 [Wayback-link]
+ Juli 2003 [Wayback-link]
+ Juni 2003 [Wayback-link]
+ Maj 2003 [Wayback-link]
+ April 2003 [Wayback-link]
+ Marts 2003 [Wayback-link]
+ Februar 2003 [Wayback-link]
+ Januar 2003 [Wayback-link]
+ December 2002 [Wayback-link]
+ November 2002 [Wayback-link]
+ Oktober 2002 [Wayback-link]
+ September 2002 [Wayback-link]
+ August 2002 [Wayback-link]
+ Juli 2002 [Wayback-link]
+ Juni 2002 [Wayback-link]
+ Maj 2002 [Wayback-link]
+ April 2002 [Wayback-link]
+ Marts 2002 [Wayback-link]
+ Februar 2002 [Wayback-link]
+ Januar 2002 [Wayback-link]
+ Januar 0 [Wayback-link]

Ubrugeligt!

Første konklusion: vi tastaturklaprende aber skal, når talen falder på informationsarkitektur, lære af bibliotekarer og akademikere. Ikke af bloggere (eller journalister).

Så er der indholdet.

Blogging om blogging tæt på værdiløst <

Akademikere prøver (i bedste fald) at producere ny viden, selvstændig tænkning og andet guf. De er ikke bange for at kritisere hinandens arbejde. Bloggere skriver om det de læste eller købte og i nogle gange hvordan det påvirkede dem. De kritiserer sjældent hinanden og arbejder evindeligt på deres placering i popularitetshierarkiet.

Jep, det lyder enormt attraktivt. Men har man tænkt sig at tjene penge på sine formidlingsevner i 2005 er det næppe nok.

Blog er et salgsnavn for ok software, mestendels dårlige publiceringsvaner og en dårlig kult. Sky det skidt.

Mere om emnet på

Die Weblog Lüge [Wayback-link] (en fremragende skildring af to år som A-liste blogger)

Har weblogs en berettigelse? [Wayback-link] (et gangbart skriv om bloggeri af en knapt så medievant blogger)

6. Kulturen i visse weblogs minder lidt om dk.chat 1997 [Wayback-link]
7. Vidrige weblogs: følelser (en lille flig af den argumenterende, progressive brok vi ikke orker at argumentere i mod)

og så selvfølgelig i dit righoldige arkiv over Broadcast-diskussioner (læs op på ovenstående hvis du gider diskutere emnet - der er ingen grund til at tage grundtrinene igen og igen).

Lad os lave et nytårsfortsæt: at løfte hinanden fagligt i stedet for at reklamere for at vi også kan opnå ringe læsertal og endnu bedre poleret selvbillede ved at bruge en særlig type software.

[Det blev dog ikke til noget. Postlisten er gennem årene blevet dårligere og dårligere til at give faglige løft.

Det er dog en trøst at de mediestuderende på RUC måske den dag i dag lærer om forskelle i arkiveringskvalitet ved at se Tate vs. blog

Hvis du er interesseret i at se flere af mine indlæg fra Danish Online News Associations postliste, tryk dona. Hvis du er interesseret i mine artikler om jounalister, tryk journalist. osv. osv.]

Vi sælger skamløst viden og assistance vedrørende