Søgeord på Google - tanker uge 33/2003

Historien om dengang en biks snuppede Steven Snedker som søgeord.

For nogle dage siden indløb bulletinen:
"Har du i øvrigt forsøgt en forfængelighedssøgning på Google? En journalist har indrykket en annonce, der titter frem, hvis man søger på dit navn."

Google Adwords <

Google Adwords er navnet på Google annoncesystem. Folk, der betaler, kan få vist noget tekst og et link i et farvet felt enten lige før søgeresultaterne eller ude i nogle kasser i højre side.

Systemet udmærker sig ved at det er 100% selvbetjening. Brugerne af det byder på søgeord, og betaler en lille sum for visning af deres annonce, og en noget større sum, hvis nogen rent faktisk klikker på annoncen.

Arla kan f. eks. købe søgeordet "mælk" og få vist en annonce hver gang nogen søger efter "mælk".

Steven Snedker som Adword <

Og sørenjensemig om "Steven Snedker" ikke var blevet købt af en biks der, sjovt nok, ville annoncere med "Netjournalist til leje". Et slogan vi næsten kender fra denne sides "Anderledes Internet-ekspertise til leje".

Er det sandt? <

Ja ja. Søger man for tiden efter "Steven" på Google, er der ingen, der gider annoncere. Med 7.3 millioner Steven-søgeresultater er det også for upræcist.
"Snedker" er et lidt mere populært ord til annoncer. MesterGuiden.dk har fundet ud af, at folk, der søger efter "snedker" nok kunne tænke sig en håndværker. Og de kommer dem i møde med et "Mangler du en håndværker?" og linker så til sig selv, så de kan få lidt forretning.
Og "Steven Snedker" er der altså kun en forretning, der har købt som søgeord.

Scorer man på at købe Steven Snedker som Adword? <

Jeg tror det ikke.

Hvis folk virkelig har siddet og skrevet "Steven Snedker" ind i et søgefelt (som 10-30 mennesker typisk gør på en dag), tror jeg, at de er forholdsvis svære at få til at købe andet end Steven Snedker. Annoncen kan selvfølgelig trække dem af sporet, og måske forhindre dem i at komme frem til den ægte Steven Snedker.

Ny trend: søgeordspirater <

Det er langsomt og dyrt at registrere og skille sig af med domænenavne. Søgeord kan derimod købes fra den ene time til den næste og koster tæt på ingenting.

På Jubii og Yahoo køber man søgeord af mennesker, der generelt sørger for at markedsføringesloven overholdes og at søgningerne i indekserne giver de af brugerne ønskede resultater. Med Google Adwords er der 100% selvbetjening. Folk kan gebærde sig lige så åndssvagt de vil.

Hvad gør du så Steven? <

Fortsætter med at hedde Steven Snedker. Fortsætter med at ligge nummer 1 på resultatlisten. Fortsætter med at levere That Steven Snedker feeling.

Jeg går ud fra, at der i ny og næ vil være folk, der gerne vil have noget af min mojo. Men jeg går også ud fra, at de på et tidspunkt vil træde ud af skyggen.

Til andre er der blot at sige: her er de, der lever i Steven Snedkers skygge [Wayback-link].

Og her er den solen skinner på: ss@vertikal.dk.

Opklaring <

At bruge Steven Snedker som søgeord var angiveligt en test udført af en netjournalist, der skulle afdække hvilke begreber med relation til netjournalistik folk søgte på. Annoncekampagnen "Netjournalist til leje" blev kørt af nysgerrighed, slet ikke for at få kunder.

Nuvel.

Jeg har fjernet hans navn fra denne artikels skærmdumps. Og kan egentlig anbefale denne fremgangsmåde til andre firmaer, der udsættes for samme trick. Jo mere, man kan ordne i mindelighed, jo bedre.

I Google AdWords første tid, var der i øvrigt masser af eksempler på at ejerne af f. eks. et stykke software også registrerede navnet på et konkurrerende stykke software og annoncerede løs. Der ser ud til at være kommet begrænsninger i Google (eller mere redelighed og præcision hos annoncørerne): en søgning på "Excel" giver her til morgen ingen annoncer, mens der er et par stykker på convert excel [Wayback-link].

Min bedste artikel om søgemaskineannoncering er i øvrigt ikke online for tiden. Skriv hvis du vil have den tilsendt.