På DVDel er der for eksempel en Wizard, der skal få folk til at komme hurtigt i gang. Tager folk alle seks trin, er de oppe at køre på tre minutter.
Men gør folk det? Nej. Prøv at se:
Wizard 1: 713 hits
Wizard 2: 217 hits
Wizard 3: 145 hits
Wizard 4: under bagatelgrænsen!
Af de 713 personer, der begyndte Wizard-turen var det under 20%, der nåede igennem.
Man lærer mange andre interessante ting. Søgningen er populær med 1820 hits (search_result.php) mens det kun er 219, der har været inde at ændre deres brugeroplysninger (user_settings.php).
Disse oplysninger er guld værd. En enkel hjælpetekst forbedrede gennemførselsprocenten på Wizarden med 40%. En overset perle kan rykkes længere op i hierarkiet og dermed få flere læsere.
Her er DVDel en typisk Internet-tjeneste. Logger man ind arbejder man på de samme 5-10 sider hele tiden, og må jo på et eller andet tidspunkt blive træt, og surfe videre. Statistikken fortæller os, at det overvejende sker efter en søgning (304, search_results.php). Men det er sandsynligvis fordi folk er færdige - ikke fordi vi forklarer os dårligt.
Det er mere interessant uden for. Fra en tidligere tabel ved vi, at 2106 mennesker sprang direkte til forsiden. Nu ved vi så at 744 mennesker, cirka 1/3, kastede et blik og derefter flygtede i rædsel. Det er et ganske pænt resultat. Men det interessante spørgsmål er: hvordan gør vi det bedre? I det aktuelle tilfælde var svaret: "forsiden giver kun mulighed for at registrere sig, noget der er besværligt og lidt farligt. Det kan folk ikke lide. Skal forsiden tækkes flere, må den give umiddelbar behovstilfredsstillelse. Skriv ikke kun om DVD'erne. Vis dem." (et råd vi i øvrigt kender fra Gode råd om tekst).
Men hvad så med dem, der bliver? Tjo, en del læser den 4-trinsforklaring, der er på http://hvader.dvdel.dk.
Her er rækkefølgen og de data vi kender:
Du kan selv prøve at gå turen på http://hvader.dvdel.dk 🏛️.
Her kan vi igen se, at brugerne går deres egne veje, og bestemte sider kan virke yderst frastødende. Fra klassisk.php er der kun 174 der går videre og 96 der smutter. Sandsynligvis for altid.
Noter: Webalizer er ikke det perfekte loganalyseværktøj. Programmet blander hits, sidevisninger og besøgende i en pærevælling. De ovenstående tal er altså ikke en helt korrekt afspejling af virkeligheden. Nærmere et groft, men yderst brugbart, overslag.
"Hvad valgte I så at gøre, da I så hvor frastødende klassisk.php var?"
At gøre DVDel.dk mere attraktiv længere oppe i systemet, men at bibeholde denne efter vor egen og nogle meget få individers opfattelse yderst charmerende afkrog. Den tjener nu også som en pointe her. For dig.
Men den slags tal giver som regel et godt fingerpeg om hvor det er godt at søge omtale, og/eller hvor det er godt at annoncere.
Normalt er det også her man kan se hvilke søgemaskiner/indekser, der giver flest brugere. Men i det aktuele tilfælde var det de færreste søgemaskiner og indekser, der havde nået at indeksere DVDdel.
Det er ikke kun de store læserleverandører, der er interessante. Ser man videre ned i listen, finder man ud af, at ens sider bliver omtalt mange interessante steder. Et kig i referrer-listen er et kig på mulige samarbejdspartnere.
De mest mærkelige ting. Denne liste bliver mere interessant, efterhånden som søgemaskinerne får indekseret ens sider. Man bruger denne del af statistikken til at få ideer til nøgleord man kan bruge i søgemaskineoptimeringen 🏛️.
Jeg havde aldrig tænkt på DVDel som en porno-tjeneste. Men folks behov kommer i første række. Så jeg optimerede DVDel lidt. Klaskede ord som porno, science fiction, action og hong kong på. Det gav mange flere besøg!
Internt på sin side, bør man også logge hvad folk søger efter 🏛️. Så kan man hjælpe dem bedre.
Og det er sådan set det al loganalyse handler om: at hjælpe brugeren mest muligt.