Resultatet af hyppighedsanalysen

Hvordan man analyserer resultaterne af Vertikals analyse af et websteds forekomst i søgemaskinerne, og kommer videre herfra hvis det er nødvendigt.

Prøv selv <

Test dit eget websted med Vertikals hyppighedsanalyse 🏛️

Ingen forekomster er noget rigtigt skidt <

Ån ting er dog ganske sikkert, nemlig at ingen forekomster er noget skidt, hvis man gerne vil findes gennem søgemaskinerne. Et websted er stort set usynligt for offentligheden, hvis det ikke forekommer i nogen af de dominerende danske og internationale søgesystemer.

Hvis et websted slet ikke forekommer i nogen af de søgemaskiner, der er medtaget i vores analyse, så bør der straks gøres noget. Søgemaskineoptimering og optagelse i søgemaskinerne kan dyrkes som en højt specialiseret disciplin, men de fleste kan dog gøre den første indsats uden at ofre de store ressourcer på det. Læs mere om søgemaskineoptimering her.

Hvad der er få og hvad der er mange <

Hvis siden findes i søgemaskinerne, kan det være svært at afgøre hvad der er få og hvad der er mange forekomster. Vertikal forekommer således cirka 40 gange på Google uanset om man vælger www.vertikal.dk eller blot vertikal.dk. Dette stemmer ganske godt overens med hvor mange sider der er offentligt tilgængelige på Vertikal. Til sammenligning er Onkel Jakobs useit.com på Google 350 gange. Det er selvfølgelig 10 gange så meget, men ikke nogen størrelsesorden større. Mit gæt er dog at også det svarer til antallet af sider på webstedet. Hvis man vil se sider i en helt anden klasse, så er Microsoft med næsten 300.000 forekomster og Amazon med imponerende 1,4 millioner sider på Google gode eksempler. Her er der gjort et fantastisk stykke arbejde for at placere siderne godt og talrigt - og det er blevet kronet med held. Igen er det sandsynligt at tallene er i samme størrelsesorden som antallet af sider på det to websteder. Husk i denne sammenhæng, at siderne fra dynamisk genererede systemer for det meste kan vises på flere forskellige måder, og derfor forekomme mere end én gang i søgesystemerne.

Antallet af sider er målet <

Denne sammenligning - forekomster i søgemaskinerne kontra antal sider - er en god målestok. Disse tal skal gerne ligne hinanden og ligge i samme størrelsesorden. Hvis der er få forekomster, for eksempel under 10, og webstedet rummer sider i størrelsesordnen 100 eller flere, så bør der gøres noget.

Problemet kan være opstået af flere årsager. Dels kan det tænkes, at siderne slet ikke er lagt til indeksering. Dette kan ske hvis der ikke er henvisninger til dem fra sider der er lagt ind eller hvis de sider, der forekommer og henviser til de ikke-forekommende undersider, ikke er blevet indekseret for nylig. Så handler det om at tilmelde siderne igen. Samtidig skal man sørge for, at der ikke er tekniske hindringer såsom META-tags, fejl eller lignende, der forhindrer at siderne i at blive gennemlæst af søgemaskinen.