Søgemaskineoptimering: Ingen kender din hjemmeside

Hvorfor har du så få besøgende? Fordi du endnu ikke har lært at søgemaskineoptimere. Det kan du lære her.

Hvordan kommer du til sider om peddigrør? Du søger efter peddigrør på en søgemaskine. Hvordan kommer folk til din side om mosegrise? De søger efter mosegrise på en søgemaskine. Men finder de så din side? Det kommer i høj grad an på hvordan du har lavet den.

1. Grundreglen <

Søgemaskiner kan læse tekst. Altså duer Flash og billeder ikke. Et Flash-foredrag om mosegrise vil sandsynligvis aldrig komme med på den første side med søgeresultater, der mere eller mindre er den eneste side, der er værd at optræde på. Det samme gælder 10, 100 eller 1000 billeder af mosegrise der hedder 1.jpg til 999.jpg. Søgemaskinerne kan ingen steder læse, at det er Mosegrisenes billedgalleri man har lavet, og viser derfor ikke folk videre til ens sider, når de søger på mosegris.

Så det drejer sig om at skrive tekst. Masser af tekst.

2. Vigtig tekst! Hyppig tekst! Meget tekst! <

Søgemaskinerne antager at en side med titlen Mosegris handler mere om mosegrise end en side med titlen Dyr i min have. Man skal altså forsøge at få de ord, man vil findes på, op i titlen. Og så skal man skrive dem flere gange på en side. Står der kun mosegris én gang tror søgemaskinen bare at man nævner det i forbifarten. Står det der 3 gange på flere sider, tror søgemaskinen ofte at den har ramt en tyk åre af mosegris-information og viser derfor lykkeligt videre til siden.

En side om mosegrise på 4000 ord vil som regel også lande højere på søgemaskinernes resultatside end en side med kun 400 ord. De 4000 ord anses for en mere udtømmende behandling af emnet, og den antager søgemaskinerne ofte at søgeren er interesseret i.

Søgemaskiner tillægger også domæne- og filnavn betydning. Mosegris.dk kan i visse tilfælde vinde over http://www.kajshjemmeside.dk/mosegris.htm, der igen ofte kan vinde over http://www.gerdashjemmeside.dk/showarticle.php?id=3. Men der er ingen garantier. Søgemaskinerne ser på en side fra mange forskellige vinkler før de bestemmer dens placering på de utallige resultatsider.

3. Metafelter: usynlig trylletekst <

Det er kun hvis man går ind og ser på kildeteksten til en webside (Vis - Kilde i Internet Explorer) at man kan se Meta-felter. Det er tekst specielt rettet mod søgemaskiner. Der er for eksempel et felt kaldet Description. Her skriver man sin egen deklaration af siden. Og lur mig om ikke en lang række søgemaskiner ikke viderebringer den aldeles ukritisk. Står der "Alt om mosegrise, skrevet af Danmarks førende forsker" i Description-metafeltet står der også "Alt om mosegrise, skrevet af Danmarks førende forsker" i f. eks. Allthewebs og Alta Vistas liste med søgeresultater.

Man bør bruge de 6-7 vigtigste metafelter - lær om dem andetsteds på siden - konsekvent på alle sider. Søgemaskinerne både elsker og belønner det. De forventer, med rette, at folk, der er kvikke nok til at udfylde metafelterne har noget mere fornuftigt og velskrevet på hjerte end de der ikke kan.

4. Linkpopularitet <

Søgemaskinerne går ud på nettet og spørger: "Hvem ved noget om mosegrise?" 20 sider peger på siden "Gerts mosegrise". 5 sider peger på "Svends mosegrise". Søgemaskinen tænker: "Folk er næppe helt dumme. De ved nok hvad der er værd at se på i mosegris-sammenhæng. Hvis folk spørger mig til mosegrise, så viser jeg videre til populære 20-links-Gert før 5-links-taber-Svend."

"Aha!" Siger du. "Så skal jeg bare lave 21 sider, der peger på min hjemmeside om mosegrise, så er jeg nummer 1."

Men nej, så enkelt er det stadig ikke. Dine 21 pegesider er der ikke mange, der gider linke til. De har lav troværdighed. De ligger udenfor fællesskabet.

Men kan du derimod få et link fra Svends mosegrise-side - den populære - står du meget bedre på resultatlisten.

Søgemaskinerne har forskellige måder at udregne linkpopularitet på. Hovedreglen er, at jo flere links fra populære sider, jo bedre.

Ånsker du at din hjemmeside om mosegrise skal boble op ad resultatlisten, er der altså en god mængde fornuft i at gå tiggergang og bede fine folk linke til dig. Det gælder også nettets emnekataloger og søgemaskiner. Dem kan du melde dig til i en håndevending hos Robotten 🏛️.

Driver man noget kommercielt noget, kan man også oprette ordninger a la "Link til os og deltag i konkurrencen om 5.000 kr." eller "Link til os og få 5% af alt salg dit link afstedkommer." Det giver masser af indgående links og koster ikke særlig meget i forhold til busreklamer.

5. Forudse hvad folk søger efter <

Lad os sige, at du har en side om popbandet Aqua. Søger folk efter Aqua? Ja, det gør de. Men de søger også efter aqua lene, Aqua Lyrics, aqua cartoon heroes, Aqua Homepage og Aqua Barbie Girl. Hvor ved jeg det fra? Søgemaskinen Alta Vista sagde det 🏛️. Søgemaskinen Hotbot har samme fine tjeneste. Her er ordene Aqua glass, Kaleidoscope, Savage garden, Aqua lyrics, Aqua theme, Barbie girl, Lene nystrom og Cartoon heroes. Folk søger altså på mere end lige Aqua. Er man bare lidt smart skriver man også de andre relevante og populære ord på sin side. Så får man nemlig flere besøgende. Professionelle betaler for den slags tjenester hos Wordtracker 🏛️.

