Sådan forlod jeg Facebook og fik 10 gange så mange læsere

Med Drupal og en app kommer mine skriverier meget længere ud end de gjorde, da de lå på Facebook. Dit medie har nok også meget bedre chancer uden for Facebook, end du tror.

Min ærede Vertikal-partner, Martin Larsen, har bygget en Chrome-udvidelse, der kan optage tv fra hundreder (hvis ikke tusinder) af tv-sites over hele verden. Jeg har bygget noget Drupal-funktionalitet op omkring den og vi har pt. over 10.000 glade ugentlige brugere af TV4ever, som den hedder.

Ikke alle forstår det gammeldags koncept at se/optage fra streaming sites, så jeg startede en lille tv-blog. Jeg skrev hver uge om interessant stads brugerne kunne se/optage.

Første valg: de sociale medier <

Mit første valg til publiceringssted var De Sociale Medier.

Jeg havde sammenlagt omkring 1.000 følgere på Facebook+Twitter+Google plus.

Jeg kunne lige så godt starte der.

Det tog mig få minutter at komme i gang og de tre platforme er nogenlunde gode til at resumere links pænt og fortælle abonnenter/følgere, at jeg har skrevet noget nyt.

Ikke Drupal-kvalitet.

Men godt nok.

Jeg fandt dog ret hurtigt ud af, at det alligevel ikke var noget jeg gad i længden.

Feudalherrens mørkeblå mark <

Facebook, hvor jeg havde det absolut mindste publikum, illustrerede alle problemerne med at arbejde på andres mark forbilledligt:

  • Jeg trak 100 brugere til en Facebook-side og postede noget nyt. Facebook fortalte, at de havde vist opslaget til 31 mennesker og ville have penge for at vise det til flere. Uophørligt. Mit svar fra kontorstolen var et fuldtonet "Sexede mænd betaler ikke for den slags, Facebook! Og tror I, at jeg er jeres livegne, I forbandede, skatteunddragende stympere? At jeg skal pukle på jerers mark, hive folk til jeres annoncer og så betale for privilegiet? Aprils-fucking-nar!"
  • Jeg linkede til en Dogme-film, Idioterne af Lars von Trier. På filmplakaten optræder tre bare bagdele (se dem her). Facebook slettede opslaget og smed mig ud. Jeg fik først lov til at komme ind efter at jeg ydmygende havde bedyret, at der ikke var nøgenhed på mine i alt 8 billeder. Mit svar fra kontorstolen var et fuldtonet "Magtfuldkomne, lusede, en-øjede, kultur- og menneskefjendske skidesprællere. Skal jeres centrale algoritme bestemme hvilken kultur, vi må diskutere? Være chefredaktør for en dansk tv-blog? Aprils-fucking-nar!"
  • Publiceringsmæssigt var det også dårligt. Egentlig resumerede Facebook links meget nydeligt. Men kun ét pr. opslag - ikke særlig velegnet til en tv-blog. Derudover klapper Facebook kommentarerne sammen på meningsforstyrrende måder. Mit svar fra kontorstoen var "Det kan jeg gøre bedre."

Til Drupal og www! <

På vores mediesite OqipO tog det mig ikke mange minutter at lave en ny indholdstype til tv-bloggen. Efter nogle timer havde den
  • kække, skæve overskrifter (Martin J kan ikke lide dem)
  • store flotte billeder
  • rss-feed og - frem for alt -
  • brugervenlighed i redaktionsdelen.

Jeg kunne lave et opslag på få minutter og selv bestemme hvor mange og hvilke links, der skulle resumeres i bunden.

Kommentarer blev ikke klappet sammen.

Folk med dårlige arbejdsgange i deres publiceringssystem vil ikke kunne forstå hvor let, jeg har det.

Nu kan mit skriveri findes <

Stads man laver uden for Den Mørkeblå Mark har også en chance for at blive fundet af søgemaskinerne.

I dag, i morgen og i overmorgen.

De ligger bare og venter.

En tv-blog er måske nok tidskritisk. Men ligesom en ejendomsmæglers sider med solgte boliger ligger og trækker folk til evigt, trækker også blogindlæggene om gammelt tv folk til i en uendelighed.

