Mediet er ikke budskabet...

...men de hænger meget tæt sammen.

Det er en meget almindelig fejl, at opbygge sine tekster og sit budskab helt forkert til webmediet. Folks læsemetoder og -vaner — i det omfang de overhovedet har dannet sig vaner endnu — er anderledes end når tingene skal læses på papir.

Tekster skal være korte, konklusioner først, billeder har ikke den samme betydning, navigationen bliver en del af formidlingen, og tekniske løsninger griber på godt og ondt ind i brugernes læseoplevelse.

Vores afledelighed er desuden enorm når vi læser på nettet. Ja, mediet bygger nærmest på afledelighed, nemlig henvisningen der med sin blå farve, understregning eller lille hånd bogstaveligt talt beder os om at droppe det, vi er i gang med, og springe til noget andet. Det skal man tage hensyn til, når man skriver.

Samtidigt skal der tages skyldigt hensyn til mediets muligheder, og tekstens skal struktureres og skrives til formålet. Det er ikke sikkert at rubrik-manchet-brødtekst-mellemrubrik-brødtekst virker, og der er gode grunde til at overveje andre tilgange.

Læserne bliver ikke hængende i åndeløs spænding blot fordi indholdet fremvises sendes over nettet og på en skærm — mediet er virkelig ikke budskabet.

Genbrug ikke papiret! <

"Nå, teksten... den har vi allerede i vores folder. Den napper vi bare derfra". Nej, det gør vi ikke! Det kan ikke nytte at man tager uforarbejdet tekst og overfører det fra tryksager, artikler eller bøger til Internet. Det du'r ikke, fordi vi læser mere kontinuert og koncentreret på på papir, og igennem mange år er oplært til papirets 'mekanik'. Vi har endnu ikke det samme metoder indøvet på skærmen, og benytter i øvrigt nogle anderledes taktikker, når vi skal tilegne os stof her. Man kan altså ikke bare overføre teksten.
Læs meget mere om tekstformidling i artiklen Råd om tekstformidling på websider