Med mange søgeord er det svært at komme til at ligge som nummer et med et ord. Men man kan næsten altid kæmpe sig til plads på første side på søgemaskinerne med to ord. Kan man ikke opnå en førsteplads med mosegris eller Aqua kan man bare sigte efter førstepladsen på mosegris billeder eller Aqua-lene/Aqua lene/aqua lene nude.

6. Tjek din besøgsstatistik <

Når man sidder og læser refferer-delen af besøgsstatistikken for sin hjemmeside kan man begynde at ane en foruroligende trend. Flere og flere kommer til ens hjemmeside efter at have søgt på "mosegris lejre". Hvad skal man gøre?

Selv søge efter "mosegris lejre" på en søgemaskine. Søgemaskinerne ved sikkert hvad det drejer sig om.

Lad os sige, at der er fundet en koloni af intelligente mosegrise omkring Lejre på Sjælland. Man har nu valget:

1) man kan ignorere det eller

2) man kan skrive sin egen artikel om mosegrisene i Lejre og dermed få flere besøgende til sin hjemmeside generelt.

I din besøgsstatistik kan du også se hvilke søgemaskiner dine besøgende bruger. Du kan lade dig forlokke til så at optimere dine hjemmesider efter lige netop denne søgemaskines vægtning. Men vær varsom. Søgemaskiner skifter strategier, ejere og finansiering forholdsvis ofte. Rent faktisk er der kun et sikkert råd: jo bedre formidling og jo enklere teknik du bruger, jo bedre går det dine sider på lang sigt.

Opsummering <

  • Find målgrupperne.
  • Hvad vil de have?
  • Hvad søger de efter?
  • Lav sigende titler.
  • Lav metafelter.
  • Lav masser af tekst.
  • Fortæl søgemaskiner, emnekataloger og andre mennesker om din side.
  • Mål efter. Kommer folk til din side? Hvorfor kommer folk til din side?

Kendte fejl <

Nu har du fået at vide hvad du skal gøre. Her er hvad du skal undgå at gøre.

1.Ingen titel
Tro det eller ej. Der er ifølge Google er dr i skrivende stund cirka 90.000 dansksprogede sider, der hedder Untitled 🏛️. Det er meget let at rette.

2. Ingen tekst
Visse af Microsofts publiceringsværktøjer laver billeder i stedet for tekst. Denne gif 🏛️ er et godt eksempel. Tekst på billeder kan ikke læses af søgemaskiner og hvad man så end fortæller, er det ikke noget søgemaskinerne kan sige videre.

Flash er et andet problem. Det blinker, roterer og spiller musik. Men søgemaskinerne er ligeglade med det. Flash kan bruges til enkelte animerede illustrationer. Men lav aldrig en hel hjemmeside i Flash.

3. Ingen metadata
Det kan klares forholdsvis hurtigt. Metamaten 🏛️ både underviser og hjælper en med at udforme felterne.

Du kan også lære metafeltskriveri i marken. Søg på noget. Vælg de første tre søgeresultater (højreklik, åbn i nyt vindue). Se kilden. Se hvad de har gjort i metafelterne. Gør det samme. WWW kører med åben kildekode og det er et af de bedste steder at lære noget.

4. Rammer
Rammer (engelsk: frames) er den mest bimlende sindssyge måde at lave hjemmesider på. Hvis folk endelig kommer hen til dem fra søgemaskinerne er der ingen brugbar overskrift eller navigation og alting ligger i spændingsfeltet mellem stygt og ubrugeligt. Nu er det heldigvis sådan, at sider med rammer meget sjældent indekseres ordentligt - hvis overhovedet - af søgemaskinerne. Man kan opnå lidt held med nogle bandager. Men det er spild af tid i det lange løb. Det koster snart sagt intet at smide sine frames i skraldespanden og bruge Server Side Include eller et scriptsprog i stedet.

5. Usselt publiceringssystem
Det minder lidt om rammer. Hvor var din hjemmeside, da søgemaskinens robot kom forbi og kiggede? Vel ikke nede? Jo, det er der en del der er. Og så bliver de ikke indekseret før næste gang. I skrivende stund er der cirka 60.000 sider hvorom Google kun kan fortælle <em 🏛️

Test dig selv! <

Du bør så absolut teste dine egne sider med Vertikals Blev-du-snydt-tjeneste.

Her vil du kunne se hvor mange af dine sider, der er indekseret og hvor mange, der linker til dine sider. I de fire vigtigste søgemaskiner.

Se om du blev snydt.

Søgemaskineoptimering er kvalificeret gætværk <

Hos Google sidder nogle folk, der ved præcis hvad der skal til for at en side kommer ud som nummer 1 på en given søgning. De kender alle Googles algoritmer og vægtningerne.

Men de siger ikke noget.

Det har kostet dem mange mandtimer at nå til den sortering, der gør dem så populære. Frugterne af den forskning vil de ikke forære til konkurrenterne.

De vil heller ikke forære den til folket. For så vil de bare bruge oplysningerne til at spamme deres egne sider til tops - uanset at de ikke er de bedste.

Så søgemaskineoptimering er gætværk. Det er en lang række menneskers fælles erfaring.