Vertikals systemer holder evigt!

Eller næsten evigt … Vi har en god historik når det kommer til at lave systemer, der kører længe uden de store krav til vedligeholdelse

Når vi laver web-løsninger – typisk medie-sites, organisations-sites og andre web-baserede systemer – så prøver vi så vidt som muligt at bevare den eksisterende funktioner, indhold, links og historik, samt at sikre at systemerne er fremtidssikrede.

Det er ikke noget som vi ser mange lægge vægt på, hvilket virker ret paradoksalt på os. Den investering, der ligger i at opbygge et site, et renommé, gode indgående links, god placering i søgemaskinerne og i det hele taget et godt website, tabes ofte fuldkommen når systemer omlægges. Der er meget få udviklere, der bekymrer sig om at sikre holdbarheden af hjemmesider.


Mode - foto Godisable Jacob

Det er et modeshow <

De fleste web-systemer og hjemmesider bliver regelmæssigt opdateret. Med nogle få års mellemrum har teknologi, behov og mode skiftet, og tingene skal være mobile first, headless, serverless, baseret på microservices, laves som en Progressive Web App (PWA) eller en egentlig mobilapp.

Så er single page pludselig trenden, og udviklerne skal bruge no-code eller AI og vibe.

Listen er lang.

Det er ligså modepræget som tøj. Det skal være Sustainable, så Cottagecore, snart Normcore og så Streetwear. Producenterne producerer og markedsfører, forbrugerne følger trop og forbruger, ganske som de forventes at gøre.

Alle er glade, men det er bare hverken holdbart eller bæredygtigt – heller ikke selv om det hedder Sustainable – og det koster forbrugerne penge og gavner modeindustrien mere end dem.

De sidder uroligt i stolen <

Det samme gælder for udvikling af software og web-baserede systemer som dem vi laver.

Vi laver publiceringssystemer (CMS’er), online-tjenester (SaaS - Software as a Service), intranet, mobilvenlige hjemmesider og meget andet, og vi kan blive overraskede over, hvordan en kunde efter få år pludselig sidder uroligt på stolen, og begynder at spejde efter en afløser til et ellers velfungerende system.

Medarbejdere rykker videre, og de nye, der kommer ind, har en anden smag, og synes at designet er ”gammeldags”, funktionerne er klodsede og at ”Hjemmesider lavet med Wordpress | Node.JS | Django | Umbraco | SquareSpace | Vix | ASP.Net | Laravel | ________ (overstreg det ikke ønskede eller skriv dit eget forslag) er meget bedre”.

De er vant til andre systemer, og synes at det nuværende er indviklet, komplekst, uhensigtsmæssigt. De savner visse funktioner, og er sikre på, at en udskiftning kun vil bringe nyt og bedre med sig.

Resultatet er ofte at der hentes en ny leverandør ind, og at der laves en total omkalfatring, ikke sjældent til stor frustration for de besøgende, brugerne og de medarbejdere, der har brugt det gamle system længe og med tilfredshed. Paradoksalt nok er de meget omstillingsparate initiativtagere ofte også frustrerede, og ikke helt tilfredse med resultatet trods deres iver for at få noget nyt.

Links dør, placering i søgemaskinerne lider, billeder forsvinder, indlejret indhold virker ikke og alting skal arbejdes op igen – nogle gange uden held.

Jo, vi ved at tiderne skifter <

Selvfølgelig er det sandt at der sker en udvikling, og at systemer, designs og brugernes forventninger udvikler sig. Vi er ikke blinde for at man kan spotte ”gamle” systemer på deres funktioner (eller mangel på samme) og udseende.

Men vi vil gerne holde på, at det nye ikke altid er bedre. Det nye kan sagtens være godt, men det er ikke nødvendigvis en forbedring i forhold til hvad man har, og som sagt kan forretningen, funktionerne og indholdet lide under opgraderingen.

Måske skal huset ikke rives ned, men bare have et nyt køkken, slebet gulvene ... eller måske endda bare en gang klatmaling.

På samme måde skal web-systemet måske ikke kasseres, men bare opgraderes, justeres og tilpasses.

De ting kan for det meste laves nemt og billigt og uden de store paladsrevolutioner. Og hvis man holder sig indenfor det eksisterende system, så vil forandringen indadtil – for redaktører, administratorer og medarbejdere – ikke være så voldsom, fordi mange ting vil være genkendelige, og alligevel være mere velfungerende end før.

Avocadogrønne hvidevarer <

Jo, det var faktisk en ting engang! Badeværelser blev lavet med grøn, rød og endog sort sanitet. Der var mønstrede kakler på væggene og lave, mørke trælofter.

Hvor funktionelt det end var, så skriger det 70’erne og 80’erne, og for de fleste er det no go i et hus, og noget af det første, der ryger ud og erstattes af noget nyt og mere moderne.

Tidløst, som det ofte beskrives.

Men i sagens natur er intet tidløst, hverken sanitet eller webdesign, og vi skal ikke se på hjemmesider eller web-systemer, der er lavet for særligt mange år siden, for at kunne se, at de ser lidt ”gammeldags” ud.

Men ligesom de bedagede egetræslåger i køkkenet kan males og få nye greb – eller udskiftes – eller den grønne kumme kan skiftes ud med en hvid, så kan designet på en vellavet hjemmeside ændres – endda stort set uden at den bagvedliggende teknologi røres. I tidssvarende systemer som Drupal er logik og design helt adskilt, og designet kan ændres fundamentalt uden at der røres ved andet.

