Anbefalinger til anmeldelser

Anmeldelser skal være ærlige, veludstyrede og nyttige.

At udgive anmeldelser er ikke så forskelligt fra at udgive andre artikler. Dog er det her endnu vigtigere, at man gemmer så meget som muligt struktureret. For det giver senere mulighed for bladring, deltagelse i samarbejder - sågar quizzer.

Anmeldelser giver også gode muligheder for at lokke folk til at læse mere. Dette er en lang og teknisk artikel og...

Eventyret starter her... <

En dag kom forfatter, oversætter og klog mand Niels Søndergaard fordi Vertikals kontor og spurgte, om vi ikke ville have 1.500 filmanmeldelser.

Eller rettere, han spurgte ud på Facebook om nogen gad hjælpe ham med at redde nogle afpubliceringstruede anmeldelser -  og vi sprang til.

Niels havde gennem de sidste 20 år skrevet 1.500 filmanmeldelser og lagt dem på lukningstruede gratistjenester som Tumblr og Rotten Tomatoes.

Mest for selv at huske hvad han havde set hvornår, og hvad han syntes om det. Men filmanmeldelserne var klart så sjove og nyttige, at de fortjente et evigt liv online.

Så vi programmerede et par scrapere og import-scripts og vupti! var anmeldelserne reddet i sikkerhed på vores nichemedie Internetforbrugeren.dk.

Her er hvad vi vil fortælle om at publicere (film)anmeldelser.

1. Kvalitet og begejstring  tiltrækker <

Skriv ærligt og nyttigt.
Hold den korte og ærlige.

"Jeg afskyr den uærlige anmelder, der hellere vil tækkes læserne end sige sin mening." siger Niels Søndergaard. "Og ham, der bruger floromvunden prosa for at lufte sine litterære ambitioner i stedet for at komme til sagen. Jeg synes at en god anmelder er ærlig, siger sin mening og ikke er bange for at pisse mod vinden."

Og Niels' anmeldelser er ærlige. Han elsker behørigt mesterværker som En ny dag truer/Groundhog Day og Collateral, men er ikke det mindste ræd for at erklære tju-bang-film som Dredd og Extraction 2 sin kærlighed offentligt. Han udskælder også gerne Cannes-vindere som Triangle of Sadness og The Lost Daughter højlydt og offentligt.

Anmeldelserne er som ofte også så kortfattede, at de kan læses på under et minut.

Noget ganske nyttigt i en verden af utålmodige surfere/mobillæsere.

I skrivende stund vises de ca. 1.500 filmanmeldelser over 100.000 gange pr. måned. Mest til aggressive (spam-)botter. Men de 20.000 kunne nok være virkelige læsere.

2. Kvantitet er en kvalitet i sig selv <

Visse anmeldelser er populære og ligger godt i søgemaskinerne
Udgiver man én anmeldelse, trækker det ikke mange til. Udgiver man 1.500, trækker det rigtig mange til.

Ikke alle anmeldelser trækker dog lige mange til. Ligesom med notitserne (Genopliv dine døde SoMe-indlæg og tjen 0,2 million sidevisninger) er der tale om en lang hale.

Anmeldelserne af Barbie og Kom/Gå og se er på 6 måneder blevet set over 2.000 gange hver. Mens The Good Dinosaur og Kick-Ass 2 ikke engang er nået 200 visninger. Korte filmanmeldelser er klart mere interessante end korte notitser.

Det er svært at forstå, at medier som Politiken kun viser ca. 30 film- og tv-anmeldelser og ikke har nogen særskilt søgning til dem.

DR viser 16 anmeldelser, de fleste fra 2022, hulter til bulter i det forladte bombekrater kaldet Film & serier.

Andre anmeldelser er upopulære
Når man nu engang har skrevet (og formentlig betalt for) anmeldelserne, skal man da gøre dem alle

  • tilgængelige
  • bladrebare og
  • findbare.

for alle. Eller i det mindste abonnenterne.

Når man har betalt millioner for anmeldelserne, skal de også ud og tjene nogle af pengene og æren hjem igen.

3. Metadata giver bladremuligheder <

Navnet linker til hvad vi har på lager, klaptræet til IMDB
Hvis filmanmeldelsen - på en struktureret måde - ved hvem, der har instrueret, spiller hovedrolle, har skrevet manuskript, kan man pludselig  - uden menneskelig arbejdsindsats - lave lister med

Det er en udmærket læserservice. Filmanmeldelser er hermed sorteret på flere måder end den vanlige nyhedsfaldstamme: omvendt kronologisk, en-dimensionel og enerverende bladring - det vi ser hos uambitiøse udgivere. Er man på Internetforbrugeren blevet interesseret i en instruktør eller skuespiller, kan man let klikke sig videre til flere anmeldelser. Eller over på IMDB.

Men selvfølgelig giver det ikke meget mening at bladre i flere tusinde anmeldelser. Så vi har naturligvis lavet nogle søgninger specifikt til anmeldelserne.

