Drift af et publiceringssystem er også omtrent gratis. Webhoteller koster 89 kr. pr. måned.
Man kan betale mere for indkøb og drift af et publiceringssystem.
Min erfaring siger mig, at det er spild.
Men hvorfor ikke få alle muligheder med det samme, gratis 🏛️?
Jeg har ikke set nogle gode grunde til at betale penge med det samme. Man kommer så rigeligt til at betale for installation og tilretning senere.
Du kan som en hurtig test åbne de tre følgende publiceringssystemer i nye vinduer og sammenligne deres fortræffeligheder: Drupal 🏛️, Typo3, Zite3 🏛️, EzPublish 🏛️.
Ens, ens og ens. Ikke engang det trænede øje kan se forskel.
Men de erfarne kan heldigvis give et par tommelfingerregler, der kan hjælpe på vejen mod det rette valg.
2. Vælg det populære. Open Source verdenen er hård og meritokratisk. Marketingsbudgettet er på 0 kroner. Hvis et system bliver populært, er der sikker god grund til det! Populære systemer tiltrækker flest programmører og kan derfor byde på flest nye moduler. Systemer med 10 udviklere er som regel mere levende og besidder mere eksistensberettigelse end systemer med 1/8 udvikler.
På CMSinfo 🏛️, La Grange 🏛️ og Open Source CMS 🏛️ er der ekspertkommentarer. Open Source CMS er ekstra værdifuld, for der kan man prøve systemerne.
Der er selvfølgelig også mere eller mindre troværdige og opdaterede feature-skemaer hist 🏛️ og pist 🏛️. Og et licensskema 🏛️ kan det også blive til.
Det er et helvede! Der er mindst 10 gratis systemer, der kan det samme og modtager enorme mængder ros.
Ser vi bare til PHP (som alle webhoteller giver mulighed for) er der utallige lister og anmeldelser. Hotscripts/CMS 🏛️, Hotscripts/Portal 🏛️, Dmoz/CMS/PHP 🏛️ og Dmoz/CMS 🏛️.
På dansk: det er en jungle og bare at læse/prøve sig klog på ovenstående links tager en arbejdsuge.
Langt de fleste publiceringssystemer indstilles af administratoren og brugerne via browsere. Man opretter sider og brugere via browseren. Man klasker søgning, debat og statistik på via browseren.
Administration kræver ikke programmeringsfærdigheder, og kan prøves live.
Open Source CMS 🏛️ er et prægtigt sted, hvor man kan springe i administratorstolen på flere forskellige CMS'er. Men ofte kan man også gøre det fra systemets egen hjemmeside. Som her med EzPublish 🏛️.
Men det er stadig utrolig svært at vælge. Du ved hvilken bil, hvilket tekstbehandlingsprogram, hvilket tv du skal købe. For du har kørt utallige kilometer, skrevet utallige kilometer linjer og set utallige timers tv.
Hvor mange databasebaserede publiceringssystemer har du brugt? 1-2? Du har med en ret høj sandsynlighed kun en beskeden fornemmelse af hvad de kan bringes til at gøre.
Derudover er der enorme forskelle på f. eks. publiceringssystemer til print og til web. Til print skal det kunne smække nogle bogstaver og nogler billeder på noget papir. Et webpubliceringssystem skal byde på en masse funktionalitet: granulering, nøgleord, menuer, navigation, diskussionsfora, helpdesk osv. osv.
Quark Express eller Adobe PageMaker er et let valg i forhold til Typo3 vs. EzPublish vs. Synkron vs. Drupal vs. Bricolage.
Så hvad gør du?
1. Lunter gennem junglen alene.
2. Søger professionel hjælp, fra nogen du tør stole på 🏛️.
Begge dele koster tid og penge. Men det er sandsynligvis bedre end at spørge en sælger om hans closed source, betal-pr-modul-system nu også er det rigtige.
Med open source betaler man for karussellerne, og kan proppe sit eget sjove ridedyr på.
Closed source kan vise sig at være bedre og billigere end open source. Men jeg tvivler.
Nuvel.
Installation og tilretning er det egentlige problem. Eller rettere: den store udgift.
Det tager tid og ekspertise at installere et publiceringssystem på firmaets computere. Gør man det selv, tager det lang tid og ikke alle har flair for det datalogiske. Bruger man en konsulent sparer man tid og får sandsynligvis noget erfaring opsamlet over hundredevis af arbejdstimer med i købet.
Men der er ingen vej uden om. Data skal i databaser og publiceres derfra. Få dig et publiceringssystem.
"Murermester Jessen er jo hverken grafiker eller tekniker." skriver du (et sted herunder). Jeg kunne ikke være mere enig og artiklen er da slet heller ikke rettet mod ham. Artiklen sammenligner Sitecore Content Manager MySQL edition til 11.400 euro med Plone til 0 euro 🏛️ og finder at det er bedre at bruge pengene på tilretning og indhold end indkøb:
Forestil dig to content management systemer 2 minutter efter installationen. Der er oprettet forbindelse til databasen og de relevante filer ligger i webserveens offentligt tilgængelige katalog. Det kommercielle system har bare kostet en formue i forhold til det gratis Open Source system.
Hvad er lighederne mellem de to systemer? Der skal oprettes brugere. Brugerne skal have privilegier. Der skal skrives artikler. Artiklerne skal kategoriseres.
Her er kommerciel software sjældent en genvej. Det tunge er ikke installation, men tilretning.
Og murermester Jessen?
Han skal hverken have Sitecore eller Plone. Han skal (nominelt) have bikset en hurtig hjemmeside sammen af nogen, der kan skrive. Måske vha. Sitecenter 🏛️, måske som en 300-kroner-pr. måned webshop 🏛️.
Selvfølgelig skal han hverken rode med købesoftware eller Open Source.
Men altså: artiklen rådgiver store organisationer, der står i det valg, og vejer Sitecore mod Publicus mod Plone mod Bricolage.
Jeg synes nu stadig artiklen holder.