Skriv til nettet

Det er nemt at skrive godt til nettet

I denne præsentation vil jeg forsøge at finde essensen i at skrive godt til nettet.

Læsemønstre: Er der forskel? <

Er der forskel på at skrive til nettet og til papir?

JA!

Ophøjelse <

Denne artikel var oprindeligt en præsentation, som blev brugt i et kursus i at skrive til nettet. Derfor den lidt staccato form. Den kan dog sagtens bruges som en artikel også, og kan forhåbentlig læses med et vist udbytte.

Henvisningerne rundt omkring i teksten kan måske også gøre god gavn.

Derfor er præsentationen blevet ophøjet til en artikel - hvilket i vores udmærkede CMS kun er et spørgsmål om at vælge den nye form i en drop down menu.

Ikke kun nettet <

De råd der kommer her er ikke kun gode på nettet.

De holder skam også fint på papir.

Læsemønstre: Vi læser dårligere på skærmen <

Vi læser anderledes på nettet end på papir:

En svensk undersøgelse siger 🏛️:

"De totala genomsnittsvärdena för ord per fixation och läsriktning skiljer sig drastiskt ifrån de som är normalt vid läsning på papper. Faktum är att de är väsentligt sämre."

Læsemønstre: Brilleabe <


Læsemønstre: Øjet ser på tekst <

En anden eye-track-undersøgelse 🏛️ siger også at:
  • Vi ser først på tekst - modsat papir, hvor vi ser på grafik og fotos
  • Forstyrrende elementer forstyrrer - bannere, animationer og så videre
  • Læserne læser kort men bredt - ikke langt i hver tekst, men til gengæld mange tekster
Poynters seneste eyetrack-undersøgelse findes på Eyetrack III 🏛️

Læsemønstre: En typisk læser <


Læsemønstre: Dem og os <

Vi skriver
  • sekventielt
  • kontinuert
  • kronologisk

Weblæserne læser
  • ikke-sekventielt
  • ikke-kontinuert
  • ikke-kronologisk

Det er et nyt tekstparadigme

Læsemønstre: De er illoyale <

Læserne følger os ikke i vores flow

De bryder med læsekonventionerne fra bøger, blade, aviser og så videre

De zapper når der er noget mere spændende

Læsemønstre: What's in it for me? <

Tænk altid på hvad læserne får ud af at læse din tekst.
  • Information
  • Oplevelse
  • Underholdning
  • Holdning
  • Provokation
Hvis ikke læserne har en gevindst af læsningen, så dropper de dig

Læsemønstre: Hypertekst = afledning <

Og ikke nok med at skærmen er et dårligere læsemedie.

Næh, vi opfordrer også folk til at bryde læserytmen med henvisninger (links)

Læsemønstre: Vi har ikke mange sekunder <

De fleste læsere bruger cirka 12-15 sekunder på de fleste sider

Nogle steder er de der længere, men 2-3 minutter er en evighed

Nogle steder bruger de kun et splitsekund

Undersøgelser siger at et sekund er nok til at opfatte essensen

Læsemønstre: Væsentlige forskelle <

De væsentlige forskelle på webtekst og papirtekst
  • Læsemønstret er anderledes
  • Kontakttiden er kortere
  • Afledeligheden er stor

Læsemønstre: Tryk på mig! <

Læserne er impulsive og afledelige

Skærmen er fyldt med ting, der trækker i dem:
  • menuer - på og udenfor hjemmesiden
  • links i og udenfor teksten
  • billeder og illustrationer
  • bannere
  • tilbageknappen
De stræber alle efter læserens opmærksomhed

Læsemønstre: At læse med musen <

Mange "læser" med musen

De fører prøvende markøren over siden, og ser hvor der sker noget samtidig med at de afkoder indhold.

Enhver ændringer i markøren eller på siden beder dem om at klikke - og gå væk fra teksten

Læsemønstre: Søgemaskinerne <

Søgemaskinerne er en vigtig læser

Heldigvis prioriterer de nogenlunde som mennesker.

En menneskeoptimeret hjemmeside er også en søgemaskineoptimeret hjemmeside

Læsemønstre: opsamling <

  • Læserne skimmer
  • Læserne fokuserer på ord
  • Læserne læser langsommere
  • Læserne læser kort
  • Læserne læser meget
  • Læserne sidder ved en skærm
Jeg har ikke set nogle undersøgelser, men er det hyggeligt at læse ved en skærm?

