Hver gang du søger på "bedste rygsæk", "bedste kamera", "bedste slips" ramler du ind i en række evighedsartikler.
Evighedsartiklerne er altid opdaterede (ellers ville de ikke ligge øverst på Googles resultatside) og skifter indhold fra måned til måned og år til år.
Efter 2-3 år er siden/artiklen helt anderledes end da den begyndte.
Da IT-mediet Internetforbrugeren.dk begyndte i 2015 diskuterede vi, om vi skulle have evighedsartikler i stedet for tidsbundne artikler.
Vi valgte, meget fornuftigt, begge dele.
Er der et eller andet ens medie gerne løbende vil give det bedste svar på, er det en god idé at lave det til en evighedsartikel.
Google og læserne elsker
Man kan sagtens give dem begge dele.
Anbefalingerne til en evighedsartikel er:
På Internetforbrugeren er der i hvert fald tre evighedsartikler, Bedste billige bærbare til hhv. spil, studier og pensionister.
Artiklerne om de billige bærbare
og klarer sig følglig ok på Google og i virkeligheden.
Det interessante er her, at de tre evighedsartikler formentlig klarer sig bedre end 10 eller 20 tidsbundne artikler ville gøre det. Fra et skribentsysnpunkt er de også sjovere at skrive. De kan opdateres på under 1 time.
Med det sagt er der også brug for tidsbundne artikler i et typisk medie.
Jeg linkede til Berlingske og fik en faktura på 3.437,50 kroner. To gange. - igen fra Internjetforbrugeren.dk - handler om en specifik hændelse.
Noget er sket og det er sådan nogenlunde afsluttet. Ingen grund til at opdatere på det i en uendelighed. Nye udvikinger kan få nye artikler.
- Og så må man bare forsøge at skabe en helhed ved at tagge artiklerne (opmærke dem med nøgleord) så man let har artikelserier, emneinddelinger og temaer.
Jeg linkede til Berlingske... indgår naturligt i listen over alle artikler om forhåndsviste links.
Så: brug tidsbundne artikler
De tidsbundne artikler har den fordel for skribenten, at de er færdige, når de er færdige.
Mange nyhedssider har så artikler mærket med BREAKING NEWS. Her kan læseren forvente, at der opdateres løbende på artiklen - måske et døgn. Hvem ved.
Her på Vertikal råder vi generelt vore kunder fra at bruge BREAKING.
Som vi plejer at sige: "Breaking news? Det er sådan noget med Wikipedia om Egtvedpigen, flintøkser eller Dobbeltmordet på Peter Bangs Vej. Der sker ofte noget på de kanter og artiklerne opdateres beviseligt hele tiden."
Men kan man opdatere en artikel uden at skrive BREAKING eller LIVE?
Selvfølgelig kan man det.
Nogle gange opdateres artikler med nye citater eller billeder. Indhold skribenten ikke havde da artiklen blev udgivet for første gang.
Det plejer man så at skrive en lille notits om i brødteksten såsom
[opdateret 20.07.2020 med nye udtalelser fra Ingahild Grathmer].
Notitsen placeres i brødteksten tæt på stedet, hvor ændringen/tilføjelsen foretages.
Wikipedia har en enorm, offentligt tilgængelig versionshistorik på alle artikler. I skrivende stund kan jeg dykke ned i de pt. 115 opdateringer af nyheden om Egtvedpigen.
Det er unødvendigt til et almindeligt nyhedssite. Det er langt mere overskueligt at skribenten med simple midler fortæller hvor artiklen er blevet væsentligt opdateret. Læserne er virkelig ikke interessseret i hver eneste mikroredigering af en given artikel.
"Men kan man så ikke bare revidere sine gamle holdninger til fx. nyheder så de bliver i tråd med tidsånden eller tegner et billede af en som en særlig ufejlbarlig og visionær skribent/politiker/redaktør?"
Tjo, men så er der altid Archive.org til at holde én i ørerne, som vi sidst så med Dominic "Cassandra" Cummings og hans reviderede blogindlæg.
Når vi i Vertikal udvikler redaktionelle systemer, er det i hvert fald som hovedregel med fuld tillid til at skribenterne vil gøre deres bedste og ikke forsøger at fuppe hverken læsere eller redaktører.
Det er som regel først når vi kommer til penge/medlemsskaber, at vi ruller de lange, ufuskelige kontrol/revision/transaktionsspor ud.
Første stop er at gøre det så let som muligt for redaktionen at oprette og vedligeholde
Få procent. Men et par artikler er ved at blive omlagt til at være evighedsartikler. Det virker simpelthen mest rationelt at gøre én artikel let at opdatere frem for at lancere 5-6 nye artikler pr. år/årti, der bare giver lidt mere forvirring.
Evighedsartiklerne på Internetforbrugeren.dk handler, som så mange andre evighedsartikler, mestendels om produkter. Normal kotume er at evighedsartiklen anbefaler de dyreste produkter fra de butikker, der giver skribenten returkommission. Her har vi en måske mere ærlig og velfungerende løsning i ærmet.
Men om det senere.
Det tror jeg ikke. Dog har jeg en idé om at der med tiden smutter et par ekstra links ind. Men vi får se.
Bedste billige bærbare til spil lige nu - en af evighedsartiklerne på Internetforbrugeren.dk. Let at vedligeholde. Kun dato og første afsnit skal opdateres. Resten kan stå forholdsvis uændret år efter år.
Evighedsartiklen er ikke super-købsinciterende.
Men det er heller ikke meningen med den.