Christian Ørsted og Jesper Bove-Nielsen: E-business

En skrækkelig bog er blevet udgivet på både net og papir.

Kend dit publikum. Er det forretningsfolk: giv dem en ordentlig omgang med stokken og guleroden indtil de løber i den ønskede retning.

I denne bog ønsker forfatterne at kvæget - undskyld, de ærværdige direktører og beslutningstagere - kaster uendelige mængder penge ud på e-forretningsprojekter. Til det formål hedder stokken "Dit firma overlever ikke i det nye årtusinde hvis det ikke har en e-strategi - dinosaurerne uddøde jo også fordi de ikke kunne tilpasse sig".

Guleroden hedder "Den digitale direktør er ufatteligt, uforståelig rig - den ikke-digtale direktør er højst forventelig rig".

Forretningsfolk drives mest effektivt med frygt og grådighed.

Vejen de drives i denne bog er mod store investeringer i e-transformation. Man må investere voldsomt hvis man skal kunne drive det til noget som digital direktør. E-magien virker kun hvis man virkelig betaler.

Desværre er bogen meget tynd hvad angår konkrete eksempler og overbevisende argumentationsrækker.

Ifølge bogen skal hele forretningen e-transformeres, så den er forandringsparat, klar til den øgede konkurrence. Den skal også blive til en lærende organisation, en netværksvirksomhed og vi skal have noget Business Process Outsourcing. Men hvem siger ikke det? Det er fjerlette konklusioner de fleste sælgere kan lire af sig.

At tale pænt og andægtigt om Business Process Outsourcing i 1999 er lige så let som da man snakkede Business Process Reengineering i 1989. Hver periode har sine dyre modeord, der måske dækker over noget. Men i hvert fald omkostningsfrit tegner udstøderen af disse ord som en smart og kompetent konsulent.

Det meste af bogen er for flagrende til at kunne modsiges.

Det er svært at argumentere mod "Visse forretningsprocesser kan med fordel lægges ud til andre virksomheder eller personer. Man bør gøre noget fordelagtigt."

Tal? <

En meget stor del af bogen hænger også sine pointer op på tal og udtalelser fra analysevirksomheder som IDC, Forrester Research og Gartner Group. Disse analysefirmaer lever af at blæse tingene ud af proportion - det er det eneste de får deres penge for.

Således kunne IDC tidligere på året berette at der "i 1999 vil blive foretaget 680.000 Dankort-transaktioner på Nettet med en påfølgende omsætning på 700 millioner kroner."

Virkeligheden er dog mere prosaisk. Den kan findes på http://www.betaling.dk/nyheder/nyheder/betalinger.htm [Wayback-link] og sagde 42231 Dankort-transaktioner den 17. oktober. Så går IDC galt i byen med en faktor 8 eller 10, er de heldige.

Alligevel smider bogen omkring sig med ukommenterede forudsigelser fra analyseinstitutter.

En alt for stor del af bogen er rad på rad af lette, ukonkrete udsagn og teknisk udseende grafer og figurer. Man kan ikke rigtigt argumentere med eller imod. Man bliver heller ikke klogere.

Prøv i praksis <

I bogens få konkrete råd, kan man dog fange den.

http://www.digitalestrategier.dk/htdocs/append.htm [Wayback-link] anbefaler:

Start med at kigge ind på Amazon.com, hvis ikke du har gjort det allerede, og prøv at købe et par bøger og nogle af de andre ting, de sælger. Sæt dig i en typisk kundes sted, og se både på produktbeskrivelser, pris, leveringstid, og hvad du ellers måtte finde relevant.

Det gode råd ville lyde:

Amazon.com udmærker sig ved brugervenlighed og mange (rosende) boganmeldelser. Men hvis du rent faktisk er fjollet nok til at købe ind i den vil du opleve at 1) At købe ind i USA betyder en længere leveringstid i forhold til de engelske boghandler.
2) At købe ind i USA betyder at bogen skal over en toldmur på vej ind i EU. Det betaler du for.
3) Bogen skal ligge i uger eller måneder i et postcenter indtil tolderne finder det for godt at se på den. Kort sagt: Amazon.com har i praksis høje priser og lange leveringstider. Køb hellere i en engelsk boghandel.
  Amazon.co.uk da? Nej. Dér koster bøgerne 25% mere end hos de øvrige engelske konkurrenter fordi man her skal betale dansk bogmoms (25%) mod engelsk bogmoms (0%). Det skyldes EUs momsregler [Wayback-link].

