Link-råddenskaben breder sig

Nej, det handler ikke om ulovlige, dybe links eller den form for råddenskab, men om link rot – URL'er der forsvinder og henvisninger der fejler

Vi har skrevet mange gange om links og URL'er. ”Råd om korte links” er snart 9 år gammel, men frisk som duften af nyslået græs og mere sand end nogensinde. I vores mange artikler om søgemaskineoptimering – SEO – står der gang på gang at gode web-adresser passer både mennesker og søgemaskiner godt.

Men efter at have genoplivet Vertikal, er endnu en bandbulle på sin plads.

Vertikals pæne webadresser <

Vi har altid haft pæne URL'er til vores artikler, og en artikel som ”Råd om søgemaskineoptimering” havde den pæne adresse vertikal.dk/soegemaskineoptimering.

Vi har også haft et simpelt system til forkortelse af adresser på Vertikals artikler. En artikel som ovenstående med ID-nummer 28 fik adressen vertikal.dk/a28. Simpelt og effektivt. Og i øvrigt cirka 10 år forud for de utallige link-forkortere, der bruges overalt nu, ikke mindst forårsaget at Twitters 140-tegns begrænsning. Adressen virker selvfølgelig stadig, selv om artiklen nu har ID-nummer 189 i Drupal.

Vores gamle system havde i øvrigt også den samme artikel på adressen vertikal.dk/artikler/show.htm?id=28, den ”tekniske” adresse, som var den, der rent faktisk blev brugt til at vise artiklen. Den adresse kunne Google bedre lide end både den pæne og den korte, så de har altid været vigtige. Selv vores gamle, agtværdige nøgleord er stadig i live og et link til alle artikler tagget med Hvad hulen er hed førhen noget i stil med vertikal.dk/keywords/index.htm?blog=1&keyword=hvad_hulen_er og det virker selvfølgelig stadig, men viser blot videre til Drupals lidt mere mundrette vertikal.dk/term/hvad-hulen-er

Alle de gamle adresser til artikler skrevet for en snes år eller mere siden i et helt andet CMS, virker stadig. Tekniske, kort, pæne. De virker. Prøv selv søgemaskineartiklen nævnt ovenfor. Den er mere end 11 år gammel, og de tre forskellige former for links til den virker stadig.

Det er vigtigt fordi der er mange der henviser til vores artikler, og ikke mindst fordi de er ganske velindekserede i Google, og den indeksering hæger vi om, for den er meget værdifuld. Den skaffer kunder!

Permanent flyttet <

Hvis man bruger nogle af ovenstående adresser går det altså godt. Adressen til den tekniske konstruktion, der var baseret på det gamle CMS, fortæller nu pænt at det ikke findes mere. Den sender en besked kendt som HTTP 301 – permanently moved til browser eller søgemaskine, og sender så brugeren og søgemaskinerne videre til den korte, korrekte adresse. Så efterhånden forsvinder henvisningerne i Google, som erstatter den gamle adresse med den korte. De læsere, der kommer andre steder fra, ser bare det de forventer.

Det er vigtigt at lave denne form for husholdning, for så kan alle links blive behandlet ordentligt af gode CMS'er og gode søgemaskiner, og vi taber ikke de værdifulde, indgående links – eller læsernes tillid.

Værdien af indgående henvisninger <

Vi har svært ved at forstå hvorfor folk ikke påskønner deres URL'er mere. Det koster mange år og meget energi at oparbejde et stort antal indgående links fra søgemaskiner og andre sites.

Når der så skiftes system, hvilket de fleste hjemmesider gør med nogle års mellemrum, så forsvinder alle de eksisterende adresser, og alle de værdifulde links, som fører fra andre steder og ind til hjemmesiden, giver i bedste fald en meningsfyldt fejlmeddelelse og i værste fald en kedelig, teknisk fejlside uden videre hjælp.

Nu hvor Vertikal har fået ny hjemmeside har vi kigget nogle af vores gamle artikler igennem, og fundet rigtigt mange af vores gavmilde links, der ingen steder fører hen. Vi har altid brugt at referere til vore kilder med links, men vores artikler har altså tabt en del værdi, fordi disse referencer ingen steder fører længere. Set med modtagernes øjne er det næsten lige så slemt. De henvisninger, som vi leverer og som burde gavne både vores og modtagernes læsere og modtagersidens placering i søgemaskinerne, giver ikke længere værdi nogle af stederne.

Og værst af alt: både vi som afsender og modtagerne taber ansigt og agtelse fordi vores fælles læsere irriteres over vores dårlige links og modtagersidernes mangel på indhold.

Vi har ikke energi til at gå alle vores henvisninger igennem, og kan kun beklage overfor vores læsere, som mister værdifuld information. Siderne findes måske stadig, men adresserne er anderledes, og vi orker ikke lede efter dem andet end hvor det er bydende nødvendigt eller flader lige for.

URL'er skal leve evigt! <

Adresser til godt og langtidsholdbart indhold bør leve evigt. Mange anstrenger sig voldsomt for at overføre eksisterende indhold fra et gammelt CMS til et nyt. Vi har brugt mange arbejdstimer på at importere kundernes gamle indhold til Drupal i tidernes løb. Så findes det gamle indhold i det nye system, men ligger altså på en ny adresse.

Så er det vigtigt at den gamle adresse sender læserne til de forventede indhold på den nye adresse eller i det mindste hjælper dem med at finde det på den nye hjemmeside.

Alt dette kan gøres på flere måder. Vores ynglings-CMS Drupal har fabelagtig håndtering af URL'er og man kan sætte lige så mange adresser man vi til at pege på sider i det nye system.

Men ved for store mængder af artikler duer det ikke med en manuel funktion, og der kan an bare gemme de gamle adresser eller ID-numre, og lade diverse skræddersyede funktioner lede folk det rette sted hen, når de søger eksisterende indhold på gamle URL'er.

Det kan (og bør) man selvfølgelig også gøre, således at overgangen til et nyt og bedre CMS ikke betyder at man taber de gamle adresser.