Hvis dit job er at skaffe flest klik til dit medies artikler kan du grine og græde over denne tegneserie. http://xkcd.com/1283/🏛️
Det er en fantastisk tegneserie. Hvis du ikke har set den, så se den nu. Det er sidste århundredes største overskrifter oversat til click bait.
I tilgift bør du læse denne artikel fra The Atlantic: "Upworthy: I Thought This Website Was Crazy, but What Happened Next Changed Everything"🏛️
Den handler om Upworthy, der har perfektioneret kunsten "Rubrikker, der giver monstermange klik".
Upworthys redaktionelle tricks er, kort sagt
Find historier, der er rørende og opløftende og som midaldrende kvinder vil dele på Facebook (midaldrende kvinder er de bedste delere)
Skriv 25 (ja, femogtyve) forskellige rubrikker, der alle pirrer nysgerrigheden og lover følelsesmæssig forløsning på rekordtid. Se hvilken af de 25 rubrikker, der performer bedst og vælg den.
I Danmark har vi Filip Wallberg, der med Viralnews ser på de artikler (og videoer), der spreder sig godt blandt danskerne. Hans I like-projekt🏛️ viser at mx.dk🏛️ har rimeligt godt fat i rubrikkerne og kan prygle over 30.000 likes ud af
"[...] det omfattende datamateriale indikerer, at brugerne er meget bevidste om, hvilket indhold de interagerer med. Det, de deler, anbefaler og kommenterer, kredser om samme grundlæggende præmisser:
De vil grine: ”Øl gør mænd klogere”.
De vil udvise forargelse: ” Højtuddannet Nørrebro-mor udvist efter ti år i Danmark”
De vil støtte en sag: ”Loven er vedtaget - homoseksuelle kan gifte sig”
De vil håne en modstander: ”Thorning gik i fælden på læsermøde”
De vil opleve drama: ”Ammede forladt babypige tilbage til livet”
De vil mindes: ”Mira Wanting er død - er netop blevet begravet”
De vil diskutere: ”Reality-tv over stregen?: Slår hundehvalp ihjel for penge”
De vil juble: ”Frem med solcremen: Fantastisk vejr forude”
I mit eget journalistjob🏛️ skal jeg gøre forholdsvis teknisk IT-stof lidt mere spændende (for nationens bedste og flere læsere).
Jeg ved ikke helt om jeg skal gå Upworthy resten af året.... Bare for eksperimentets skyld.
Men hvis jeg gør, ville den nuværende kedelige forside komme til at skifte fra kedelige til spændende
Oh, jeg føler mig beskidt og snusket.
Men på den anden side er jeg ret træt af at skrive flere af de artikler, der aldrig deles eller deles meget lidt. Og når jeg nu ved, hvad der skal til...
Første version af denne artikel🏛️ opstod som et svar på Danish Online News Associations postliste. Men denne er meget bedre, fordi den er illustreret og linker til andre spændende artikler som
Tallene viser at nyhedsbreve stadig virker, og at en ugentlig mail til læserne kan være en langt mere effektiv måde at øge hjemmesidetrafikken på end at bruge tid på Facebook og Twitter
Hvis du er webredaktør kan Steven Snedker sikkert løse dine problemer og få læsertallet i vejret uden det store ekstra daglige arbejde.
Han har bygget Drupal-sites som Journalisten.dk, CBSObserver.dk, Gymnasieskolen.dk og lignende siden 2006.
Han kan træffes på ss@vertikal.dk og 51 84 15 48 (hvis du virkelig har et spændende projekt).
Desuden:
Martin Jørgensen
Martin J vil til enhver tid foretrække den tilpassede, kompakte, effektive og smukke løsning frem for standardløsningen, som den kommer lige ud af kassen. Det bruger han gerne lidt energi på. Han har desuden et ganske skarpt øje for både brugerflade, (UI/UX), typografi, grafik og fotografier. Som tidligere journalist og chefredaktør har han også nogenlunde styr på at skrive.
Martin L er vores Unix- og serverhaj, der tager sig af (web- og mail-) serveropsætning, Android-apps, browser-extensions, JavaScript og CSS, men også arbejder med Drupal.