Journalist i klik-kapløb blev tvunget til at skrive 25 forskellige overskrifter til samme artikel. Hør hvordan det føltes.

Opgaven var simpel: "Skriv en artikel. Giv den 25 forskellige overskrifter. Se hvilken overskrift folk klikker mest på. Brug den." Men løsningen gjorde mere ondt end ventet.

Henne på Upworthy (og sikkert også HuffPost, Buzzfeed osv.) arbejder de meget med at fremstille de mest lokkende overskrifter.

De bruger x antal timer på at skrive en artikel (eller rettere et opkog af en andens artikel/video).

Så bruger de 15 minutter på at skrive 25 (femogtyve) forskellige overskrifter. Den overskrift der så virker bedst (og den virker måske tre gange så godt som første forsøg), bliver så valgt.

Bundlinje: tre gange flere sidevisninger og delinger og Synes godt om'ere osv. osv. for et kvarters ekstra arbejde!

Det ville jeg også prøve.

Sjovt arbejde <

Så en fredag i november, da fabriksfløjten lød og de andre journalister spænede hjemover, blev jeg på værkstedet og

  1. Skrev en artikel om hvor godt det er at udgive online (for det er det). Det tog to timer.
  2. Under stor møje tvang jeg mig selv til at skrive 25 forskellige rubrikker til artiklen.
  3. Skrev noget Drupal-kode der
    a) skifter tilfældigt mellem de 25 rubrikker.
    b) Opsamler statistik på hvor meget folket klikker på de forskellige rubrikker.
  4. Inviterede en bunke online-journalister til at klikke på rubrikker


Teorien bag de 25 rubrikker pr. artikel <

Upworthy fortæller om tricket med de 25 rubrikker pr. artikel.

1. Du SKAL trykke 25 rubrikker ud pr. artikel
2. Du KOMMER TIL at skrive nogle virkelig forfærdelige rubrikker
3. Når du bliver desperat, begynder du at tænke i nye baner.
4. Så DU BLIVER NØDT TIL AT SKRIVE 25 RUBRIKKER
5. Nummer 24 vil være elendig. Men så kommer nummer 25 fra rubrik-guderne og gør dig til en legende.
6. Acceptér at ikke alle rubrikker vil være perfekte
7. Og skriv så 25 rubrikker
8. Med øvelse, vil du kunne skrive 25 rubrikker på 15 minutter. Så vil jeg give dig lov til at skrive færre.
   SÅ VÆR VENLIG AT SKRIVE 25 RUBRIKKER

Hvordan var det så at skrive 25 rubrikker i virkeligheden? <

Frygteligt! Det er slemt nok at finde på én dækkende rubrik til hverdag.

At skrive 25 optimerede rubrikker kræver at man kaster al skam over bord og bare trykker stads som
"Først vil du være lamslået. Så vil du være lykkelig. Forskellen på papir og online i 8 punkter" og "8 ting du aldrig må glemme, når du udgiver på web" ud. 25 gange i træk.

Jeg hadede mit arbejde efter tre rubrikker, ved 12 var jeg gået i stå og tænkte på at snyde. Man kan da ikke skrive 25 rubrikker til samme artikel?

Men Upworthy-folkene kan. Så jeg pressede mig selv.

Efter nummer 15 kom de sidste 10 forholdsvis hurtigt og de er måske blandt de bedste.

Jeg ved ikke om jeg klarede mig med integriteten i behold. På den anden side har jeg altid Upworthy til at trøste/lokke: "Hvis det at lave en
sarkastisk eller underholdende rubrik er forskellen mellem at 100 eller 1.000.000 ser noget vigtigt, hvad vil du så vælge?"

Og hvordan gik det så? <

Læs om det i Sådan tredoblede vi antal klik på en artikel. Erfaringer Vertikals rubrik-eksperiment.

Vi sælger skamløst viden og assistance vedrørende