Kommentarsystemer opfylder vidt forskellige behov og og har vidt forskellige målsætninger på forskellige sites.
Vertikal.dk 🏛️ har ikke kommentarer fordi
Vores læsere efterspørger ikke et kommentarspor, men er i øvrigt rimeligt flinke til at melde tilbage, når vi skriver noget, de kan lide.
Hedengangne IT-nørdens blog 🏛️ havde kommentarer fordi
IT-nørdens blog brugte Facebook som kommentarsystem. Det sørgede for at spam filtreredes fra og at trolde, brokhoveder og respektable mennesker optrådte med næsten deres eget navn.
At folk optræder med sandsynligvis eget navn betyder desværre færre gode, konstruktive, "dumme" spørgsmål. Men det betyder også lidt mindre spam og lidt færre trolde i forhold til fx. Wordpress' kommentarsystem.
CBSObserver.dk 🏛️ er Copenhagen Business Schools avis (selvstændig redaktion, journalistiske principper) og de har kommentarer fordi
Det fungerer sådan
Version2.dk 🏛️ er mediehuset Ingeniørens avis/nyhedssite med nyt om IT.
Version2 har, som Ingeniøren, ret kvikke læsere og kommentatorer. Det betyder at kommentatorerne nu og da kan andet end at nedgøre artiklen og de andre kommentatorer. De er ret aktive og nogle af kommentatorerne kan endda underbygge deres pointer med links 🏛️(!!!). Selve arbejdet med at røgte debatten/kommentarsporene er som på CBSobserver en redaktionel opgave.
The Verge 🏛️ skriver om it-stof til millioner af mennesker over hele verden. De har kommetarer fordi
De fastboende kommentatorer kan dag efter dag hævde sig selv i kommentarsporerne til forskellige artikler og opbygge status i - i det mindste - egne øjne. De kan også optjene en hvid stjerne på rød baggrund for særligt gode kommentarer.
Nationen 🏛️ er et selvstændigt navn på Ekstra Bladets kommentarspor og forum-område. Her kan tusindevis af mennesker hver dag hvæse med over nyhederne og latterliggøre deres medhvæsere. Det sker både under specifikke artikler (som denne 🏛️) og i en særlig indhegning hvor Nationens borgere inviteres til at hvæse med på specialstrikkede og særligt opviglende artikler 🏛️.
Nationen giver sidevisninger, kontrovers og annonceindtægter. Måske er der også nogle, der hjælper hinanden og bliver klogere 🏛️. Men der er lidt langt mellem snapsene.
Sammenlign kommentarerne med bifaldet til en koncert.
Klapsalver gør ikke musikken eller udførelsen bedre. Stående ovation gør ikke musikken bedre end hvis folk sidder ned og klapper. Men begge dele gør hele oplevelsen bedre for både kunstner og publikum. Både læse- og skriveoplevelsen bliver bedre hvis stemningen omkring artiklen er god. Og det uden at gøre selve artiklen bedre.
Buhråb gør heller ikke musikken eller udførelsen bedre. Men de gør oplevelsen værre.
Analogt vil læse- og skriveoplevelsen blive værre, hvis kommentarsporet er præget af trolde og negativ respons. Dog kan der være en positiv oplevelse for læsere og kommentatorer i at gruppehade noget, der virkelig er dårligt eller forkert.
For at blive i koncertanalogien, så kan værdifulde kommentarer fra vidende læsere være som den dygtige musiker blandt publikum, der bliver inviteret op på scenen for at spille med. Musikeren kan rent faktisk gøre både musikken og den samlede koncertoplevelse bedre. Det samme kan den dygtige kommentator gøre for en artikel.
Hvis vi bruger nyheden om Nvidias G-sync 🏛️ som eksempel, vil vi som læsere have mest og bedst mulig information om emnet hurtigst muligt. Vi gider ikke høre om Dell-skærme eller høre halvhjerner skælde ud på kvarthjerner fordi, de ikke formår at læse artiklen, ikke kan stave eller hvad de nu kan klandres for. Vi vil have en forbedret artikel eller et link til det forumindlæg, der forklarer hvordan G-Sync-systemet virker.
Så vi udtænkte dette system:
Artikelskribenten modtager alle kommentarer til sin artikel og kan med klik på et link afgøre om den er brugbar, sjov eller meta
Og så kommer tricket. Almindelige besøgende på nyhedssitet ser som udgangspunkt kun brugbare kommentarer. Registrerer folk sig på sitet (fx. via Facebook 🏛️, Google, Twitter, Medielogin 🏛️ eller hvad man nu har) kan de vælge at se brugbar/sjov/meta/revl&krat alt efter behag.
Fordele:
Ulemper:
På visse sites markerer de kommentarspor eller indlæg med "Redaktionel deltagelse" når den slags forekommer (Ars Technica forfremmer også kommentarer 🏛️). Det sender et signal til kommentatorerne om at de nogle gange bliver hørt af skribenter og redaktører og et signal til læserne om at debatten i bunden af artikler bliver taget alvorligt fra redaktionelt hold. Redaktionel deltagelse giver alle en idé om at kommentarsporet ikke bare er en indhegning for hvæsere.
Mærkning og filtrering af kommentarer burde være ret simpelt med Drupal 🏛️.
Medier og skribenter vil have kommentarer under deres artikler/lydindslag/videoindslag fordi de gerne vil
Kommentatorerne kunne bare skrive til skribenten med deres kommentarer. Men det er ikke altid optimalt.
I bedste fald en merværdi fordi kommentatorerne rent faktisk bidrager med
Den ikke-kommenterende læser får også en grad af selvtilfredsstillelse fordi han eller hun kan spejle sig selv i kommentatorernes udsagn, hvilket igen giver et forstærket tilhørsforhold til mediet. De sidder og læser samme artikel som andre kloge og retfærdige.
I tilfældene med de forfærdelige kommentarer, de infantile kommentatorer er der også lidt at hente. Den tavse læser føler sig hævet over de brægende masser, hvilket også har en værdi.