Skriveråd: Vi skal lære <

Når der er forskel, kan vi ikke bruge vores skolelærdom

Vi skal skrive anderledes til nettet

Ja, vi skal faktisk lære at konstruere indhold - ikke bare at skrive

Skriveråd: Nettet er intet <

Og nettet er intet sammenlignet med
  • Text-TV
  • PDA'er
  • mobiltelefoner
...og hvad fremtiden måtte bringe

Skriveråd: SMS <

Det nye skrivesprog

Skriveråd: Send DR OLextra til 1212 <

Skriveråd: Text-TV <

Det har eksisteret i mange år

Skriveråd: Effektiv skrivning <

Hvad er det for et skriftsprog vi skal lære?

Skal vi til at skrive som i SMS'er?

Recommended Emoticons for Email Communication 🏛️
Ikoner i et diskussionsforum 🏛️

Er det virkelig effektivt? Er det det vi vil have?

Skriveråd: Ordentlig skrivning <

Personligt foretrækker jeg
  • Korrekt stavning
  • Ingen akronymer og begrænsede forkortelser
  • Ordentlige orddelinger
  • Ingen symboler eller ikoner
  • Mellemslag og mellemrubrikker
  • Struktur
Men jeg er også en gammel, halvskaldet mand med topmave og papir i årerne, der skal huske at vige for nye tendenser og ikke blive en "grumpy old curmudgeon"

Eksempler: Kampen om opmærksomheden <

Netdoktor 🏛️ online helsemagasin
De er ikke slemme

Hos Politiken 🏛️ online-nyheder
Det kræver det det yderste at lokalisere artiklen

Forbes.com 🏛️ finansnyt
De indsætter automatiske (sponsor-)links

Steven 🏛️ min Vertikal-partner
Han indsætter manuelle og intelligente links - men rigtigt mange

Eksempler: Kloge links <

Vi skal benytte mediets muligheder, men vi skal bruge dem klogt.

Links er dejlige og giver mening der hvor en reference eller kilde er ønskelig

Men links er også en opfordring til at forlade teksten og ikke nødvendigvis komme tilbage

Eksempler: Tone of voice <

Brug en skrivestil og en form der egner sig til nettet

The Register 🏛️ om teknologi
God skrivestil, morsom, vidende og bidende

Peter Høvrings weblog er guld! 🏛️ om Peters liv
Kort og præcist supplement til smukke billeder

Nyrups weblog 🏛️ om politik
Meget personlig, talesprog, dygtigt, vedkommende (måske skrevet af en ghost writer?)

Ananova 🏛️ med nyheder
Kølig, nøgtern, veldisponeret, velinformeret

Eksempler: Mine favoritter <

Clay Shirky 🏛️ om nettet
Holdninger, links, viden, god prosa

Joel on Software 🏛️ om softwareudvikling
Holdninger, viden, personlighed

DPReview 🏛️ om digital foto
Viden, indsigt, god teknik

Paul Krugman 🏛️ om økonomi - Den uofficielle er bedre opdateret 🏛️
Holdninger, viden, humor

De skriver alle sammen langt - meget langt!

Eksempler: En perle <

Hos Københavns Politi har de en lystigfætter til at sidde og jazze Døgnrapporten 🏛️ op:

04.47 - Husspektakler
I Københavns nordvestkvarter kom en mand hjem og fandt sin kæreste i nøgen tilstand og lettere sammenfiltret med en mandlig fælles bekendt. Denne bekendte tog skyndsomt flugten via et vindue, og "kæresteparret" valgte herefter den olympiske disciplin - boksning - for at afgøre, hvem der havde mest ret i sagen. Politiet blev tilkaldt, men holdt lav profil og lod parterne rede sagen ud på egen hånd.

01.40 - Hærværk, graffiti
På en port på Christiansborg Slot malede en ukendt gerningsmand sin stemme, som han retteligt burde skrive på en stemmeseddel. Gerningsmanden stemte nej.

19.15 - Butikstyveri
I Amager Centret stjal to 13-årige piger kosmetikvarer for knapt 1.000 kr. Begge blev kørt til deres respektive forældre til en uddybende snak om ejendomsret. Den sociale Døgnvagt blev rutinemæssigt underrettet om sagen.

