Gud bevare dine links!

Vi forstår ikke at de fleste ikke påskønner hvor vigtigt det er at bibeholde gamle links når man skifter til et nyt CMS.

Jeg undskylder blasfemien i overskriften, men må beklageligvis meddele at ingen guddommelig skikkelse i sin almægtighed sørger for at gamle URL'er virker nå man skifter system.

Det skal man selv sikre. Og her kan man læse hvorfor og hvordan.

Indgående links <

For rigtigt mange hjemmesider – ikke mindst de kommercielle og heriblandt online-forretningerne i særdeleshed – er indgående links det rene guld. Indgående links fra andre hjemmesider, fra søgemaskiner, fra Facebook og selv fra trykte kilder eller tv/video er saltvandsindsprøjtninger der giver trafik, sidevisninger, gode placering i søgemaskinerne og – ikke mindst – kunder i butikken.

Mange udbydere af indhold og varer på nettet gør alt hvad de kan for at få mange og gode indgående links og nogle betaler endda dyre SEO-firmaer og Google-specialister (Gud forbyde det! Undskyld blasfemien igen) for at sikre dem gode links udefra og en placering højt i søgemaskinerne. Ofte forgæves, men det er en anden historie.

Den vidunderlige plaid <

Så får de nogle andre specialister til at skifte deres CMS eller shopping-system ud med et nyt og mere forkromet, og det der før hed
www.minfedehjemmeside.dk/show_merc.asp?vareid=1234&src=forside&cls=1&ert=0
hedder nu
www.minfedehjemmeside.dk/varer/432198765_gas_6/vidunderlig_plaid.html

Efter et par år skiftes der igen, og nu er adressen
www.minfedehjemmeside.dk/plaider/vidunderlig-plaid

Nu var det sådan at omkring 8-10 toneangivende livsstilsblogs, skrevet af kønne 35-årige mødre i blomstrede gummistøvler og med meget smukke og rødkindede børn, havde links til denne vidunderlige plaid, som var en af shoppens mest solgte varer.

Når nu de mange blog-læsere, der gerne vil se om sådan en plaid også kunne gøre deres liv perfekt og deres børn lige så rødkindede, klikker sig ind på minfedehjemmeside.dk, så får de den forhadte 404-side, der for det meste er grim, dum og ubrugelig.

Skuffelse og forsmåelse <

Det gamle link virker ikke og den side, der vises til brugerne, er ikke til nogen hjælp overhovedet. Plaiderne hober sig op på lagret, den handlende misser et salg og den forsmåede bruger sidder tilbage med en fornemmelse af endnu et site, der ikke virker og en skuffende oplevelse af både afsenderen, som ikke vedligeholder sine links, og shoppen, som åbenbart ikke fungerer som den skal.

Nu er den potentielle kunde dog ikke helt uden evner, og haster videre til Google med ”Den Vidunderlige Plaid” i udklipsholderen. Indsæt, søg, og vupti: lige der er der et link til minfedehjemmeside.dk og den nok så vidunderlige plaid.

Klik, og... 404. Ikke engang Google har fattet at den har flyttet plads.

Kunden kender dog sin tilbageknap, går tilbage til Google, klikker på det næste link til
www.enandenfedhjemmeside.dk/varer/attraavaerdig_plaid
og køber den attråværdige plaid som det næstbedste.

Det døde link er altså årsag til skuffede kunder, badwill fra loyale støtter, fejlbehæftede links i søgemaskinerne og i den sidste ende et manglende salg.

Ikke godt.

Hjælp til den plaid-hungrende <

Jeg har før sunget om linkråddenskab og evigt liv til URL'er, og denne artikel er faktisk bare endnu et vers til den sang.

Ovenstående lille eksempel viser den direkte effekt af at links ikke bibeholdes eller håndteres ordentligt. Hvis de gør det, mister man ikke trafik, kunder og goodwill, men alle – maskiner såvel som mennesker – får klar besked om hvad der er sket og hjælpes videre til den sansestimulerende købsoplevelse, den vidunderlige plaid og de rødkindede børn.

Eksemplet kunne også være kontaktinformation hos en konsulentvirksomhed: kontaktpersonen blev fundet, linket var dødt, kunden ringede til konkurrenten.

Eller en offentlig myndighed: linket til ansøgningen om hjælpemidler virkede ikke, pensionisten gav op, fik ikke sin rollator og faldt og slog sig meget hårdt. Hospitalsindlæggelse og smerte for pensionisten samt mange udgifter for kommunen fulgte. Blot et velfungerende link kunne have sparet dem alle for den grumme historie.

Det er nemt <

Det er forbavsende nemt at bevare gamle links intakte. Moderne CMS'er tildeler alle elementer på siderne en unik identifikation, og systemerne ved hvad de skal vise baseret på identifikationen, som angives i URL'en.

www.minfedehjemmeside.dk/show_merc.asp?vareid=1234&src=forside&cls=1&ert=0
www.minfedehjemmeside.dk/varer/432198765_gas_6/vidunderlig_plaid.html
www.minfedehjemmeside.dk/plaider/vidunderlig-plaid

Disse adresser rummer alle en vej indtil den vidunderlige plaid: 1234, 432198765_gas_6 og plaider/vidunderlig-plaid er alle en kode, der kan bruges til at lokalisere oplysningerne om plaiden i databasen, og CMS'et kan derfra skabe en spændende og tiltrækkende side at vise brugerne.

Og ved at gemme de gamle id'er sammen med den nye, så kan man nemt lave et lille system, der checker om URL'en passer på et gammelt mønster, finder den seneste id frem og sender brugeren derhen hvor varen nu er endt. Samtidig fortæller CMS'et verden at siden er flyttet, så alle andre systemer kan opdatere deres links.

