Her er et oplæg til en søgemaskineoptimering af en hjemmeside, som primært går på at få de rette ord på siderne. Som før påpeget er ord og tekst det vigtigste redskab til at placere en side godt i de robotindekserede søgemaskiner.
Denne artikel lægger op til, at der skal findes nøgleord og synonymer i en række kategorier, som beskrevet nedenfor, og at teksten og koden på hjemmesiden skal ændres, så den afspejler disse nøgleord.
Processen består i nogle trin:
Forståelse af begreberne — denne introduktion
En periode med indsamling af ord
Tilretning af siderne efter de nedenstående forskrifter
Tilmelding af siderne til de forskellige søgemaskiner
Chancer <
Begrebet chancer i skemaerne dækker over mulighederne for at få en god placering i de robotstyrede søgemaskiner som for eksempel Google. De menneskeindekserede som Jubii er ikke helt så følsomme for kode og ordlyd. Her skal siden blot tilmeldes (imod betaling, såkaldt erhvervslink), når den engang er klar. Der skal dog vælges et antal nøgleord - 5, 10 eller 15 afhængigt af den model der vælges. Desuden skal der laves en beskrivelse på højst 100 ord. Prisen varierer for tiden fra 1500,- til 4000,- pr. år. I mange brancher er den lille model er tilstrækkelig, særligt hvis man ikke er i et marked, hvor der er mange konkurrenter og mange dygtigt lavede hjemmesider. Og tro mig, det er der i de færreste brancher.
Chancerne bliver fastslået ved en enkel metode: man søger selv efter ordet i de forskellige søgemaskiner, og vurderer om resultaterne er relevante eller ej. Jo flere og mere relevante resultater man får, desto færre chancer er der for en god placering, men chancerne er store, hvis man får et virvar af irrelevante sider.
Konkret eksempel <
Ordene og sætningerne nedenfor er alle konkrete eksempler taget fra optimeringen af hjemmesiden for et firma, der sælger udstyr til udstillinger og messer. Dette marked er ikke præget af et meget stort antal firmaer, og heller ikke af perfekte hjemmesider, om end en enkelt af denne kundes konkurrenter har gjort et fint arbejde med en god placering til følge.
Grunden til det konkrete eksempel, er dels at det er lavet, og dels at ægte situationer og ord illustrerer pointerne bedre en noget konstrueret eksempel.
De følgende ord blev i store træk taget fra de eksisterende tekster på hjemmesiden. Teksterne var fra begyndelsen ikke ideelle i søgemaskinehenseende, men heller ikke helt umulige i den daværende form. En lille tilretning ville dog være formålstjenlig. Denne tilretning skete på de færdige sider af systemet, som var lavet med statiske sider.
Primære nøgleord og begreber <
Vigtige ord er
ord der er vigtige for firmaetord der må antages at være noget af det folk søger påord som ikke er så almindelige at brugerne drukner i mængden af søgeresultater
Jo flere af disse ord, desto bedre. Listen var et oplæg, som kunden selv udbyggede ud fra sit kendskab til markedet.
Ord | Chancer |
Udstillingsløsninger | gode |
Udstillingssystemer | middel |
Standdesign | gode |
Konceptstande | meget gode |
Messestande | middel |
Sekundære nøgleord og begreber <
Sekundære ord er også vigtige ord som
folk helt sikkert søger påhvor mængden af søgeresultater er storhvor det er svært at komme til en høj placering på ordet alene
De skal dog findes, fordi de forekommer i søgninger i kombination med andre knapt så almindelige ord.
Ord | Chancer |
Billeder | meget små |
Design | meget små |
Konferencer | meget små |
Kommunikation | meget små |
Lyd | meget små |
Lys | meget små |
Marketing | meget små |
Materiale | meget små |
Messer | små |
Print | meget små |
Præsentationer | meget små |
Reklame | meget små |
Stande | små |
Tryk | meget små |
Udlejning | meget små |
Udstillinger | meget små |
Plusord, tillægsord <
Plusord er de ord som
folk kobler på deres søgning efter konkreter
er de almindelige ord, som folk bruger
er branchebegreber, der bruges af fagfolk
er almindelige tillægsord i sammenhængen
Vi skriver billige ikke økonomiske eller prisgunstige. Det gør markedsføringsfolk, fordi de synes det lyder bedre. Det gør det måske også, men det bringer ikke siderne frem ved søgning efter billige.
Vi skal også have begreber frem, som er typiske for produkterne og branchen. Hvis alle snakker om transportable løsninger, så er mobile ikke noget godt ord at bruge, selv om det lyder godt. Man skal også tænke på, hvordan man selv ville søge.
En søgning efter et produkt uden for ens eget fagområde kan nemt give ideer til plusord.
