Er jeres hjemmeside en tjeneste eller en tryksag?

En tjeneste tiltrækker folk. En tryksag tiltrækker få.

Min personlige hjemmeside er en tryksag. Den er på én side og man lærer hvordan man får fat i mig og det er sådan cirka det.

Nærværende Vertikal er en tjeneste. Den introducerer generationer af nysgerrige til vigtige webpubliceringsemner som nyhedsbreve, hypertekst, nøgleord, clickbait, Drupal, metatags, storyboard og AI.

Internetforbrugeren er en større tjeneste med hundreder af artikler, tusinder af notitser og over tusinde tv-omtale.

Ingen besøger tryksagen. Langt flere besøger Vertikal. Endnu flere besøger Internetforbrugeren.

Folk drages af tjenester!

Søgemaskinerne elsker tjenester.

Her på Vertikal elsker vi at lave tjenester og bryder os ikke stort om at lave tryksager.

Fordele ved tjenester <

De hjælper folk. Måske giver en artikel på Vertikal ikke et salg. Men den giver formentlig, i gennemsnit, et salg pr. 2.000 læsere. Og det på den bedste måde.

Den ny kunde er som regel en højkvalitetskunde. Han/hun er nysgerrig, kan selv søge og veje gode og dårlige argumenter.

Det står noget i kontrast til den kundetype der blot er i stand til at klikke på en "Billig Drupal-hjemmeside! Vi er Danmarks eksperter!"- annonce på Google eller Facebook og derefter kun have uambitiøse spørgsmål.

Så artikler, tjenester, gør også os en tjeneste ved at filtrere kunderne.

Dertil er artiklerne både sjove at skrive og se tilbage på/linke til.

Når vi laver hjemmesider for andre er tjenesterne også vildt meget sjovere at lave end tryksagerne.

Tjenesterne er sværere, giver flere penge og mere tilfredse kunder og slubrugere.

Tryksagsfolket er mere fastlåste typer: "Jeg troede oprigtigt at webdesignet var pixel-perfekt, men på min kones iPhone 7 (lanceret september 2016) står køb-knapppen 10px længere til venstre.". "Hvorfor kommer ingen frivilligt til mine 3 siders salgsgas? Mit firmanavn står jo på siden!"

Endelig gør nye tjenester verden rigere. Mens tryksagssiderne kræver flere og flere Facebook-annoncer for at få besøgende, der har meget få grunde til at opsøge den af sig selv.

Tryksager virker dårligere i den ny skærmvirkelighed <

Tryksagstænkningen er et levn fra 1980'erne og 1990'erne. Et levn fra sidste årtusinde. Et levn fra papirtiden. Et levn fra dengang alle så internet på en 800*600 eller 1024*768 skærm.

Et levn fra PageMaker- og Indesign-tiden. Et levn fra Photoshop- og PDF-tiden.

Man kan bestemt lave en (tryksags-)hjemmeside, der ser fin ud på skærmene på min mobil, min bærbare og min stationære. Men pixel-perfekt på alle apparaterne bliver det næppe.

For skærmstørrelserne er hhv.

  • 6" mobil: 23 cm2
  • 14" bærbar: 175 cm2
  • 43" stationær: 1850 cm2.

Det er ret forskellige oplevelser og med de mange mærkelig browsere, browser-udvidelser osv. får forskellige mennesker uvægerligt forskellige oplevelser.

Vi kan højst håbe på gangbar og brugbar. Perfekt er et levn.

Fra tryksag til tjeneste <

Sidder du netop nu med en smag af tryksag i munden: spørg dig selv hvad du kan gøre for at udvikle din tryksagshjemmeside til en tjeneste, folk frivilligt opsøger. Det behøver i længden ikke at være dyrere at lægge ud med at gøre folk en tjeneste.

Og husk nu at Søgemaskinerne elsker indhold og tjenester.