4. Gør det let for anmelderen! <

Hvis Niels skulle udfylde 10 felter med manuskriptforfattere, instruktør, skuespillere, årstal og uploade en filmplakat, ville hver anmeldelse tage 10 minutter ekstra at skrive. Det er flere mandmåneders modbydeligt kopier&indsæt-arbejde med masser af fejlkilder. Fy føj.

Vi har derfor lavet et system hvor Niels leverer linket til filmen på The Internet Movie Database. Så henter vi de fornødne data hos kollegaen Open Movie Database og lægger dem på anmeldelserne.

Mennesker skal aldrig udføre arbejde, maskiner kan udføre!

Når vi er på besøg på andre redaktioner, undrer vi os altid over hvor hurtigt, de opgiver at automatisere og tilfile arbejdsopgaverne. Højtlønnede mennesker laver alt for meget kedeligt og unødvendigt arbejde hver dag!

5. Vær sød ved anmelderen <

Danmarks bedste bedømmelser
Niels giver ikke filmene stjerner eller hjerter. Maestro får "4 ud af 5 taktstokke". Heaven får "5 ud af 5 mislykkede bombeattentater". Teorien om alting får "4½ ud af 5 handicappede astrofysikere".

Så vi lavede et system, hvor han let kan angive måleenheden og indsætte et passende ikon fra et gigantisk bibliotek.

Niels ville også gerne have en hurtiggemmeknap og fik den.

Var vi en bovlam redaktion, ville vi have sagt "Du kan bare trykke CTRL+End og så trykke på gemmeknappen ligesom de andre." Men selvfølgelig sagde vi "Så gerne, du skal ikke spilde 5-10 sekunder hver gang. Hvilken tast skal hurtiggemme din anmeldelse?". Det blev F9.

Ligeledes har vi skjult de felter, der sjældent bruges, så redigering bliver så hurtig og effektiv som mulig.

Niels har også fået et spøjler-felt, så han kan diskutere dele af handlingen, folk, der ikke har set filmen, ikke har godt af at kende til. Det bruges fx. fornuftigt på anmeldelsen af Heat.

Endelig er der en velfungerende eksportknap, der eksporterer alle Niels' anmeldelser til et enormt fornuftigt, maskinlæsbart format. Så han kan altid tage alle sine anmeldelser og publicere dem et andet sted. Modsat Rotten Tomatoes, Facebook og hvad de tidligere publiceringssteder ellers hed, tror vi ikke på at der skal være de store barrierer for hverken deltagelse eller flugt. Kontrakten er i grove træk "Du er kun med, så længe det er sjovt" og "Dit arbejde må aldrig være spildt."

Hvad har det betydet? Flere anmeldere er dryppet ind og Niels er også begyndt at publicere visuelle ordspil, skizonymer (fx. papirer), stednavne og meget andet.

Anmeldelser af andet end film, er også begyndt at dryppe ind: spil, bøger, musik. Når man har en anmelder-backend af høj kvalitet, er det forrygende let at udvide.

6. Vær sød ved læseren <

Hvad siger de andre anmeldere? Vi henter det ind.
Hvad har læseren lyst til, når han/hun sidder med en anmeldelse?

Vi tænkte noget i retning af

  1. Hurtigt finde ud af om filmen er noget for dem
    Bedømmelse, kortfattet anmeldelse og trailer klarer punkt 1. Derudover importerer vi også bedømmelser fra IMDB, Metacritic og Rotten Tomatoes. Vi er ikke bange for at sætte vores/Niels' bedømmelser op mod gennemsnittene af omverdens bedømmelser. Det drejer sig om at hjælpe brugeren bedst muligt. Ikke tro, at man er det eneste og vigtigste sted på nettet med den fulde sandhed. Links gør folk klogere (hvis de klikker på dem).
     
  2. Finde ud af hvor filmen kan ses
    Både Playpilot og JustWatch kan på deres evigtopdaterede hjemmesider fortælle hvor man kan se en given film. Der er faktisk lige nu over 40.000 film tilgængelige på en eller anden form for abonnements/leje-streaming i Danmark! Det er da synd, hvis man ikke hjælper folk videre mod målet. Vi
    Det er nyttigt at besvare spørgsmålet «Men hvor?«
    kunne også have tilbudt registrerede brugere på Internetforbrugeren at føre lister over de film, de skal have set (og evt. give deres egen bedømmelse). Men PlayPilot og JustWatch gør begge arbejdet nogenlunde, og vi har ikke så mange aktive, registrerede brugere, at det ville være besværet værd.
     
  3. Se om der er flere interessante film i samme stil
    Andre interessante film finder man ved at klikke på instruktøren eller skuespilleren. Men der er også sidepaneler med Bedste lige nu, Værste lige nu (fordi folk også elsker at læse en god slagtning), Guld og Skrammel (ældre film fra hhv. skatte- og skarnbunken).
     
  4. Sætte den vildfarne anmelder på plads med en kommentar - eller bakke hans synspunkt op.
    I gamle dage (2006) var der en 90-9-1 Rule for Participation Inequality in Social Media and Online Communities. De fleste kigger, få kommenterer, omtrent ingen poster.
    Efter Facebook er blevet konge, har det ændret sig. Nu er mønstret: 100-0-0 eller så.