Og vupti: vidunderlige plaider ligger igen på top 10 over mest solgte varer!

Tilberedning af flaske <

Vi bliver lige i det moderlige univers og holder fast i de velfungerende børn. En af vores kunder – barneguiden.dk – flyttede for et par år siden fra et hjemmelavet ASP-baseret CMS til Drupal.

Barneguiden er en hjemmeside, der henvender sig til familier, og som får en del af sin trafik fra andre sider og søgemaskiner.

Hjemmesiden moder.dk har for eksempel en link-side, der rummer links for mødre. Et af dem viser hen til barneguidens artikel om tilberedning af sutteflasker. Brugbar og nyttig viden, rar at have når man har brug for den. http://moder.dk/links

Moder.dk linker til den gamle side: http://barneguiden.dk/default.asp?thdid=589&bid=1011&page=1

På barneguiden.dk tager en kombination af lidt server-voodoo og et Drupal-modul sig af den, og leder elegant brugeren hen til http://www.barneguiden.dk/arkiv/tilberedning-af-flaske

Alle er glade: moder.dk taber ikke ansigt, den flaskevarmende mor eller far får sin information og Barneguiden får en glad læser og en reel sidevisning.

Dengang i 1996 <

Jeg vedligeholder en hjemmeside om fiskeri, som er min legeplads og et sted, hvor jeg eksperimenterer med webudvikling. Siden er gammel, omfattende og velbesøgt. Den har været igennem flere systemer: statiske html-sider, flere generationer af hjemmelavet CMS og senest Drupal 7.

Der er sider, som stammer tilbage fra 1994, og jeg stoltser mig af at de alle sammen stadig virker – og har virket hele vejen igennem hjemmesidens levetid.

Det er ikke alle URL'er fra dengang, der er bevaret, men adresser op igennem de fleste af de mange CMS-inkarnationer virker, og med mere end 90.000 indgående henvisninger fra alle mulige andre steder, er det en væsentlig kilde til trafik.

Selv internt er der af og til forkerte links fra gamle artikler, der ikke er blevet opdateret. Disse fanges også af den mekanisme, der er lavet til at vedligeholde de gamle URL'er.

Den kvikke 404-side <

Opgaven varetages af hvad jeg kalder en intelligent 404-side. De fleste 404-sider er blot dumme, flade sider, der spyttes ud af serveren, og hverken er kønne eller meddelsomme.

Lidt bedre er det når siden er shinet lidt og i det mindste har fået et layout, der ligner sitets og en lidt mere hjælpsom tekst, der undskylder og prøver at hjælpe.

På mit fiskesite er der en lang kæde af aktiviteter, der træder i kraft hvis en side ikke findes.

  1. Først kigges efter en URL, der er mage til den søgte. Alle gamle URL'er er lagt ind i deres artikler. Findes den, så sendes brugeren videre.
  2. Så kigges der efter gamle ID'er. Igen ligger de gamle ID'er sammen med de elementer de lå på før: artikler, brugere, billeder og meget andet. URL'en fortæller hvad der søges, og systemet forsøger at matche det med de gamle felter. Igen sendes brugeren blot det rette sted hen når der er et hit.
  3. Så arbejdes der med fejl-URL'en. Den splittes ad i bidder, og systemet forsøger at gætte sig til hvad der er målet. Her er det kun i særlige tilfælde at systemet kan ramme en entydig side, men sker det, mærker brugerne intet, men sendes blot derhen hvor vi ved de gerne vil.
  4. Til sidst bruges de forskellige dele af URL'en til at tilbyde brugeren nogle muligheder. Hvis der er delvise match, så tilbydes et eller flere links. Hvis der er genkendelige ord, så kan brugeren klikke og søge efter dem direkte.

Når 404-siden må vises til sidst, kommer disse tilbud ind sammen med links til en generel søgning og et sitemap.

Moved Permanently <

Mens alt dette står på og brugeren forhåbentlig hjælpes godt på vej, så sendes der en såkaldt header, som med en kode fortæller afsenderen at siden er flyttet. Derefter sendes brugeren videre.

Koden hedder ”301 Moved Permanently”, og selv om det er de færreste hjemmesider, der tager sig af det, så er der en væsentlig gruppe af sider, der gør: søgemaskiner!

De får en klar besked om at den URL, de har forsøgt at nå, er væk, flyttet for al fremtid til et andet sted. Det kan de så tage højde for, typisk ved at markere siden som udløbet i deres indeks, så den kan fjernes eller indekseres på den nye adresse, eller – endnu bedre – ved simpelthen at ændre URL'en til den nye, så brugerne sendes det rigtige sted hen med det samme, når de klikker på linket i søgemaskinen.

Et Drupal-modul <

Al denne heksekunst udføres af et skræddersyet Drupal-modul. Det er knyttet til den 404-side, der normalt vises, men udvirker sin magi før siden sendes til brugeren, og derfor kan tage besyv af situationen og håndtere fejlene på bedst mulig måde.

Modulet har været genbrugt på flere sites, men er ikke et, der kan gå ud i Open Source-strømmen som det er. Det kræver nogle tilpasninger for at virke på det enkelte site.

Men de tilpasninger kan nemt laves, således at det kan bruges på andre hjemmesider også.

Så er I på vej fra en platform til en anden – evt. Drupal – og nervøse for at tabe alle de dejlige, eksterne henvisninger...? Ja, så har vi en løsning.

Vi sælger skamløst viden og assistance vedrørende