Er dette den bedste opskrift på rubrikker nogensinde? Efter fire klik vil du både være rørt og overrasket

Rigtige online-journalister skriver 25 rubrikker til hver artikel og vælger den, der giver flest klik. Selvfølgelig. Upworthy-sygen griber Vertikal.

Den 12. nov. 2013 12.37 skrev András Ács <acsandras@gmail.com>:
Hvis dit job er at skaffe flest klik til dit medies artikler kan du grine og græde over denne tegneserie. http://xkcd.com/1283/
Det er en fantastisk tegneserie. Hvis du ikke har set den, så se den nu. Det er sidste århundredes største overskrifter oversat til click bait.
I tilgift bør du læse denne artikel fra The Atlantic: "Upworthy: I Thought This Website Was Crazy, but What Happened Next Changed Everything"

Den handler om Upworthy, der har perfektioneret kunsten "Rubrikker, der giver monstermange klik".

Upworthys redaktionelle tricks er, kort sagt
  • Find historier, der er rørende og opløftende og som midaldrende kvinder vil dele på Facebook (midaldrende kvinder er de bedste delere)
  • Skriv 25 (ja, femogtyve) forskellige rubrikker, der alle pirrer nysgerrigheden og lover følelsesmæssig forløsning på rekordtid. Se hvilken af de 25 rubrikker, der performer bedst og vælg den.
Upworthy forklarer selv deres tricks i den fremragende præsentation: "How to make that one thing go viral"

Læs også den, hvis du er typen, der sidder på et medie og er afhængig af udefrakommende klik.


 

 

 
Det giver forløsning og viden og er hurtigere end at læse Atlantic-artiklen og Upworthy-præsentationen.
 
Du kan også lære af maskingenererede Upworthy-rubrikker ved at trykke F5 nogle gange på http://www.upworthygenerator.com/
 

Viralnews <

I Danmark har vi Filip Wallberg, der med Viralnews ser på de artikler (og videoer), der spreder sig godt blandt danskerne. Hans
I like-projekt viser at mx.dk har rimeligt godt fat i rubrikkerne og kan prygle over 30.000 likes ud af
  • Hér er reklamen der giver ALLE en klump i halsen
  • Handicappet pige fik Simon Cowell til at måbe
     

"[...] det omfattende datamateriale indikerer, at brugerne er meget bevidste om, hvilket indhold de interagerer med. Det, de deler, anbefaler og kommenterer, kredser om samme grundlæggende præmisser:

  • De vil grine: ”Øl gør mænd klogere”.
  • De vil udvise forargelse: ” Højtuddannet Nørrebro-mor udvist efter ti år i Danmark”
  • De vil støtte en sag: ”Loven er vedtaget - homoseksuelle kan gifte sig”
  • De vil håne en modstander: ”Thorning gik i fælden på læsermøde”
  • De vil opleve drama: ”Ammede forladt babypige tilbage til livet”
  • De vil mindes: ”Mira Wanting er død - er netop blevet begravet”
  • De vil diskutere: ”Reality-tv over stregen?: Slår hundehvalp ihjel for penge”
  • De vil juble: ”Frem med solcremen: Fantastisk vejr forude”

Skulle man prøve de effektive rubrikker? <

I mit eget journalistjob skal jeg gøre forholdsvis teknisk IT-stof lidt mere spændende (for nationens bedste og flere læsere).
 
Jeg ved ikke helt om jeg skal gå Upworthy resten af året.... Bare for eksperimentets skyld.

Men hvis jeg gør, ville den nuværende kedelige forside komme til at skifte fra kedelige til spændende
 

Oh, jeg føler mig beskidt og snusket.
 
Men på den anden side er jeg ret træt af at skrive flere af de artikler, der aldrig deles eller deles meget lidt. Og når jeg nu ved, hvad der skal til...

Bonuslinks <

Se hvordan Laura Willard og Brandon Weber (begge fra Upworthy) kæmper om flest klik. Se hvordan Tanner Ringerud og Dave Stopera (begge Buzzfeed) kæmper om flest delinger. Se hvordan de seje rubrikskrivere fra The Blaze, Huffington Post, Upworthy og Buzzfeed kæmper på Newswhips Leaderboard.

Første version <

Første version af denne artikel opstod som et svar på Danish Online News Associations postliste. Men denne er meget bedre, fordi den er illustreret og linker til andre spændende artikler som

 

Vi sælger skamløst viden og assistance vedrørende