Gode tips og nedsablinger.
Et praktisk eksempel:

Niels poster en anmeldelse af Heat på Internetforbrugeren og fortæller om det på Facebook til sine 641 Facebook-venner (plus/minus det løse - opslaget er offentligt).

200 mennesker myldrer ind for at læse anmeldelsen på Internetforbrugeren det første døgn.

Under anmeldelsen tilbydes de at kommentere løs. Registrering ikke nødvendig, kom frisk!

0 (nul) kommenterer på Internetforbrugeren.

Henne på Facebook ryger der derimod 20 kommentarer på.

For Facebook er et trygt univers. Alt udenfor er Hic sunt dracones, ukendt, uhyggeligt land med drager, dæmoner og alskens ondt og utrygt.

Der går utroligt lang tid mellem kommentarerne på Internetforbrugeren.

 - Vi kunne give op og importere Facebooks kommentarer. Men nej. Internetforbrugeren er ikke sat i verden for at hjælpe Facebook til yderligere verdensdominans.

Anbefalinger til kommentarsystemer er 10 år gammel, men stadig ganske fornuftig. Selv i en verden hvor Facebook har sejret stort.

7. Brug anmeldelserne kreativt og kald det noget smart - Surimi-webudvikling <

Surimi, kendt fra fiskesalater, lyder eksotisk og velsmagende. I virkeligheden er det et imiteret, forlorent, maskinforarbejdet fiskeprodukt med stivelse og tilsætningsstoffer.

I Vertikal er vi dog glade for Surimi-webudvikling. Maskinudben det! Brug det hele! Gerne flere gange!

Så ud fra de 1.500 bedømte film, har vi konstrueret en filmquiz, hvor læseren kan gætte sig til hvilken film, der får "4 ud af 5 farlige forbindelser: Valmont, Jack Reacher 2 eller Taken 3?" og utallige andre spørgsmål. Tusinder af anmeldelser danner grundlag for milliarder af spørgsmål.

Svær quiz, Men ret interessant.
Det er fordelen ved at arbejde med strukturerede data. Masser af ting kan genanvendes i forskellige sammenhænge. Man skal ikke side og forsøge at fiske brugbare data op ad et - ptuii - wysiwyg-felt. Jo mindre man opbevarer i wysiwyg-felter, jo mere kan man lave, og jo bedre fremtidssikret er man. Ambitiøse journalister skriver efter storyboard-metoden er stadig åh så sand. Delenda est wysiwyg!

Og der er mere videreudnyttelse. Importen af filmanmeldelserne har også leveret et pift til tv-omtalerne på Internetforbrugeren.

Når DR sender Heat, kræver det ingen intelligens og meget få tastetryk, at klipse filmanmeldelsen på tv-omtalen. Såre simpelt, men noget man heller aldrig ser hos andre medier.

Endelig har vi også udbygget systemet med mulighed for at anmelde tv-serier, spil, bøger og musik. Det koster meget lidt ekstra arbejde.

Ligeledes er flere anmeldere (Niels' velskrivende venner) blevet budt velkommen om bord. Det koster meget lidt ekstra arbejde, og det kan måske glæde nogen med flere holdninger til en given film. Her er fx. Dune set af tre forskellige anmeldere.

8. Vær sød ved søgemaskinerne, aggregatorerne og de sociale medier <

Så veldeklareret, at du ikke behøver at besøge anmeldelsen.
I teorien skulle søgemaskinerne behandle en lidt mere gunstigt, hvis man struktureret fortæller præcis hvad man anmelder og hvor højt man bedømmer det. I praksis ser det ud til at være spildt møje. Søgemaskinerne belønner ikke og ingen aggregatorer interesserer sig for dansksprogede filmanmeldelser.

Det eneste sted, vi har kunnet mærke en positiv effekt, er ved de Smukkere links på Facebook.

Selvfølgelig skal man kunne søge specifikt i anmeldelserne.
Vi ved endnu ikke om ChatGPT, Bing og hvad de ellers hedder bruger deres uindskrænkede adgang til filmanmeldelserne til noget, der er godt for os eller læserne. Men vi har åbnet alle porte på vid gab for dem.

9. Lav en bot <

Strukturerede data er også et fremragende grundlag for AI/botter. Vi har en Nillerbot kørende i lukket beta. Botten er blevet fodret med alle Niels' anmeldelser. På gode dage og i medvind kan den anbefale film, som Niels ville gøre det - og endda også skrive anmeldelser af film Niels hverken har set eller anmeldt.

Den er dog ikke så nyttig eller morsom, at den er klar til prime time.

Men det kommer. Fik vi fingre i alle Ole Michelsens Bogart-anmeldelser, kunne vi sikkert også lave en OleBot.

Kort sagt <

Du kan gøre meget mere med anmeldelserne på dit site. Til glæde for brugerne og anmelderne

Denne artikel er certificeret bedre og nyttigere end noget du kan hive ud af ChatGPT.

Vi sælger skamløst viden og assistance vedrørende