Jo mere jeg skriver, jo mere tiltrækkende bliver min blog. I skarp kontrast til Facebook hvor alt er dødt efter en uge.

Nu stiger belønningen for standhaftighed hver dag.

Trafik? <

"Men kan du trække folk til dit lille udsted?", vil den bekymrede læser spørge.

Ja.

Med snyd.

Der er altid noget snyd, når man optimerer på trafik.

På Facebook havde jeg meget få læsere på TV4ever-siden (der var flere på Oqipo-siden og på min personlige side, men nok om det).

Generelt få interaktioner.

Men så skrev jeg spas som "Svar på spørgsmålet og deltag i konkurrencen om...".

Facebook så algoritmisk stort på følgestørrelse og antal interaktioner og spredte opslaget med uset entusiasme:

Jeg optimerede overskrifter. - Noget jeg til dels er fortsat med efter at have fået fod under eget bord.

10-doblingen af læsere til tv-bloggen er dog rigtig, rigtig meget snyd.

Software giver læsere <

Tv4ever gør noget folk eftertragter. Den optager tv i ind- og udland. Derfor har den 10.000 brugere.

De brugere skulle have en startside.

Vi vejede et kedeligt katalog (TV4evers ukomplette stationsoversigt) mod en frisk forslagsliste (min tv-blog). Valget var klart.

Tv-bloggen blev startside.

Folk takkede spontant for forbedringen pr. mail/support-feedback, 5% valgte noget andet.

Jeg var pludselig steget fra sølle udkrads i et af Facebooks hjørner, til en af Danmark mest læste kulturskribenter (TV4ever har iflg. alt-overvågende Google over 10.000 unikke, ugentlige brugere fra Danmark).

Kan det replikeres andetsteds? <

Hvis du kan komme i tanke om en funktionalitet, dine læsere efterspørger i en grad, så de gider installere en app eller Chrome-udvidelse (TV4ever er en Chrome-udvidelse), er der måske muligheder.

Apps og Chrome-udvidelser koster ikke nødvendigvis mere at udvikle end vanlige web-løsninger.

De færreste kan dog lave en app eller Chrome-udvidelse folk virkelig gider at have. Så tidoblingen af læserne er ikke for de mange.

Men tænk og tal software.

Måske er der noget.

Selv uden Chrome-udvidelse har tv-bloggen klart nydt en fordobling af læsertallet ved at flytte ud i den find-bare verden.

Der er godt nok kun 5 abonnenter på rss-feedet, men hundredevis af folk finder alligevel tv-bloggen hver uge.

Bare ved diverse Google-søgninger.

Hvad har vi lært? <

  • Du kan spare arbejdstid ved selv at publicere.
  • Du kan levere et bedre produkt med samme arbejdsindsats.
  • Du slipper for Facebooks evindelige afpresning om annoncepenge for at vise dine nye opslag til dine følgere.
  • Du kan blive fundet af søgemaskinerne/komme højere op i resultatlisten.
  • Du kan opbygge masse, der tiltrækker.
  • Du kan (med Drupal o.l.) autopublicere til Facebook, og spare arbejdstimer.
  • Facebook kan alligevel ikke lide dig.

Yderligere læsning <

Thanks for spending time and effort building up your Pages: now fuck you and pay us. Facebooks algoritme-ændring forklaret for danske udgivere.

A society that relies on a centralized portal to get its news may very well be doomed. Vice Magazine gruer for den kommende smerte, men hilser generelt udvandringen fra Facebook velkommen.

Se det på nettet. Min tv-blog.

TV4ever. Vores Chrome-udvidelse, der tilfældigvis fødte en tv-blog og gav den mange læsere.

En afsluttende bemærkning <

Jeg kæmpede ikke i den første AOL-krig for at Facebook'erne kunne rende os over ende 20 år efter. Som fortaler for et frit Internet og Drupal-ekspert glæder det mig meget at medierne skal til at tage deres publicering alvorligt igen og lave fede ting på egen mark.

Vi sælger skamløst viden og assistance vedrørende