Skal din hjemmeside have gulvvarme?

Prøv at tænke på en ny hjemmeside som et nyt badeværelse. Det kan sætte projektet lidt i perspektiv

På de sociale medier og i diverse iværksætterfora er der mange spørger hvad det koster at få lavet en hjemmeside.

”Hvad skal jeg forvente at en professionel hjemmeside med webshop koster?”

”Hvem kan lave en professionel hjemmeside med et cool, responsive design og en skide lækker webshop til en go' pris?”

”Skal jeg kaste mig ud i det og selv lave en side i Wordpress”

”Jeg har fået et tilbud på nnn.nnn kroner. Jeg havde regnet med at betale nn.nnn,-. Hvad kan jeg gøre?” (bemærk antallet af n'er)

Der er ikke (e)en pris

Selv om der er rigtigt mange (som i virkeligt forbavsende mange), der mener at de har et rede svar på den slags spørgsmål, så er det ikke lige til at svare på. I verdensfirmaet Vertikal har vi lavet hjemmesider så billigt som 10-15.000,- plus moms, men vi har også lave nogle som kostede trekvart million kroner og været involveret i flere hjemmesideprojekter med budgetter på en en halv snes millioner.

Prisen kommer an på rigtigt mange ting: faciliteter, kompleksitet, omfang, specialdesign- og kodning, koordination og logistik, krav til sikkerhed og meget, meget mere.

Der er lige så lidt en pris på en hjemmeside som der er en pris på et badeværelse – og den parallel er slet ikke så dårlig. Prøv engang at tænke over hvad det vil koste at få lavet et badeværelse, og overfør så den tanke på en hjemmeside.

Er det stort eller småt? Er der kar eller bare en bruser? Skal brusekabinen mures eller bare være en løs plastikskal? Skal der føres rør? Skal der støbes gulv? Skal der trækkes strøm?

Man kan vælge at gå i Ikea og købe stumperne og skrue det sammen selv.

Man kan købe dyre mærkevarer hos VVS'eren og få mureren, bliktuden og elektrikeren til at lave det hårde eller svære og så selv sætte filt op og male.

Man kan kontakte en arkitekt og få en entreprenør på og lade dem køre det hele.

Prisen og resultatet bliver derefter.

Ligesådan med hjemmesider

Man kan i princippet gribe sin nye hjemmeside an på samme måde:

Man kan hente Wordpress og kaste sig over det selv.

Man kan entrere med sådan nogen som os og få en Drupal-løsning, hvor man selv kan bidrage til udviklingen og opsætningen.

Man kan kontakte et stor Microsoft-certificeret webbureau, som har projektledere, UX-folk, grafikere, programmører, receptionister og folk, der kommer og serverer deres frokost og vander deres planter.

Prisen og resultatet bliver derefter.

Billigt, godt, hurtigt

Hvis man laver det selv, så bliver det ikke en professionel løsning.

Lægfolk kan sjældent støbe gulve der er vandtætte i snesevis af år.

Lægfolk må ikke selv rode med strøm og vandrør, og når de gør det kan det måske ikke godkendes.

Lægfolk er ikke så gode til af fuge pænt eller sætte fliser op så de flugter. Fagfolk er bedre.

Amatører kan kun lave et badeværelse så godt som de professionelle med stort besvær, omfattende tidsforbrug, dyre materialer og en krævende indlæringsproces med mange fejlmuligheder. Det kan lade sig gøre, men det er den berømte:

Billigt, godt, hurtigt – vælg to.

Enten knokler man eller også betaler man. Eller også får man noget skidt.

Sjovt nok er det fuldkommen det samme med hjemmesider.

Hjemmeside med gulvvarme

Man skal ikke regne med at man får en ”professionel hjemmeside med et cool, responsive design og en skide lækker webshop” hvis man vælger selv at fedte med Wordpress, eller at 12-15.000 kroner rækker hvis man beder os om at lave det. Selv små firmaer som vores laver sjældent projekter til under et halvt hundredetusind kroner. Mellemstore bureauer med hippe adresser i indre by vågner måske op når der kommer fem nuller på og gerne noget, der er lidt større end et ettal forrest. Og de fleste store webbureauer sætter næppe hjulene i gear før man runder den halve million i budget. Dertil er frokost- og kontorplanteordningerne for dyre.

Vi har slet ikke de samme omkostninger, og vores opmærksomhed fås for langt lavere beløb.

Men tænk på badeværelset igen.

Der er stor forskel på et personaletoilet i et kosteskab og det store, lysåbne badeværelse med skjult cisterne, varme i marmorgulvet og Hans Grohe over hele linjen.
Der er også forskel på et badeværelse i et privat hjem og badefaciliteterne i en sportshal.

Tænk på det når du planlægger din hjemmeside og tænker på hvad den kan komme til at koste.

Skal din hjemmeside have gulvvarme i form af en moderne WYSIWYG-editor og billedbehandling? Du kan også vælge at fryse om tæerne, skrive koder og skalere og beskære alle dine billeder manuelt.

Skal hjemmesiden have cool, forkromede designeramaturer som svarer til et professionelt skræddersyet webesign? Hvis ikke, er der masser af færdige temaer, der kan hentes helt gratis eller købes meget billigt, ligesom en vandhane kan fås for en plovmand i byggemarkedet.

Skal hjemmesiden have skjult rørføring, for eksempel automatisk overførsel af varer fra lagersystemet til webshoppen? Eller taster du selv de nye varer ind?

Tænk på det næste gang

Næste gang du enten beder om en pris på en hjemmeside eller ser nogen spørge hvad det koster, så tænk på det som et badeværelse. Sammenligningen kan sætte pris og projektforløb i et fint perspektiv.

Vi sælger skamløst viden og assistance vedrørende