Her på Vertikal laver vi kedeligt, robust webdesign. Jo lettere en hjemmeside (nu: digital experiemce) er at navigere rundt på og læse, jo gladere er vi.
Vi har endnu ikke lavet vores egen vejrudsigt.
Men det kan måske ændre sig.
I 2005 gav vi DMI en Vertikal Web Award for at gøre alting rigtigt:
DMI har sådan cirka gjort alting rigtigt de sidste 5 år. Grafikken er pæn, siden er overskueligt opbygget og i løbet af de sidste år er de begyndt at hive læserbilleder og gode vejrhistorier fra kloden ind i nyhedsspalten [...] Dertil er de hyggelige og skriver godt.
I marts 2019 fik piben dog en anden lyd: Kritikken hagler ned over DMI: Hvorfor er solen blå? spurgte jeg dirrende af raseri, skuffelse, harme og et tordenskyl af andre følelser.
”Solen er gul og glad på den gamle oversigt. Men på den nye hjemmeside er solen blå. Alt er blåt i blåt og med bittesmå, sværtaflæselige ikoner. Det er meget smagfuldt, men utroligt langsomt at aflæse,”
DMI havde brugt 2-3 år med nogle webdesignere på at ødelægge grafikken, udvande siden, knække links og oplevede - helt forståeligt - raseri og brugerflugt.
Vertikals områdedirektør Martin Larsen reagerede prompte og oprettede bedrevejr.dk med de gamle, brugbare vejrudsigter.
Bedrevejr.dk omfattes den dag i dag med stor kærlighed af mange tusinde brugere.
I artiklen Sådan lavede Martin en simplere vejrtjeneste kan man tydeligt se HVOR meget en gul, udfyldt sol er bedre end et tyndt, blåt omrids af en sol.
I juli 2021 genbesøgte jeg så DMI, og konstaterede, lidt slukøret, at De gode vejrgrafer har lange udsigter. Nogle af de værste fejl fra 2019 var rettet, men der var stadig masser af fejl.
Den sorte farve på DMI er i skrivende stund #56616c, en sort farve der er 36% udvandet. Det betyder slatten kontrast og svær aflæsning.
Vil man have 64% sort på el-måleren, lade/benzin-standeren, armbåndsuret eller alt muligt andet, man gerne vil aflæse hurtigt?
Nej!
Man vil selvfølgelig have god kontrast, så man kan aflæse hurtigt!
Det vil langt de fleste også have på deres vejrudsigt.
Især ældre. Handicappede. Folk med små skærme. Folk, der aflæser skærme udendørs. Altså: langt de fleste brugere af vejrudsigten.
At suge kontrasten ud af grafikken, giver klart et mere "eksklusivt" udseende. Men det er ikke en vejrudsigts job, at få folk til at føle sig hensat til en flagship store.
En vejrudsigt skal, for de fleste danskere, på få sekunder kunne besvare spørgsmålet “Jeg skal ud i en periode (i dag). Hvilket tøj skal jeg tage på/med?”
Julen 2023 skete der så det utrolige, at søde DMI (som vi stadig elsker helt tilbage fra 2005) spurgte, om vi kunne tænke os at lave en bedre vejrudsigt på bedrevejr.dk
Vi kommer til at lave en ny [service], da den gamle er forældet. I den forbindelse kunne jeg godt være nysgerrig for at høre hvad jeres behov er til en sådan service.F.eks. udseende, mængde af kald, url struktur i forhold til justerbarhed af parametre, ønsker til typer osv.
Vi vil have det som i gamle dage/korrekt:
Men det kan forbedres.
Ideelt set skulle man se nedbørsradaren nedenunder 48-timers vejrudsigten. Evt. vha. lazyload, så der ikke blev brugt maskinkræfter unødigt. Det samme gælder 3-9 døgnsudsigten.
YR har skydække, tryk og luftfugtighed. Det tror jeg ikke så mange efterspørger. Vejrudsigtens viden om sol, regn, temperatur og vind er nok til at vejlede om påklædning og den rette dag til cykle/spadsereturen i Kagsmosen.
Og dog.
Når vi laver hjemmesider, elsker vi at give brugerne mulighed for at linke åndssvagt præcist til indholdet. Et godt eksempel er Niels Søndergaards filmanmeldelser på Internetforbrugeren.
giver alle de bedst anmeldte film sorteret omvendt kronologisk.
giver alle de dramatiske tv-serier.
Brugeren vælger via et avanceret link, hvad han/hun vil have.
Sådan kunne vejrudsigter også virke.
Man kunne i URL'en udbede sig de forskellige elementer i sin yndlingsrækkefølge. Meget få brugere gør det i praksis og at give dem et godt udvælgelsesværktøj vil måske koste 5-10% af både udviklings- og driftsbudgetterne.
Men det er jo prægtigt. Pollen-allergikerne kunne se pollen som det første, cyklisterne kunne altid få nedbørsradar, sejlsportsfolket kunne få usikkerhed på vinden.
Man kunne endda give folk valgmuligheden mellem store, glade farver og tynde, fesne nuancer af grå og blå. Mellem kompakt og stor.
Nu må vi se hvad det bliver til. Bedrevejr.dk ser ud til at være et con amore job for Vertikal. Men vi ville selvfølgelig elske at kunne give danskerne en hurtig aflæselig og supernyttig vejrudsigt.
Husk på at der er en farverig verden udenfor.