Er det elektroniske nyhedsbrev dødt? - tanker uge 35/2003

Steve Outing siger at RSS overtager nyhedsbrevets rolle. Jeg tror det ikke!

So ein ding... <

Nu har Vertikal også sine historier som RSS. Hvis du vil integrere dem i din hjemmeside, så finder du vores webfeed her.
Det skal da ikke komme an på det da!
Steve Outing refererer i sin fortrinlige klumme E-Media Tidbits 🏛️ til sin egen artikel i Editor & Publisher 🏛️ om at det elektroniske nyhedsbrev snart dør. Han indikerer selv at det er en noget kontroversiel holdning, men mener alligevel at RSS feeds af flere årsager snart vil overtage rollen.

Er det sandt?

Næppe!

Og hvorfor så ikke det?

Enkelt og velkendt <

Det elektroniske nyhedsbrev overlever fordi det er en enkel, velkendt og meget velfungerende formidlingsmetode, der er såvel effektiv som robust.
Til trods for Outings erfaring med at nyhedsbreve filtreres fra af spamfiltre, ikke åbnes af modtagerne og rammes af mistilliden til e-mails på grund af virusfaren, så er en e-mail stadig én af de sikreste veje til folks hjerter og hjerner.

Kvalt i informationsstrømmen <

Et nyhedsbrev, som man selv har tegnet abonnement på, er en positiv oplevelse for de fleste. Sandt nok er mange modtagere tilbøjelige til at bede om for mange nyhedsbreve, og drukner derfor i mængden.
Først sætter de filtre op, der kanaliserer nyhedsbrevene direkte i særlige postbakker, hvor de ligger ulæste hen til en regnfuld dag.
Til sidst er informationsstrømmen dog så uoverkommelig, at modtagerne helt holder op med at bemærke dem.
Har de fleste af os ikke været denne tur igennem? Jeg har i hvert fald. I dag abonnerer jeg på mindre end ti nøje udvalgte nyhedsbreve, som alle går uhindret igennem mit ellers ret militante spamfilter, og som jeg stort set altid læser. Jeg får nogle få, som jeg ikke selv har tegnet mig for, og som jeg har svært ved at slippe af med. Dem filtrerer jeg automatisk direkte i skraldespanden.

Men hvad kan vi gøre for at sikre at vores nyhedsbrev ikke ender dér — ulæst?

Rettidig omhu <

Vi kan først og fremmest lave gode nyhedsbreve. Skabe noget, der er unikt, vedkommende, bemærkelsesværdigt, brugbart, underholdende eller på anden måde skiller sig ud fra den store mængde nyhedsbreve, der genereres automatisk af hjernedøde publiceringssystemer eller sammensættes efter kopiér-og-indsæt-metoden af en stresset informationsmedarbejder eller redaktør alt for sent hver fredag eftermiddag.

Relevant indhold og mådehold med mængde og frekvens er også vigtige nøgleord. Skriv ikke hver uge, hvis der ikke er noget at skrive om hver uge, og mas ikke nyhedsbrevet fuld af automatisk tilføjet rygmarvsstof, der bare fylder og ikke bidrager væsentligt.

Vi kan lave individuelle nyhedsbreve med personligt indhold: "kære navn" og specifikke henvisninger til til- og framelding. Det medvirker til at sikre, at spamfiltrene ikke automatisk stiller sigtekornet ind på dem, og gør desuden mailen mere vedkommende og brugbar. Systemer der kan det til UG med kryds og slange findes i massevis.

Og så kan vi sende nyhedsbrevene! Ja, det lyder måske lidt absurd, for det gør vi jo allerede. Men det er alligevel den helt store forskel på RSS og et nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et gammeldags push-medie - vi sender det aktivt ud. RSS er et moderne pull-medie - brugerne henter deres oplysninger, når de vil. Glemmer de det, så får de ingen information.

Stor interesse <

For nylig afholdt DONA 🏛️ tre klubarrangementer om nyhedsbreve, og interessen for dem antydede mere en rigeligt, at der stadig er masser af interesse for nyhedsbreve. Der var masser af debat og mange spørgsmål, men ikke antydningen af, at nogen ville til at lukke deres nyhedsbreve — snarere tværtimod. Oplægget til disse arrangementer kan læses her.

RSS er en stjerne <

Hvad så med RSS? Er det da ikke fremtiden?

Jo, sandelig så! RSS er en klar stjerne på Internet-himlen. Ingen tvivl om at masser af information vil blive udbudt ad den vej og at mange vil med tiden modtage RSS-indhold via deres pesonlige webportaler (a la Min Jubii 🏛️) eller på deres PDA eller mobiltelefon.
Men RSS er først og fremmest en effektiv måde at udveksle information mellem hjemmesider - ikke mellem hjemmesider og individer.