17:00 - Farligt røveri mod to drenge ...
To drenge befandt sig på et spisested på Åsterbro, da de pludselig blev passet op af en udenlandsk udseende ung mand, der spurgte, om de havde penge eller mobiltelefoner. For at understrege truslen, trak han en enhåndsbetjent foldekniv og rettede den mod drengene.
Begge viste deres telefoner frem, og gerningsmanden valgte den ene ud, da det var den nyeste. Den forurettede fik herefter
beskeden, at han bare kunne ringe, hvis der var noget - han kendte jo nummeret! Herefter forlod han stedet.

15.00 - Beruset mand
I Gyldenløvesgade ved Søpavillionen var en særdeles beruset mand i færd med at dirigere trafikken midt på kørebanen.
Som redskab til dette yderst farlige erhverv havde han valgt en whiskyflaske, der åbenlyst var tom. Manden blev reddet af en politipatrulje, der bragte ham i sikker havn til afruselse i detentionen.

14.58 - Politivedtægten
I Lufthavnen måtte politiet skride til anholdelse og sigtelse af en polak, der i særdeles beruset tilstand havde siddet ved en bar. Uheldigvis tissede han i bukserne, og uheldigvis faldt han i søvn sammesteds iført selvsamme bukser. Manden blev løsladt igen kl. 18.45. Kl. 20.00 var han på færde igen. Siden løsladelsen havde han indtaget et så stort kvantum Martini, at han igen var tjenlig til afrusning i politiets detention. Han havde i øvrigt ikke haft tid til at skifte bukser i den mellemliggende periode.

06:40 - Færdselsuheld og biltyveri ...
Efter at være forulykket i Ahornsgade i en stjålet bil flygtede føreren og en medgerningsmand til fods. En af politiets hundepatruljer ankom til stedet, og hundene fandt hurtigt frem til de to mænd. Den ene valgte at sætte sig til modværge mod hunden, hvilket hunden fandt så inciterende, at den bed manden i låret og i håndledet. Herefter stod manden musestille og kunne anholdes af politiet.

Skriveråd: Skriv personligt <

Vær ikke bange for at være dig selv.

Hvis du har en stil, så stå ved den.

Skriv gerne i en jeg/du eller vi/jer-form - hvis omstændighederne tillader det

Skriveråd: Formål <

Tænk på formål således:

Hvad er læserens formål med at læse teksten?
...ikke...
Hvad er mit formål med st skrive teksten?

Det er modtagerbetinget kontra afsenderbetinget

Skriveråd: Om os <

Et klassisk eksempel er siden "om os" på en hjemmeside.

Læserne vil vide:
  • Hvad vi laver
  • Hvad vi koster
  • Hvordan vi ser ud
Vi vil fortælle
  • Hvad vores mission er
  • Hvad vores vision er
  • Hvad vores bagrrund er
  • Hvad vores filosofi er
Læserne og kunderne er generelt ligeglade med missioner og visioner...

Eksempler: Afsender/modtager <

Se for eksempel her:
NetPointers 🏛️ med mision og vision og hele skidtet
Mondo 🏛️ — hvad laver de egentlig...?

Userforum.dk 🏛️ uden for mange dikkedarer
Finansministeriet 🏛️ når det skal være kort og præcist

Skriveråd: Konstruktion <

Hvordan man konstruerer en tekst til nettet:
  • Man skærer tekst væk
  • Man deler op
  • Man laver indgange
  • Man strukturerer
  • Man fremhæver
  • Man linker

Skriveråd: Opdeling <

Når tekst deles op, så tænk på at læserne ikke læser i sekvens.

Frem og tilbage giver ingen mening, når jeg starter et tilfældigt sted

Næste og forrige er bedre, men afspejler stadig vores sekventielle tankegang

Skriveråd: Spind <

Tænk i andre trukturer:
  • spind
  • mind-maps
  • hierarkier
  • samlinger
Se for eksempel DR's nye struktur
Jeg bestemmer strukturen og den er foranderlig.

Skriveråd: Essensen <

  • Skriv personligt - lad dine/dit firmas/din kundes særkender komme til udtryk
  • Skriv vedkommende - tal til dine læsere
  • Skriv gerne talesprog - men ordentligt dansk
  • Skriv forståeligt - pak ikke tingene ind
  • Skriv præcist - der skal ikke gættes på meningen
  • Skriv kort - du har 12-15 sekunder til at fange læseren
  • Del op - skab fordøjelige elementer
  • Skab indgange - sørg for at folk kan finde rundt i din tekst
  • Skab forbindelser - sørg for gode links, god navigation

Kilder <