Disse søgemaskiner betragter nemlig popularitet som et tegn på relevans, og skal man sammenfatte deres logik, så er den:
Hvis to sider får lige god placering på deres indhold, må det være den, der er flest mennesker, der henviser til, der er den mest interessante og relevante.Derfor kan andres henvisninger til dit websted være af stor betydning for din sides placering i resultatlisten, når folk søger.
Vi har endda gjort det endnu nemmere ved at lave en side, der kan checke adskillige søgemaskiner 🏛️, og vise dig et samlet resultat.
Vurderingen afhænger af sidens karakter, og ophavets natur.
Hvis siden repræsenterer et stort, mærkevarelignende navn, så skal der gerne være rigtigt mange henvisninger til den. Det samme gælder hvis den omhandler et emne, som der findes mange sider om på nettet.
Hvad er så rigtigt mange?
Tja, det kan igen variere. Men flere hundrede er ikke dårligt. Nogle sider har mange tusinde, mens andre har knapt så mange. Som mærkevare bør man dog ikke lade sig nøje med lidt.
Det er nemlig slet ikke sikkert at problemet er så stort.
Vertikal har kun 22 henvisninger fra andre websteder, men ligger alligevel særdeles godt på mange søgninger. Det gør vi fordi vi arbejder i en niche.
Når man har med nicheprodukter eller nichebegreber at gøre, så skal der langt mindre til at skabe gode placeringer. Så kan én eneste henvsing måske gøre forskellen.
Ån henvisning og relevant indhold, er bedre end ingen henvisninger og relevant indhold - og langt bedre end ingen henvisninger og ikke-relevant indhold.
Man kan:
Send en mail: "Hvis I henviser til mig henviser jeg til jer".
Gensidige henvisninger gavner begges popularitet.
Det bidrager ikke med så meget andet, men giver dog linkpopularitet.
Find relevante linksamlinger på nettet og meld siden til. Der er for det meste en formular til formålet, og oftest lægges henvisningen direkte ind i samlingen.
Meld derefter samlingen til søgemaskinerne (ja, også selv om det er en andens side!), og snart registreres henvisningen til din side.
Partnerprogrammer er lidt mere elegante. Her henviser man til sin partner på en måde som er relevant for indholdet. For eksempel kan man henvise til varen i et varekatalog, når man omtaler den.
Cd'er og bøger er oplagte eksempler.