Som idiot lyder det måske tillokkende at betale 25% mere for en bog. Men de fleste vil næppe betale 25% for bogen StrikingItRich.com bare fordi de køber den hos Amazon.co.uk.

Efter juli 1999 lyder det gode råd til bogkøbere derfor: Køb ind i The Internet Bookshop eller en af de andre moms- og toldfri boghandler. Det er hurtigst og billigst.

Lad gå at den sidste udvikling - dansk moms i Amazon.co.uk - ikke er kommet med i Digitale strategier. Men bogen (og de tilhørende foredrag) bruger alt for meget tid på at rose Amazon.com uden at fortælle om mindre flatterende dele af Amazon-historien: den sølle aktiekurs, den urentable forretning, det lidet revolutionerende i at sælge bøger og cd'er pr. postordre osv. Forhold der bestemt er værd at kende før man kaster så mange penge ned i et e-hul, at man bliver nødt til at kalde det for succes og potentiale for ikke at blive fyret for at have kastet 50 millioner over bord.

Digitale strategier er ikke grundig, redelig og nysgerrig nok til at undersøge tingene nærmere. Det er mere en glat avisartikel i et erhvervstillæg end en brugbar vejledning. Det er mere et visitkort fra en konsulentvirksomhed, der vil komplicere tingene så meget at konsulentvirksomheden synes som den eneste vej ud af labyrinten.

I Danmark <

Det viser sig også ved udvalget af de danske eksempler.

Bogen byder på et hyldestinterview med Berlingske Online, der - ikke overraskende - har brugt mange penge på at lave noget skidt. Kobler man op og ser på deres http://www.boligzonen.dk [Wayback-link] kunne man den 17. oktober se 2463 boliger til salg. Sprang man derimod på den jævnt ukendte tjeneste http://bolig.kapow.net [Wayback-link] kunne man finde 23843 boliger. Omkring 10 gange så mange.

Berlingske Online er i praksis ubrugelig. Men det hører man ikke noget om i bogen.

Men selvfølgelig.

Hvem respekterer bogens læsere? Berlingske Tidende.

Hvem vil bogens forfattere gerne have penge af? Firmaer som Berlingske Tidende (det har de også fået).

Det betaler sig at fedte dér.

Derimod er der ingen grund til at fedte for og omtale et lille tremandsfirma fra nordsjælland. Kapow omtales i én sætning i anden sammenhæng.

Det samme mængde fedteri finder vi i hyldestinterviewet med ISO. Det er meget svært at læse sig til at ISO snævert set taber penge på at drive en gammeldags e-forretning, der svarer til 50'ernes-70'ernes ring-til-købmanden-og-få-varerne-bragt-med-bud. Det nærmeste vi kommer er "Men så tjener de pengene inddirekte på omtale" og "De får også præmier" (om det: i artiklen om Reboot 2.0).

Omtale og præmier er nok noget værd. Men direkte overskud er nu heller ikke at kimse ad. Og som tiden går bliver det sværere og sværere at få omtale.

Forfatterne fortæller også at Jubii har overtaget Tele Danmarks rolle for folk, der er på jagt efter en cykelsmed.

Hvem har så størst mulig succes med at gøre dette for kunden på Nettet? Er det DeGuleSider.dk, Krak.dk, 909.dk eller Jubii.dk? Lad os sige, at en kunde f.eks. skal finde en cykelsmed. Hvis kunden sidder foran computeren og er forbundet med Internet, skal der rimeligt meget energi til at få kunden til at løfte sig fra stolen og gå hen i reolen for at finde en telefonbog. Omvendt kræves der på Nettet kun et par museklik, en indtastning af ordet "Cykel" i Jubiis søgeboks, og kunden vil øjeblikkelig blive præsenteret for en række valgmuligheder inden for kategorien "cykler". Ved det næste klik kunden tager, ender han eller hun på en side tilhørende en cykelhandler.

Men enhver der rent faktisk kan trykke http://www.degulesider.dk [Wayback-link] og http://www.jubii.dk [Wayback-link] kan forvisse sig selv om at det er løgn. Jubiis svar på cykel er langt langt mindre brugbare end De Gule Siders. På De Gule Sider fandt jeg 12 cykelhandlere/cykelværksteder under mit postnummer - næsten dem alle sammen. På Jubii blev jeg kun forvirret af http://www.jubii.dk/Erhverv_oekonomi/Handel_Shopping/Transportmidler/Cykler [Wayback-link].

