"Har du i øvrigt forsøgt en forfængelighedssøgning på Google? En journalist har indrykket en annonce, der titter frem, hvis man søger på dit navn."
Systemet udmærker sig ved at det er 100% selvbetjening. Brugerne af det byder på søgeord, og betaler en lille sum for visning af deres annonce, og en noget større sum, hvis nogen rent faktisk klikker på annoncen.
Arla kan f. eks. købe søgeordet "mælk" og få vist en annonce hver gang nogen søger efter "mælk".
Hvis folk virkelig har siddet og skrevet "Steven Snedker" ind i et søgefelt (som 10-30 mennesker typisk gør på en dag), tror jeg, at de er forholdsvis svære at få til at købe andet end Steven Snedker. Annoncen kan selvfølgelig trække dem af sporet, og måske forhindre dem i at komme frem til den ægte Steven Snedker.
På Jubii og Yahoo køber man søgeord af mennesker, der generelt sørger for at markedsføringesloven overholdes og at søgningerne i indekserne giver de af brugerne ønskede resultater. Med Google Adwords er der 100% selvbetjening. Folk kan gebærde sig lige så åndssvagt de vil.
Jeg går ud fra, at der i ny og næ vil være folk, der gerne vil have noget af min mojo. Men jeg går også ud fra, at de på et tidspunkt vil træde ud af skyggen.
Til andre er der blot at sige: her er de, der lever i Steven Snedkers skygge 🏛️.
Og her er den solen skinner på: ss@vertikal.dk.
Nuvel.
Jeg har fjernet hans navn fra denne artikels skærmdumps. Og kan egentlig anbefale denne fremgangsmåde til andre firmaer, der udsættes for samme trick. Jo mere, man kan ordne i mindelighed, jo bedre.
I Google AdWords første tid, var der i øvrigt masser af eksempler på at ejerne af f. eks. et stykke software også registrerede navnet på et konkurrerende stykke software og annoncerede løs. Der ser ud til at være kommet begrænsninger i Google (eller mere redelighed og præcision hos annoncørerne): en søgning på "Excel" giver her til morgen ingen annoncer, mens der er et par stykker på convert excel 🏛️.
Min bedste artikel om søgemaskineannoncering er i øvrigt ikke online for tiden. Skriv hvis du vil have den tilsendt.