Ungdom og uddannelse - Tanker uge 38/2001

Der er håb for ungdommen. Steven har været ude at optræde, og lærdommen flød begge veje.

Jeg var ude at optræde. På Industri Og Håndværkerskolen Nykøbing Falster 🏛️.

Det var en fornøjelse. Der var over 200 fornuftige unge mennesker hvoraf mange af skolen havde fået en bærbar pc, der trådløst kunne forbinde sig til skolens netværk.

Lidt håndsopræking afslørede stor fornuft

  • Alle kendte til mp3
  • 75% surfede i flere vinduer på én gang
  • næsten 20% så DivX-film.

Et af de bedre spørgsmål var

"Med alle de digitale muligheder...hvad tror du så vi skal lære på en skole som denne her?"

Oprindeligt, industrielt: komme til tiden, gøre hvad der bliver sagt, få et job, gøre hvad der bliver sagt. Evt. kravle i hierarkiet. Jvf. Adminspotting og Per Holm.

Jeg siger: lær at lære. Lær at styre din egen tid og dine egne opgaver. Virksomhedens mål og dit personlige mål er aldrig det samme. 80% af det jeg ved, stammer ikke fra Datalogisk Institut. Det har jeg lært senere. Men på Datalogisk Institut fik jeg den disciplin og til dels den entusiasme, der er nødvendig for at lære. Så jeg har senere kunnet lære en masse ting. Læs om Netikette og samarbejde og Sådan bliver man leder.

Derudover bliver færdigheder med at være værdifulde (som vi så det i sidste uges tanker. Håndværkere vil der altid være brug for. Visse symbolanalytikere vil derimod mærke en nedgang i indtægten efterhånden som viden bliver lettere og lettere at få fat i.

E-learning?

Hah! Masser af ting man gør med hænderne skal læres med hænderne. Computerbaseret undervisning er spild af tid og penge i de fleste tilfælde. Netuni.dk har argumenterne.

BlueTooth eller 802.11b?

Jeg synes bedst om 802.11b pga. den større rækkevidde og overførselshastighed. Men der er måske en plads til BlueTooth i denne verden.

De cirka 200 tilhørere omsattes til cirka 150 sidevisninger på siden, der hørte til foredraget. Sådan! Det er en noget anden interesse end efter foredrag for ældre tilhørere. Selve vertikal oplevede også et mærkbart influx af læsere.