Vi fik en opgave med at hjælpe foreningen
Dicar 🏛️ med at gøre en kolossal masse oplysninger om støtte til danske landbrug og skovbrug søgbare på nettet.
Rigtig mange data <
Det gjorde vi så. Et system med en del databasetabeller, en smule PHP-kode og lidt fingersnilde fik webificeret de mange data. Systemet kunne efter en del tilretning og ikke mindst optimering af databasen gå i luften.
Vi døjede en del med lange svartider fordi mange af de populære søgninger gav mange resultater, og én af løsningerne på det blev at cache siderne — altså lave en permanent kopi af de mange resultater frem for at søge dem dynamisk frem i databasen hver gang.
Nå, men det er jo teknik... tilbage til historien.
Hosting og frames <
Vi drev systemet på vores server, men det blev gjort tilgængeligt fra Dicar-s hjemmeside ved hjælp af frames. Det sker ikke sjældent at vi er nødt til at lave frame-baserede løsninger, selv om
vi ikke er meget for det. Problemet er at det ikke altid er lige nemt at flytte de færdigudviklede systemer fra en server til en anden. Vi har ellers gode erfaringer med at flytte systemer. Vi udvikler for eksempel lokalt på en Windows-baseret server, og flytter derefter de fleste systemer til vores
Linux-server, som befinder sig i Struer.
Men vores to servere er rimeligt godt afstemt med hinanden og kører for eksempel de samme udgaver af den software vores programmer skal bruge - PHP og MySQL især. Det er sjældent tilfældet med kundernes servere.
Derfor kørte Dicars system til en start hos os.
Google elsker os <
Lige nu siger Google at Vertikal består af cirka 30.000 sider. Det er faktisk ret hæderligt — og helt igennem usandt. Det virkelige tal er nok nærmere 500 eller måske endda kun 2-300 stykker. Men vi er meget gode til at vise de forskellige sider på mange forskellige måder og Google synes at de er så forskellige at de hver fortjener en plads i den store søgemaskines klart strålende sol.
Vi klager ikke. For 30.000 sider overfor virkelighedens lad os sige 300 giver cirka 100 gange større sandsynlighed for at en søgning på Google vil vise én af vores sider i forhold til et virkeligt billede af Vertikal.
Og vi rammes måske oven i købet oftere end én af
NetPointers' 578 sider i Google 🏛️, én af
Aizees 174 sider 🏛️ eller
At-blive-sets 33 🏛️ (Tallene er fra juli 2005, og kan selvfølgelig have ændret sig siden). Sammenligningen er måske lidt uretfærdig, for de tre firmaer sælger nemlig søgemaskineoptimering. Det gør vi egentlig ikke. Vi ligger bare velsignet godt i søgemaskinerne på alle mulige sære ting.
OK, måske sælger vi en lille smule
søgemaskineoptimering... men ikke ret meget.
Når det regner på præsten <
Det der sker nå vi ligger godt og ofte får besøg af søgemaskinerobotterne er at vores kunder, som ligger på vores server og ofte under vores domæne — for eksempel som et subdomæne til Vertikal.dk — også kommer til at ligge godt og ofte få besøg af robotterne.
Og det er jo herligt, for det fleste af vores kunder vil jo gerne ses. Således også Dicar.
Søgemaskinerne og os <
Vi har altid haft det godt med søgemaskinerne, og til trods for at vi kun gør få ting specifikt for at komme til at ligge godt dem, så ligger vi og vores projekter almindeligvis godt til.
Og hvorfor så det?
Jo, vi tror det er fordi:
Vi kalder en spade for en spade, og skriver enkelt og uforblommet
Vores sider er relativt enkelt opbygget, og teksten er det dominerende — både rent visuelt og i koden
Vi sørger for at URL'er og sidetitler afspejler sidens indhold
Vi har dynamiske ændringer dagligt eller oftere på næsten alle sider. Når søgemaskinerobotterne kommer, ser de noget andet end de så sidst. Det kan de li', og så kommer de hurtigere igen
Vores sider kan ses på mange forskellige måder (som artikler, som præsentationer, langt, kort, til print, som weblog), hvilket giver mange repræsentationer af den samme side. Det kan søgemaskinerne tilsyneladende godt lide
Vi bruger nøgleord i stedet for kategorier. Søgemaskinerne elsker vores nøgleordssider
Så uden egentlig at gøre noget andet end hvad der er helt naturligt, så er vi endt med at få turbosøgemaskineoptimeret vores sider.
Vi benytter stort set ingen af søgemaskineoptimeringsbranchens kendte — og mere eller mindre beskidte — tricks.
Vi laver ikke samarbejder med strategiske partnere om gensidige henvisninger
Vi har faktisk ikke særligt mange indgående links
Vi nøgleordsoptimerer ikke vores sider
Vores primære formål med at skrive er at formidle, ikke at markedsføre. Det kommer dog lige bagefter.
Vi laver ikke vores sider forskellige overfor brugerne og søgemaskinerne. Alle ser det samme
Vi kan (og siger) slet ikke sådan nogle frække akronymer som CTR-procent 🏛️, ROI 🏛️ eller SEO 🏛️
Vi bruger ikke Adwords eller andre betalte former for annoncering. Ja, faktisk så annoncerer vi slet ikke.
68.000 sider hektarstøtte <
Dicars system var som sagt stort, og er det stadig, bare på
deres server 🏛️. Google traverserede dem alle trofast og indekserede dem næsten lige så trofast. Før vi fik set os om havde Vertikal op mod 100.000 Dicar-sider i Google.
Herligt! Søg på et dansk skov- eller landbrug og Vertikal lå godt til — og ofte i toppen.
På et tidspunkt hjemkaldte Dicar altså systemet, og i dag kører det som nævnt på deres egen server. Vi nedlagde systemet hos os, hvilket efterhånden er næsten et år siden.
Men Googles kærlighed svigter ikke sådan lige uden videre. Dicars Vertikal-sider ligger stadigvæk med næsten fuld repræsentation på Google, som rapporterer mere end 68.000 sider med ordet Dicar på Vertikal.dk.
Ja, de er ikke nemme at slippe af med de bønder!
Kvalt i succes <
Som så mange gange før er vi
småkvalt i egen succes. Stakler der leder efter danske skov- eller landbrug, hektarstøtte, tilskudsordninger eller lignende får stadig Vertikal-hits, men leder desværre forgæves.
Herefter farer de i det digitale blækhus og mailer os om vores fejl, og vi kan så henvise dem til Dicars hjemmeside, hvor alle data (og mange flere til) nu har til huse. Dog ifølge Google med sølle 4.900 sider — et anseligt stykke fra de 68.000 som vi altså ikke længere har liggende.