Det er ikke mange af bogens postulater, der kan efterprøves umiddelbart. Men de dele, der kan, sætter ikke bogen i et klædeligt lys.

Foredrag <

Men nu er det jo heller ikke en bog, der er skrevet til folk, der efterprøver tingene i praksis.

Bogen er, som dens ligeledes ringe Børsen-kolleger Internet-jura og Markedsføring på Internet , amuletter skræmte mænd i jakkesæt køber, bladrer rundt i, omtaler som "tankevækkende" og "inspirerende" over for hinanden. Hvorefter de bestiller et foredrag med forfatterne.

Til foredraget får de en times opkog af bogen og eventuelt nogle lige så løse og flagrende svar på spørgsmålene (http://www.computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=4384 [Wayback-link] har en mundsmag) som man finder i bogen.

Måske køber visse af foredragstilhørerne endda nogle konsulenttimer.

Med den forretningsmodel gør det ikke noget at bogen bliver givet væk på http://www.digitalestrategier.dk. Hvis de gratis gynger kan få jakkesættene til at myldre til forlystelsesparken kan indtægten på karussellen snildt dække det ind. At Digitale strategier så koster 420 kroner pr. styk fra Børsens forlag og købes af biblioteker og skræmte jakkesæt er nærmest bare en sidegevinst.

Gratis gynger- dyre karusseller markedsføres i bogen som at vende forretningsmodellen på hovedet. Det er det selvfølgelig ikke. Gyngerne og karussellerne er århundredgammel købmandsskab og ingen revolution.

På den anden side kan man jo ikke lave en bog til forretningsfolk der ikke husker at skrige "Nu sker det. Forretningsrevolutionen er her, og den er digital! Enten taber du stort eller også vinder du stort! Læs/køb bogen."

Bogen har nogle meget fine spørgsmål i slutningen af hvert kapitel. Den har bare ikke rigtigt nogle ordentlige, velresearchede svar i selve kapitlerne.

Nuvel.

Bogen kan downloades på 15 minutter via en 56k forbindelse og fylder 3.41 Mb med illustrationer. Gemmer man den med Internet Explorer 5.0 følger illustrationerne automatisk med.

Iso lukker. De gule sider brillierer. <

ISOs hjemmeside siger:
Danmarks første supermarked på nettet lukkes efter 4 års drift, da det desværre ikke har været mulig at få en rentabel drift i forretningsområdet. Lukningen er sket pr. d. 3. februar 2002. Sidste vareudbringning var således lørdag den 2. februar 2002.
Iso er nu gået over til den ynkeligste model, Netto-modellen. De lægger jpgs af deres papirkatalog online [Wayback-link].

Electric City [Wayback-link] gør det samme, bare med PDF. Noget af en balje kviksand. Men de fik alligevel mine penge fordi El-Gigantens, Snehvides og Skousens sider var om muligt endnu mere elendige.

Heldigvis er der folk, der kan finde ud af det.

PRC-Data [Wayback-link] ser ud til at gøre alting rigtigt. Lave priser, rigelig information, snak brugerne imellem og i alle tilfælde hvor jeg har købt hos dem, har de leveret til tiden.

En anden af mine favoritter er solkraft.dk [Wayback-link]. Niche, lave priser, perfekt levering.

De Gule Sider er også bare blevet bedre og bedre, nu hvor man kan find den nærmeste [Wayback-link] vvs-forretning, pølsevogn eller børnehave og se rute- og rejseplan.

Skidt er det gået for skribenterne af bogen.

Opdatering 23.02.2015:

Jeg havde i bedste ’smilende ledelse’-stil fået et projekt med masser af ansvar, som gik ud på at markedsføre et stort sodavandsfirma. Jeg brugte bogstavelig talt nat og dag på at sælge mere af denne her sodavand, som smager fuldstændig afskyeligt. Det fyldte hele mit liv. Og jeg tænkte: ’Hvad fanden er det, du bruger dit liv på?’. Men så kunne jeg jo se, at det var sådan det var i min omgangskreds. ’Nej, hvor er du heldig, at du har så spændende et job med så stort et ansvar’, lød det fra venner«
Ørsted undskylder.
Christian Årsted og Jesper Bove-Nielsen: E-business, Digitale forretningsstrategier
342 sider
ISBN: 87-7553-709-5
http://digitalestrategier.dk [Wayback-link]