Lær det i dag: sådan optimerer du dine overskrifter, så dine artikler får flere læsere

Gode overskrifter følger helt bestemte mønstre. Vi ser dem hver dag i brug på nyhedssider med virale nyheder. Men såmænd også på papirmagasiner.

Fire forskellige, men alligevel helt ens forsider. Muskler og sex sælger.
For fire år siden kunne Gawker berette, at bladet Men's Health brugte de samme forsider og overskrifter igen og igen og igen 🏛️.
Det var ikke en fejl eller dovenskab. De gjorde det fordi, de havde fundet de bedste sælgende overskrifter (journalistsprog: rubrikker).

Gør som de gode. Skriv i klicheer <

Folk har elsket de samme overskrifter i 50 år og bliver aldrig trætte af dem. De klikker på de samme overskrifter dag ud og dag ind. Man behøver kun udskifte et par ord.

Ingen nyskabelser, tak <

Du kan finde (næsten) alle de effektive mønstre i Jonathan Morrows fortrinlige Headline Hacks Report 🏛️. En 50 siders PDF, der fortæller hvilke rubrikker, der får klik og hvorfor. Headline Hacks Report 🏛️ kræver afgivelse af e-mailadresse, men er ellers gratis.

Skyl gerne efter med Carol Tices Watch Me Write a Headline That Goes Viral 🏛️. Det er 5 minutters rubrik-magi for både begyndere og øvede. Carol skriver for Forbes og skal lave lave klassiske rubrikker (helst under 10 ord, ikke for mange følelser).

Som klassisk skribent, vil man nok helst skrive neutrale, informationsrige rubrikker ligesom Onkel Jakob prædiker 🏛️ og roser BBC for at gøre 🏛️.

Men den ny Upworthy-virkelighed 🏛️ lægger op til spredning på Facebook og at hver artikel giver en bastant følelsemæssig forløsning. Og så er vi ude i de følelsespumpede 2-linjers rubrikker.

Gør som de gode. Og mål så <

Når man så har gjort som de gode, bør man måle på rubrikkernes effektivitet.

Hvorfor det?

Fordi vi ikke alle er gode til at skrive fængende rubrikker og fordi det, selv efter at have læst mestrenes rubrikker (klicheer), er svært at lave en super-rubrik.

I et nyligt eksperiment på Vertikal 🏛️ fik 8 ting du aldrig må glemme, når du udgiver på web tre gange flere klik end Otte ting du (måske) ikke vidste om at udgive online. Forskellen er måske ikke synlig for skribenten. Men læserne kan altså godt se forskel.

Teknikken <

Nogen vil bruge Google Analytics til at teste overskrifters effektivitet. Her på Vertikal bruger vi Drupal og fremstillede derfor hurtigt noget kode, der kunne måle på overskrifternes effektivitet.

I praksis er det lidt et helvede at skrive 25 rubrikker til hver artikel. På den anden side udgiver vi højst 10-20 nye artikler på Vertikal om året og så er det dumt ikke at få tre gange så mange læsere på de sammenlagt 10-20 timer det vil tage at skrive de ekstra rubrikker.

 Kort sagt  <

Gode rubrikker ligner nogen, du har set før.

Har dit site et særligt trafikmål I skal nå, kan det måske betale sig at måle på rubrikkernes effektivitet. Der er stor forskel på den bedste præsterende og dårligst præsterende rubrik.

 

Vi sælger skamløst viden og assistance vedrørende