Ligesom et godt opkald til 112 fortæller præcis
skal en suppport-henvendelse også være præcis.
Uanset om support-henvendelsen lander i et øre, en indbakke eller et supportsystem, skal den besvare de simple spørgsmål. Hvem? Hvad? Hvor?
Selv i et åbenlyst tilfælde er "Alle sider melder om 500 Internal server error for alle brugere" meget, meget mere nyttig end "Hjemmesiden er nede".
Send altid en URL med!
Hvis du kun skal bruge ord til at beskrive problemet, bliver du tit irriteret over tidsforbruget, inden du er halvt færdig.
Heldigvis siger et billede, et skærmdump, tit mere end 1.000 ord. Send et billede med!
Hvis du med pile viser hvor problemerne er, er det endnu bedre.
Men er det ikke svært og PowerPoint-krævende? På ingen måde.
Skaf dig et ordentlig skærmdump-program (Windows: Greenshot, Mac: Lightshot, Linux: Flameshot). Så kan du på få sekunder lave et skærmdump, sætte pile, kopiere resultatet til udklipsholderen og sende det afsted.
Ordentlig skærmdump-software er også nyttigt i mange andre sammenhænge. Så brug lige 10 minutter på at installere det og lære det at kende. Powerpoint og Word er væmmelige Boomer-løsninger, man skal holde sig fra.
Skal du illustrere en meget speciel fejl, skal du måske også installere en videooptager. Det er såmænd let nok. Læs om det i Optag fra din skærm.
Skærmoptagelse er dog ikke lige så snydenemt som skærmdumps. Visse email- og supportsystemer har også en urimelig grænse for hvor tunge videoer, man må uploade til dem. Så skærmoptagere er kun for de mere ambitiøse.
Ofte er der milevid forskel på hvad en menig hjemmesidebruger og en administrator af en hjemmeside ser. Fortæl derfor altid hvem, der støder på fejlen.
Det kan også være, at det kun er brugere af iPhone 4, der har problemet. Så fortæl gerne supporteren hvilken platform du oplever problemet fra.
Er man så heldig at have adgang til live-hjælp skal man endelig benytte sig af det. Så kan man bare vise sin skærm frem. Man slipper for skærmdumps, skærmoptagelser og lignende.
Imødekommende og højt betalte support-afdelinger vil sikkert hjertens gerne mødes med dig på Skype, Meet, Teams, Zoom, TeamViewer og hvad de nu ellers hedder.
Det eneste det kræver er, at du bare nogenlunde kan styre et af disse programmer og selvfølgelig har et headset, så du lyder godt og ikke som en omgang storrumskontorkakofoni.
Nymodens videotelefoner er virkelig gammeldags (mobil)telefoner overlegne.
Ligeledes skal du heller ikke lave lange Word-dokumenter og rundsende dem. Se om ikke du kan dele et Google- eller Office-dokument med support-afdelingen. Så er der aldrig nogen, der er en postgang bagefter.