De 3½ parter i et webprojekt

Spillerne i et almindeligt webprojekt og deres roller

Tre parter... og en fjerde <

Et af vores primære forretningsområder er rådgivning og projektstyring i forbindelse med webprojekter. Der har vist sig at være et stort behov for at have en bisidder i sager, hvor kunder og webudviklingsbureauer — og eventuelt IT-afdelinger — sammen skal formgive, udvikle og implementere websteder eller dele af websteder.

Problemet et at de forskellige parter alt for ofte kommer skævt ind hinanden og efterhånden mødes med skepsis og mistillid, hvilket ikke er befordrende for projekterne. Der er heldigvis masser af gode eksempler på projekter, der kører godt — ja, endog perfekt — men der er desværre også mange, hvor forløbet er alt andet end smidigt.

De 3½ part i et webprojekt <

Der er ofte tre parter involveret i et webprojekt i et firma.
  • Kunden
    - for eksempel en afdeling eller sektion
  • Leverandøren
    - et esternt firma eller en intern afdeling, der indforskrives til at løse opgaven
  • IT-afdelingen
    - dem der internt står for implementering og drift af IT-installationerne og dermed af webserveren
  • Terapeuten
    - som normalt også kaldes projektlederen eller projektkoordinatoren, hvis rolle det er at få projektet til at forløbe smidigt og parterne til også at elske hinanden bagefter
Martin kalder sig tit for IT-terapeut. Titlen vækker ofte latter, men det er skam alvorligt ment!

Det handler om kommunikation <

Bestilleren står i en situation, hvor der ofte er et begejstret udgangspunkt og en entusiasme, der desværre slås ned at IT-afdelingens realitetssans og leverandørens mangel på samme. Projektet går skævt - eller hlet i stå - på grund af manglende forståelse mellem parterne.
  • Bestilleren forstår hverken leverandøren eller IT-afdelingen
  • Leverandøren forstår ikke kunden
  • IT-afdelingen har for travlt til at kunne hjælpe nogen af dem
Bestilleren er tit chanceløs i en verden, der består af begreber og ord, som knapt er definerede endnu. Bestillerens opgave er i al enkelhed at få en løsning, der virker.

Leverandørens opgave er at lave projektet om til en forretning. Groft sagt er en større forretning en bedre forretning, og derfor overfortolker leverandøren ofte kunden.

IT-afdelingen har som opgave at få IT-installationerne til at køre. De har alle på nakken, og har alt for travlt og alt for få ressourcer. Projektet er bare endnu et af de mange, der allerede kører. Det handler om at få projektet til at blive så smertefrit som muligt - på godt og på ondt.

Vertikal kan hjælpe ved at være tolk og sendebud samt støttepædagog for bestilleren i første omgang, men på en måde, der også kommer de andre parter til gode.
  • Kunden skal stimuleres til at konkretisere sine ønsker og være realistisk
  • Leverandøren skal stimuleres til at give det bedste tilbud - og det er ikke det samme som det billigste
  • IT-afdelingens skepsis skal vendes til en styrke, der sikrer projektets succes og drift
Projekterne forløber normalt over 1-3 måneder, men kunderelationerne er ofte længere, fordi projekterne er en del af en løbende, iterativ proces mere end et afsluttet kapitel.

Der er sket noget <

Siden dette blev skrevet er der sket meget... men godt nok ikke på området projekt- og forventningsstyring. Vertikal er vokset en smule, men koordination af webprojekter frem mod et tilfredstillende resultat er stadig et kald for os.

Supplerende læsning til denne lille tekst er: