Bliv populær på nettet

Hvad linkpopularitet er for noget, og hvordan man måler sin popularitet på nettet.

Gode søgeresultater kan blandt andet handle om at være populær på andre websteder. Nogle søgemaskiner giver kort sagt bedre placeringer til sider, der er henvist til fra mange andre steder.

Disse søgemaskiner betragter nemlig popularitet som et tegn på relevans, og skal man sammenfatte deres logik, så er den:

Hvis to sider får lige god placering på deres indhold, må det være den, der er flest mennesker, der henviser til, der er den mest interessante og relevante.
Derfor kan andres henvisninger til dit websted være af stor betydning for din sides placering i resultatlisten, når folk søger.

Hvor populær er du? <

Populariteten af en side måles ved at tælle hvor mange andre sider, der henviser til den. Det lyder måske ikke umiddelbart nemt, men rent faktisk er det slet ikke så svært. Mange af søgemaskinerne kan nemlig selv fortælle det.

Vi har endda gjort det endnu nemmere ved at lave en side, der kan checke adskillige søgemaskiner 🏛️, og vise dig et samlet resultat.

Hvor populær du skal være <

Når man har udført checket, skal man gå i tænkeboks og spekulere over, om det er gode eller dårlige tal.

Vurderingen afhænger af sidens karakter, og ophavets natur.

Hvis siden repræsenterer et stort, mærkevarelignende navn, så skal der gerne være rigtigt mange henvisninger til den. Det samme gælder hvis den omhandler et emne, som der findes mange sider om på nettet.

Hvad er så rigtigt mange?

Tja, det kan igen variere. Men flere hundrede er ikke dårligt. Nogle sider har mange tusinde, mens andre har knapt så mange. Som mærkevare bør man dog ikke lade sig nøje med lidt.

  • Google kender over 52.700 henvisninger til amazon.com. Det er mange.
  • Google kender over 10.000 henvisninger til jubii.dk. Det er også mange.
  • Google kender 366 henvisninger til socialdemokratiet.dk. Det er acceptabelt.
  • Google kender 117 henvisninger til danskfolkeparti.dk. Det knapt så godt, men ok.
Som mærkevare skal man helst ligge i denne størrelsesorden. Hundreder er ok. Tusinder er godt.

Når man ikke er populær <

Hvis man ikke er særligt populær, så har man et problem... måske.

Det er nemlig slet ikke sikkert at problemet er så stort.

Vertikal har kun 22 henvisninger fra andre websteder, men ligger alligevel særdeles godt på mange søgninger. Det gør vi fordi vi arbejder i en niche.

Når man har med nicheprodukter eller nichebegreber at gøre, så skal der langt mindre til at skabe gode placeringer. Så kan én eneste henvsing måske gøre forskellen.

Ån henvisning og relevant indhold, er bedre end ingen henvisninger og relevant indhold - og langt bedre end ingen henvisninger og ikke-relevant indhold.

Hvordan man bliver populær <

Når vi er nede størrelsesordnen én til en halv snes henvisninger er det faktisk ikke så svært at blive linkpopulær.

Man kan:

  • Få sine samarbejdspartnere, kolleger og venner til at henvise til ens websted
  • Man kan lade sit websted registrere i diverse linksamlinger
  • Man kan lade sig optage i en webring eller et lignende partnerprogram
Sådan gør man det:

Andre henviser <

Det er nemt.

Send en mail: "Hvis I henviser til mig henviser jeg til jer".

Gensidige henvisninger gavner begges popularitet.

Det bidrager ikke med så meget andet, men giver dog linkpopularitet.

Linksamlinger <

Det er også nemt.

Find relevante linksamlinger på nettet og meld siden til. Der er for det meste en formular til formålet, og oftest lægges henvisningen direkte ind i samlingen.

Meld derefter samlingen til søgemaskinerne (ja, også selv om det er en andens side!), og snart registreres henvisningen til din side.

Ringe og programmer <

Det er også nemt.
  • Amatører laver webringe
  • Professionelle laver partnerprogrammer
En webring er en sammenslutning af websider, der henviser til hinanden i ring. Man melder sig, og får tilsendt en bid kode, der skal sættes ind på ens sider. Denne kode laver henvisninger til næste og forrige side i ringen, som så henviser videre. Du henviser til nogens side. Nogen henviser også til din side.

Partnerprogrammer er lidt mere elegante. Her henviser man til sin partner på en måde som er relevant for indholdet. For eksempel kan man henvise til varen i et varekatalog, når man omtaler den.

Cd'er og bøger er oplagte eksempler.

  • Her er min anmeldelse.
  • Her er et sted, hvor du kan købe produktet (de giver mig penge, hver gang du køber noget, jeg har henvist til)
Der finde også mere subtile måder at gøre det på. Effekten er dog den samme: de mange partnere skaber linkpopularitet, og dermed gode placeringer på søgesiderne.