Og hvis det, der driver systemet, er ordentligt, så kan et nyt design være præcis det, der skal til for at løfte hele systemet ind i dette årti, og den omlægning vil være tifold billigere end at omlægge hele systemet.

Vi vil være overflødige <

Når vi laver systemer, så arbejder vi på at koble os selv af så vidt som det kan lade sig gøre. Vi vil gerne være overflødige, og den kunde, som vi aldrig hører fra og hvis system bare spiller, er vores favorit, mens konstante support-opkald, tilpasninger og justeringer er et tegn på en utilstrækkelig løsning og et system, som ikke passer kunden.

Motivationen for at tage fat i os, skal være ønsket om at udbygge og videreudvikle, og helst ikke være begrundet af fejl, mangler eller frustration.

Vi vil også gerne være overflødige som leverandør. Det lyder måske paradoksalt, men i praksis har det vist sig, at når vi laver open-source-løsninger, der i princippet kan drives, vedligeholdes og opdateres af hvem som helst med de rette kompetencer, så er det os kunderne vender tilbage til. Vi bliver ikke valgt fra til fordel for andre leverandører.

Tværtimod er det sket mange gange i Vertikals levetid at vi har fået kunder, der gerne ville vriste sig løs fra konkurrenter, der bandt dem med licenser, service-aftaler, support-klippekort og meget andet. Det skulle tjene til at fastholde dem som kunde, men havde den præcis modsatte virkning.

Langtidsholdbare og bæredygtige <

Vi vil også gerne lave langtidsholdbare og bæredygtige systemer, som kan køre længe og stabilt, uberørt af menneskehånd (i hvert fald af vores hænder), og leve op til forventninger og krav i mange, mange år.

Vi har en lang track record med sådanne systemer, og har i tidernes løb lavet hjemmesider og web-baserede tjenester, der har kørt årevis med ganske lidt pasning fra vores side.

Vertikals design gennem årene. Jo, der er både skidt og kanel!

vertikal.dk <

Vores egen hjemmeside har eksisteret lige så længe som Vertikal selv, og rummer i store træk det samme indhold og de samme funktioner som den gjorde for de mange år siden, hvor den blev anlagt. Artiklerne lever, også dem der nærmer sig de 30 år! Læs fx om fjernarbejde (1997!) eller om fem stadier i mislykkede webprojekter fra år 2000.

kompetencebarometer.dk <

Dette site levede ikke evigt, men levede længe og godt og blev brugt af rigtig mange statsansatte. Det var et værktøj som vi udviklede i 2004 for SCKK – Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling – som for længst er væk, men måske nu hedder Kompetencesekretariatet. Systemet var omfattende og fleksibelt, og ret avanceret, og kørte i store træk uberørt af menneskehånd frem til omkring 2015 – altså 10 år.

dbr.dk <

Dansk Bilbrancheråd havde brug for en hjemmeside og et intranet i kombination med et medlemssystem, og de fik en Drupal-løsning i 2017, som siden er blevet udbygget og opdateret, men i store træk har fungeret upåklageligt på en Drupal 7. Nu er den tid ovre, og systemet er på vej i et nyt design med en Drupal 11 som fundament, og vil nok snart være klar til at køre 10 år mere.

skovguide.dk <

I år (2025) lukkede skovguide.dk ... efter at have kørt i et par årtier uden de store sværdslag eller fundamentale ændringer. En kompakt og skræddersyet PHP-system, der kun har lidt under server-opdateringer hos hosting-firmaet, som har betydet at koden skulle opdateres for at være kompatibel. Ellers har systemet trofast leveret annoncer for Skovforeningens medlemmer og udtræk til den årlige, trykte udgave af guiden i 20 år.

fdfonline.dk <

I 2008 fik FDF’s afdeling F5 Mariendal en hjemmeside som vi lavede. Masser af funktioner såsom styring af arrangementer og tilmeldinger, medlemssystem, mail og SMS’er, fotogallerier, webshop, betalingsløsning og meget andet godt, hvoraf langt det meste kører den dag i dag, om end i en opdateret udgave baseret på Drupal 11.

Endnu en langtidsholdbar løsning fra Vertikal.

globalflyfisher.com <

Det længst kørende site, som Vertikal har haft en finger med i, er sitet Global FlyFisher, som er et niche-site henvendt til folk, der fisker med flue.

Det startede i al ydmyghed i 1994 – før Vertikal overhovedet eksisterede – og har kørt siden da, og kører i dag i bedste velgående i en ny og opdateret Drupal 11. Men indhold og funktioner er der stadig, og der er indhold fra 1994, som har fulgt med hele vejen.

500th.net <

Dette er et andet projekt, som heller ikke har undergået de store forandringer andet end nyt indhold og en opdatering til Drupal 11 for ganske nylig. Det blev startet omkring 2005, og er altså 20 år gammelt når dette skrives. Det oprindelige indhold er der selvfølgelig, men meget nyt er selvfølgelig kommet til siden opstarten.

piopio.dk <

Netavisen Pio er én af de senest tilkomne af vores kunder, men dog stadig en side, der har kørt i vores regi i mange år - siden 2018 - og nok skal køre mange år endnu, med eller uden os som håndværkere. Nyligt opdateret til Drupal 11, men med indhold, funktioner og links bevaret, så Pios gode ry og rygte, de mange indgående links og den gode placering i søgemaskinerne er intakt.