Popups virker faktisk!

×
Det kan godt være at det er irriterende, men det er ikke unormalt at der kommer ting farende ind på skærmen mens man er i gang med at læse.
Uopfordret, efter en tid. Og det skal aktivt lukkes for at du kan se teksten bagved.
Med lidt held er lukkelinket et helt almindeligt kryds i øverste højre hjørne.
Måske er du endda heldig, og kan bare trykke på Esc.
Og den her virker endda
uden JavaScript.
Kun HTML og CSS, så ingen popup-blokker eller JavaScript-krumspring kan slå den fra!

Hvis du troede at popups på nettet var en saga blot, så kan du godt tro om igen. De er tilbage, og med fornyet styrke!

Du troede nok du skulle læse en artikel, hva'? Men nej, for inden der er gået 10 sekunder, så kommer der en boks farende ind fra højre, som du er nødt til at lukke før du kan læse videre. Og lukningen er IKKE en tekst, hvor der står tydeligt luk eller et kryds i øverste højre hjørne. Nej, nej, min ven... du skal finde det hemmelige lukkepunkt før du må læse videre.

Og du kan godt forberede dig på, at den her artikel er morderligt irriterende at læse! For den viser nogle af de mange nye måder at nagge brugerne på som er blevet meget populære. Tegn abonnement på vores nyhedsbrev, modtag notifikationer fra os, meld dig til vores konference, godkend vores cookies, besøg vores annoncør, kontakt os!

Grunden til at de var der, og stadig er der, er at de virker!

Der er måske nok et stort kontingent af netbrugere, der afskyr dem - mig selv inklusive - men alle målinger viser at de virker. Det er som Vild med Dans, Robinson, B.T. og mad fra Burger King eller McDonalds. Mange synes det er forfærdeligt, men der er masser af mennesker som intet har at udsætte på det. Spørg mig ikke hvorfor.

Spørg mig ikke hvorfor.

Popup, -over og -under <

I nettets barndom - og min ikke helt pure ungdom - var popup- og endog popunder-annoncer det nye sort. Pludselig som jeg sad der og læste, dukkede et lille browservindue op på min skærm, hen over den aktuelle side, og med det formål at få mig til at klikke på en annonce. Eller når jeg efter dagens dont lukkede min browser, stod der minsandten et lille vindue tilbage med en annonce, som i gedulgthed havde åbnet sig under hovedvinduet i browseren og lagt sig der indtil mørket faldt på.
Men det blev læserne sjovt nok trætte af, og der dukkede snart noget op, der hed popup-blokkere. Efter et par år fik browserne dem indbygget, og i dag kan man ikke sådan uden videre åbne et nyt vindue fra en hjemmeside. Det skal brugeren tillade - enten pr. hjemmeside eller pr. vindue med en engangstilladelse.
Webudgiverne føjede sig, og færre og færre hjemmesider brugte popups, som efterhånden blev anset for ufine og generende, helt i tråd med hvad de rent faktisk er.

Som tiden gik <

Nu kan de fleste brugere altså kontrollere hvornår og hvor de vil have popup-vinduer, så dygtige marketing-techier skal finde nye veje.
Dem er der heldigvis mange af.
Med lidt JavaScript og moderne CSS kan man uden problemer lave popups som ikke kan fanges af browseren. Du ser en håndfuld på denne side. Hvis du vil af med dem må du enten håbe at jeg har lavet en funktion, der gør det muligt for dig at slå dem fra. Eller du må selv slå JavaScript fra i din browser, hvorved du mister rigtigt mange andre funktioner.
Og JavaScript behøver endda ikke engang være nøglen. Lidt snedig CSS og helt almindelige links kan gøre meget.
Nutildags popper det lystigt overalt med tilbud om konkurrencedeltagelse, abonnementer på nyhedsbreve, sidste-øjebliks-fristelser når du er på vej væk og meget andet godt.
Personligt har jeg besluttet at sortliste sider, der bruger disse teknikker. De er generende, fornærmende og for det meste også grimme.

Der er et men <

Men... og det er et stort men...
Hvor meget jeg end personligt hader popups - og de fleste webbrugere jeg kender med mig - så synes det ifølge sagkundskaben at virke. Det overrasker mig!
Og så alligevel ikke.
Marketing-folk synes generelt at vide nogenlunde hvad de gør, og måler normalt nidkært på alle parametre, og som denne amerikanske marketing-blogger skriver om hvad man gør hvis man er i tvivl:
"…or you could just test it. Because that’s what a pro would do."
Så han tester, og hans konklusion er entydig:
"Because at the end of the day, if you’ve got an email list, and you want to grow it, you NEED a popup.
If you’ve got a business, and you want to increase revenue, you NEED a popup."

Den her kampagne efterlader heller ikke meget tvivl. Et bureau lavede en popup på hjemmesiden for en virksomhed, der sælger tøj til truckfans. Tegn abonnement på vores nyhedsbrev og få 15% rabat:
After 3 weeks, this is what we saw:
Pop-Up Conversion Rate: 9.41%
Number of New Subscribers: 1294
Orders Using Coupon Code: 314
Net Sales Using Coupon Code from Pop-Ups: $16,003.35
We called this a success and have been stoked to move forward with pop-ups ever since.

Selv vores egen Martin L har måtte sande at det virker. På hans rejseside Viviro, popper der også en boks op med en opfordring til at tegne abonnement på sidens nyhedsbrev. Og gæt engang... det virker! Antallet af abonnenter er steget.

Så der er det - jeg ser ikke Vild med Dans, jeg klikker væk fra sider med popups - men i begge tilfælde er jeg Don Quijote, der kæmper mod møller. Det nytter næppe meget. Begge dele er kommet for at blive.

Som fransk vin <

Jeg ved godt at mine febrile forsøg på at dæmme op ikke nytter meget, men jeg har taget en beslutning at jeg ikke bruger sider, der popper annoncer op på den måde.
Det er som med fransk vin da franskmændene foretog atomprøvesprængninger i Stillehavet i midten af 90'erne: folk boykottede de franske dråber, og det danske marked var så godt som lukket for fransk vin i flere måneder. Det fik måske ikke ændret meget på den franske atompolitik, men den franske vinindustri kunne dog mærke det. Jeg ændrer nok ikke nogen store linjer i markedsføring på nettet, men jeg har det fint med at markere min personlige holdning i mit eget stille sind.

Hvis du har læst dette til ende, har du fået en dosis af det, som jeg ikke er så meget for, men som det alvidende marked åbenbart gerne vil både give og have... og som vi - om end modvilligt - gerne laver til din hjemmeside, hvis du insisterer.

Kontakt os
Kontakt Vertikal
Vi er stort set altid på arbejde.
Steven Snedkers billede

Hvis du er webredaktør kan Steven Snedker sikkert løse dine problemer og få læsertallet i vejret uden det store ekstra daglige arbejde.

Han har bygget Drupal-sites som Journalisten.dk, CBSObserver.dk, Gymnasieskolen.dk og lignende siden 2006.

Han kan træffes på ss@vertikal.dk og 51 84 15 48.