Beskyt dit medie mod ChatGPT

Vi byggede et velfungerende ChatGPT-skjold.

Den 8. juni 2023 foreslog DJ, Dansk Journalistforbund, at medlemmerne satte følgende besværgelse ind på deres sider:
 
”Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. [Udgiverens navn] forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.”
 
Den dansksprogede besværgelse skulle angiveligt kunne få ChatGPT til at dreje om på hælen, når den læste en dansk side. Eller skyldbetynget punge ud med erstatninger til skribenter hvis skriveri var blevet brugt til træningen af chatbotter.
 
Jeg skrev hurtigt en noget spydig kommentar, der dog det mindste var bakket op med sunde argumenter og links, DJ: beskyt dine værker mod AIs nysgerrige øjne.
 
Kommentaren sagde, kort fortalt, at impotente besværgelser var spild af tid. En teknisk løsning var det eneste fornuftige.
 
Og sådan en teknisk løsning har jeg lavet nu.
 

Skribenter bestemmer! <

Skribenten bestemmer om hans/hendes arbejde skal datamines af ChatGPT.
Skribenterne på mediet Internetforbrugeren.dk bestemmer nu om deres artikler skal gøres til genstand for datamining udført af Open AIs ChatGPT.
 
Sætter de hak i "ChatGPT må ikke se min artikel" bliver ChatGPT afvist.
 
Så enkelt er det.
 

Hvad siger skribenterne? <

Ærede skribent på Internetforbrugeren. Du har nu fået muligheden for at skjule din artikel fra ChatGPTs sulte øjne og gigantiske hjerne.
Men... Vil du benytte dig af ChatGPT-skjoldet?
 
"Næh," svarede de, som med én mund. "Vi skriver for at gøre mennesker, maskiner og verden klogere. Bare lad botterne læse med."
 
Det var dog ikke helt spildt møje. Det tog ikke alverdens tid at bygge det skribentstyrede bot-skjold og der var en vis fornøjelse i at have "Imponerer: Danmarks første skribentstyrede bot-skjold!".
 
Men det vender vi tilbage til om lidt.
 
For rigtig mange medieejere har ikke helt godt fat i, hvad søgemaskinerne og botterne tager fra dem og hvad de giver dem.
 
Så en hurtig gennemgang.
 

Google lynresume <

Klart inden for citatretten.
En bruger spørger Google Hvad er et forhåndsvist link?
 
Google  svarer ved at vise
  • din sides favicon (i dette tilfælde en sol)
  • et link (titlen er din sidetitel, her "Mindst 20 svar om forhåndsviste links")
  • Et to-linjers resume hvor søgestrengen fremhæves og Google fortæller hvornår den tror, at siden blev skrevet/opdateret.

Et to-linjers resume er 100% inden for citatretten. Vil man undgå at blive brugt og fremvist på denne måde, må man bede Google om aldrig at vise videre til en. Det er heldigvis ret let.

Google uddrag/snippet <

Så stjæles der torden. Men der linkes også.
En bruger spørger Google Hvad er et forhåndsvist link?
 
Google  svarer ved at vise
  • en forklaring på 3-10 linjer
  • et link (titlen er din sidetitel, her "Smukkere links på Facebook - Vertikal.dk")

Her strækkes citatretten lige en kende. Ofte er der forklaring nok til at forklaringsleverandøren ikke besøges af spørgeren.

Man kan dog ret let bede Google om aldrig at lave uddrag.

Googles anmelderstjerner <

Stjernerne er din foræring til Google. Du får måske noget igen.
En bruger søger efter en anmeldelse, Google viser - allerede inden folk har klikket - antallet af stjerner.

Det er ikke noget Google tager fra siden. Det er noget man giver, noget man frivilligt og specifikt fortæller Google. Som modydelse giver de en lidt højere placering i søgeresultaterne.

Stjernedekoration er ikke helt let, men kan som regel sættes op på nogle timer.

Heri ligner det forhåndsviste links, hvor man som medieejer også gør et stykke aktivt arbejde for at tage sig godt ud ude i verden.

ChatGPTs forklaringer <

ChatGPT høster viden på utallige hjemmesider og sammenskriver det til forklaringer. Man får ikke engang et indgående link som tak. De tager og tager.

Er det en dårlig handel?

For nogle vil det måske føles som en dårlig handel.

Bingbot husker at linke til kilden.
De skal bruge ChatGPT-skjold.

BingBots forklaringer <

BingBot fra Microsoft fungerer lidt anderledes. Brugeren spørger. Bing forklarer. Men den husker - i modsætning til mange journalister af kød og blod - at linke til sine kilder. Så der bliver både taget og givet.

Måske vinder man mere end man taber.

Man kan forholdsvis hurtigt lave sig et skjold, der spærrer for Microsofts Bing, Googles Bard, Common Crawl og hvad de ellers hedder.

Men...

Alverdens skjolde beskytter ikke 100% <

Da jeg begyndte at lave det skribentstyrede ChatGPT-skjold, vidste jeg udmærket, at jeg kun gjorde det for at blære mig og starte en diskussion.

ChatGPT ligner for tiden den største nasseprins.

Men der vil altid være flere søgemaskiner og botter, end man i praksis magter at lave skjolde mod.

Selv hvis alle store søgemaskiner og botter samlede sig og adlød anvisninger, som var simple for hjemmesideejere at give, ville der stadig være utallige forskere og skurke, der ikke ville holde sig tilbage med at høste ens viden og bruge den efter forgodtbefindende.

Medierne og entusiasterne kan på ingen måde redde deres indtægt ved at udelukke botter. At alle verdens vidensudbydere danner en front så bred og tæt, at søgemaskiner, botter og sociale medier kommer til lommerne, ser heller ikke så sandsynligt ud.

Indtægtsredning tror jeg vi i Danmark vil finde via en moderniseret mediestøtte.

Men skulle dit medie savne lidt hjælp i kampen med/mod søgemaskiner og botter, er der mange steder at forbedre og det er ikke videre svært.