Penge, prestige, potentiale

Vertikals motto er ”Hellere få succes med noget spændende end at fejle med noget kedeligt”

Martins far siger altid ”Hellere rig og rask end syg og fattig”. Og hvor har han ret! Oprindelig er ordsproget selvfølgelig ”Hellere fattig og rask end rig og syg”, men er det nu også sandt? Det lyder jo idealistisk og umiddelbart rigtigt, men selv om rigdom ikke kan kurere, så er livet som skrantende velhaver sandsynligvis bedre end det som kernesund tigger.

Penge, pas, præservativer <

Titlen på denne artikel er hørt i en tv-udsendelse.

Projekter skal enten give penge, give prestige eller have potentiale.

Jep, det kan vi vel ikke være uenige om? Og det lyder jo godt med tre P-ord og er både godt tænk og velformuleret. Men er det rigtigt? Er det nok at et projekt enten A) giver penge, B) giver respekt og kan prales med eller C) har mulighed for at udvikle sig?

I verdensfirmaet Vertikal kan B og C faktisk ikke bruges til så meget. Vi ville gerne afsætte 25% af vores omsætning til R&D med potentiale til at blive forretning, eller deltage i masser af frivillige events eller sociale/kollegiale aktiviteter, som kunne give noget peer respect eller street cred, men hverken det ene eller det andet fungerer i vores virkelighed.

Vi har eksperimenteret og udviklet for egen regning og optrådt gratis ved adskillige lejligheder, men vores erfaring er, at det ikke giver mange betalte jobs. Og brutalt sagt kan vi ikke smøre vore kollegers respekt på brødet eller fyre i træpillefyret med mulige, fremtidige jobs.

Følg pengestrømmen <

Næh, det er penge, der tæller og penge der trækker. Rent faktisk har de fleste af de projekter, som vi har deltaget i, der gav mange penge, også medført både prestige og potentiale.

Gode referencer er altid i høj kurs hos kolleger, konkurrenter og kommende kunder, og veludførte jobs har ført til mange flere efterfølgende opgaver end nogen præsentation på nogen konference eller noget bestyrelsesmedlemsskab i nogen forening.

Frivilligt arbejde kan medføre noget, der giver smør på brødet, men gør det sjældent. Vi har for eksempel lavet moduler til Drupal, men alt hvad det fører med sig er support-forespørgsler og ønsker om videreudvikling. Nogle få brugere siger tak, men penge og jobs? Nix.

Vi har lavet klart de bedste, nyttigste Drupal-moduler på velbetalte Drupal-opgaver. Alt der sker med penge er større, vildere, nyttigere og mere interessant. Hvis folk er villige til at betale mange penge for det, er det fordi det er meget svært og når det er meget svært er det sjældent kedeligt.

Den idealistiske linje <

Vi fandt den her på Twitter. Der er ikke så meget af den slags på Twitter som på Facebook, men en gang imellem dukker der noget op.

Better to fail at doing something that excites you than succeed doing something that bores you skrev en-eller-anden.

Oversat til dansk bliver det vel noget i stil med: Hellere fejle ved at lave noget spændende end at få succes med noget kedeligt. Det lyder jo nok smart og særdeles idealistisk, men det er godt nok noget udsøgt vrøvl!

Vi ved at det at fejle er en del af en udviklingsproces, og at fejlslagne projekter kan være gavnlige og lærerige. I store virksomheder og organisationer er fejl nok en del af festen, men vi har ikke råd til at fejle, og de gange det er sket, har det kostet os både penge, prestige og potentiale for nu at blive i stilen.

For at det ikke skal være løgn har de fejlslagne projekter ofte været kedelige! Spændende projekter får simpelthen mere opmærksomhed og energi, og lykkes meget lettere og med bedre resultat og udkomme.

Vi har sværget en spejdered for længe siden at vi ikke tager kedelige opgaver. Det lykkes os ikke at holde os 100% fri af dem, men i det store hele laver vi kun spændende arbejde.

Vores bon mot er nok nærmere: Hellere få succes med noget spændende end at fejle med noget kedeligt!