Hvad med Facebook-kommentarer?

"Øv! Vi gider ikke røgte vores kommentarspor" siger mange og giver det til Facebook. Men se hvad der så sker!

«Average Facebook User« ifølge vores huskunstner Midjourney AI.

Illustration: Midjourney AIs svar på "average Facebook user" (Midjourney AI er vores gratis illustrator)

"Åh nej, vi gider ikke selv røgte vores kommentarspor. Det er for dyrt. Det er for svært.

Se der! En foroverbøjet skurk i mørkeblå klæder! "Faceboook! Facebook! Vil du have vores kommentarer? Ja ja, vi er ligeglade med hvilke overgreb der dagligt sker på dit kommentar-børnehjem. De skal bare skrige løs i din indhegning og rive hinanden ind i den debat på Facebook som ingen kan lide!"

Det burde være dramatisk og hjerteskærende når et medie bortgiver sit kommentarspor til Facebook. Men i praksis har jeg ikke set nogen fælde en tåre ved den lejlighed. Journalisten, Nationen og utallige andre danske medier trak blot på skuldrene, da de bortgav deres problembørn.

Skulle vi ikke besøge et gammelmedie som Weekendavisen på Facebook og se hvordan det går?

Weekendavisen på Facebook <

Noble Weekendavisen i Pilestræde har skrevet en fin artikel om krigen i Ukraine. I et velrøgtet kommentarspor på Weekendavisen ville læserne gøre hinanden, og måske endda skribenten, klogere. På Facebook...

Ja, der kan man nu se det på tre måder:

Mest relevante: løsrevet antivax-vås som ikke har noget artikelens emne, fokus og pointer at gøre.

Men opviglende! Det er grundindstillingen på Facebook og den de fleste medlemmer "bruger".

Blindgydesnak

 

Alle kommentarer: Præcis den samme antivax-bøvs. Bare efterfulgt af en ekstra opviglende og løsrevet kommentar.

 

Blindgydesnak for blindgydemennesker

 

Nyeste: Helt sikkert ikke den nyeste. En daggammel, opviglende  kommentar.

Den af de 346 kommentarer, under opslaget, Facebook tror, vil ægge lige præcis mig aller mest. Plus en lille slipstrømskommentar til den store prut.

Forsøger man at folde alle kommentarerne ud, finder man ud af at Facebook, i lighed med Twitter, på ingen måde kører strengt omvendt kronologisk. Kommentarerne fremvises i noget der ligner tilfældig rækkefølge - men det hele er formentlig optimeret efter hvor meget det ophidser og forplumrer diskussionen.

 

Blind blindgydesnak for blindgydemennesker

 

Weekendavisens artikel samler altså 346 kommentarer på Facebook. Men det er ved den søde grød svært at se hvordan de 346 kommentarer kommer Weekendavisen eller morgendagens mere intelligente danske samfund til gode.

Raserimester 4s kommentar river måske en ekstra kommentar ud af Forbipasserende 17 (det er hvad Facebook blindt optimerer efter). Men der bliver næppe solgt flere eksemplarer af Weekendavisen og avisens omdømme bliver næppe bedre.

"Jamen, vores artikler kommer altså langt ud, ud til mennesker vi normalt ikke når, på den der optimerede strøm af opviglende Facebook-brok" kan man fortælle sig selv på redaktionen.

Men det giver stadig ikke bedre omdømme, mere interesse fra relevante kundeemner eller mere salg.

Derudover spilder menneskeheden tid og kræfter på kævl.

Som forsker Michael Bang Petersen siger det

”Det er ikke bare sarte, unge, venstreorienterede kvinder, der trækker sig fra debatten. Det er også den midaldrende hvide mand, som ikke bryder sig om det. Faktisk er der ikke nogen, som oplever debatten på sociale medier som specielt behagelig eller hensigtsmæssig.”

 

Hvis du nu er ambitiøs? <

Hvis du er ambitiøs på dit medies vegne:

1. Træk kommentarsporet hjem!

2. Hvis der er for meget brok: kræv at folk registrerer sig. Evt. at de betaler for fornøjelsen - som på Zetland. Ligesom det er et privelegie at få adgang til en veldrevet café, er det også et privilegie at få adgang til et veldrevet medie.

3. Giv kommentarrøgterne alle nødvendige værktøjer. Bandlysning af e-mailadresser, bandlysning af IP-adresser, bandeordsalarm, osv. osv. Det koster ikke så meget at gøre folk effektive. Om man vil snyde med shadow banning, heaven banning, misery banning osv. osv. er lidt op til ens samvittighed.

4. Folk savner at blive set. Sæt en stor krukke med likes og del rundethåndet ud af dem. Det sker med tungen i kinden på Internetforbrugeren. Ros konstruktiv adfærd. Lav en kanal på forsiden/Twitter med links til særligt gode kommentarer på dit medie (det kan automatiseres). Følg Anbefalinger til kommentarsystemer.

Man kan for småpenge gøre næsten alt hvad Facebook kan. Bare bedre. Kun lige rækkevidden er det svært at konkurrere med.

Men når rækkeviden nås på en bølge af civilsamfundsødelæggende brok, kan det være det samme.

Der er en fortrinlig verden uden for Facebook ifølge Sådan forlod jeg Facebook og fik 10 (nu 40)  gange så mange læsere og Anbefalinger til kommentarsystemer.

Opdatering 2. marts 2023 <

Kort efter denne artikel blev udgivet, lukkede DR for kommentarsporerne på Facebook.

”Før ændringerne udgjorde trafikken fra Facebook en lille dråbe i havet af sidevisninger for dr.dk. Og nu udgør de en mindre lille dråbe i havet,” siger han og tilføjer:

”På den måde er vi meget fortrøstningsfulde. Og vi synes, det var en lille pris at betale for noget, der har fået ret stor effekt.”

Redaktionschef hos DR, Anders Emil Møller, skal i øvrigt have ros for at kalde Facebook-komentarsporet for en svovlpøl af vrede.

Og, som profeteret:

”Den opgave og den dårlige samvittighed og ondt i maven over de kommentarer, der florerede, har vi ikke længere. I stedet kan vi fokusere på vores egen platform og på at give vores brugere en bedre oplevelse,” siger han.

Jyllands-Posten fulgte efter og lukkede deres Facebook-kommentarspor den 1. december 2023.

Igen: træk debatten hjem og giv redaktørerne ordentlig værktøjer.

Opdatering 28. juni 2024 <

Så lukkede DR ned for engagement på Twitter. Der er intet at vinde på på de polerede kævlearenaer.

 

Vi sælger skamløst viden og assistance vedrørende