Ord | Chancer | Eventuelle synonymer |
Fleksible | små-middel | Sammenklappelige, kompakte, bærbare |
Funktionelle | meget små | Kompakte, smarte, små, lette, elegante, moderne |
Genbrug | små-middel | Genanvendelige, holdbare |
Konkurrencedygtige | meget små | Billige, lavpris |
Lethed | middel | Letvægts, lette, nemme, bærbare |
Mobile | små | Flytbare, transportable |
Åkonomiske | meget små | Billige, lavpris |
Konkurrencedygtige | meget små | Billige, lavpris |
Konkreter <
Konkreter er
produktkategoriervaremærkerkonkrete modelbetegnelserbegreber eller emner som er specielle for firmaet eller branchen
Det er vigtigt at få alle produktnavne, almindelige produktbetegnelser, almindeligt anvendte alternativer, slangord, fagord og så videre med her. Det er slet ikke usandsynligt, at man kan findes på disse ord alene, men kombineret med primære nøgleord og plusord bliver de meget stærke.
I denne liste skal forekomme alle de produkttyper og mærker, som firmaet fører. Alle disse produkter skal forekomme et sted på siderne.
Ord | Chancer | Eventuelle synonymer |
AV-udstyr | meget små | VCR, videobåndoptager, videoprojektorer, bagprojektion, filmlærred |
Bannere | meget små | Plancher, drop papers |
Brochureholdere | små-middel | Hylder, reoler |
Diske | middel | Borde, pulte |
Display med print | middel | |
Folie | meget små | Fotostater |
Gulvtæpper | små | |
Karton | små | Pap |
Levende billeder | meget små | Projektorer, bagprojektion, video |
Lyspanel | små | |
Messestande | middel | |
Modeller | små-middel | |
Møbler | små | |
Opstilling, nedpakning | middel | |
Papir | meget små | |
Parasoller | middel | Markiser, paraplyer |
Pop-up | gode | |
Roll-up | middel-gode | |
Sammenklappelige diske | middel-gode | |
Soft Image | gode | |
Stof | små | Tryk på stof |
Transportemballage | små | |
Udstillingsvægge | middel | Skillevægge, foldevægge, mellemvægge, room dividers |
Montrer | små-middel | |
Podier | små | Scener, ramper |
Laminering | små | Plastlaminering |
Opklæbning | små-middel | Montering |
I listen her er undladt de konkrete varemærker og modeller. De skal selvfølgelig med i den virkelige analyse.
Geografiske steder <
Fysiske og geografiske steder er af forbavsende stor betydning. Folk søger efter produkter i forbindelse med deres by eller med det sted, hvor de skal bruges, for eksempel "foldevægge århus" eller "standopbygning bella center". Det kan være svært at flette ind i almindelig tekst, men bør alligevel forekomme. Der kan for eksempel laves en liste med referencer, som nævner, hvor firmaet har arbejdet, som samtidig kan forsikre kunderne om firmaets aktiviteter og kontakter. Denne side rummer landsdele, bynavne og konkrete lokaliteter:
Vi har opsat stande følgende steder, og har gode kontakter med personalet på stedet:
Jylland
Århus
Koncertsalen
Vejle
Hotel Hvide Måge
Herning
Herning Messecenter
Fyn
Odense
Odense Kongrescenter
Sjælland
København
Bella Center
Falkoner Center
Kombinationer <
Nu handler det om at lave kombinationer af primære eller sekundære nøgleord eller konkreter sammen med plusordene. Det er det vi leder efter, når vi leder. For eksempel
"billige sammenklappelige diske"
"billige letvægtsdiske"
"kompakte messestande"
"roll-up displays"
Så til arbejdet <
Nu skal der redigeres og skrives.
Blandt de mange ord og kombinationer, udvælges først de mest relevante, som bare skal med, og dernæst dem, der har den største chance for at give en god placering.
Disse kombinationer skal nu så vidt muligt indgå i selve teksten og i titlerne på de relevante sider.
Desuden kan ordene og alternativerne tilføjes til META-koderne.
Prioritering <
Den prioriterede rækkefølge er:
1) Titlen
Titlen skal være unik og sigende på hver eneste side. Den behøver ikke rumme firmanavnet eller gentagelse af de samme ord eller sætninger, for eksempel firmaets slagord. Den skal beskrive præcis hvad der er på den aktuelle side med relativt få ord.
2) Teksten
Selve teksten skal være læsbar HTML-tekst. Der må altså ikke være tale om tekst i grafik eller tekst, som er skjult i Flash-animationer, PDF-filer eller lignende.
Teksten skal struktureres fornuftigt, og der bør være en overskrift, som er sigende og rummer relevante nøgleord, synonymer og kombinationer af nøgleord. Sørg for at mange kombinationer som nævnt ovenfor forekommer og at alle synonymer er nævnt. Jo højere oppe på siden de forekommer, desto bedre med mindre siden er meget kort.
3) META-koderne
I META-koderne skal følgende felter udfyldes:
KEYWORDS med alle nøgleord og synonymer samt ord og begreber, der ikke er nævnt på siden, men er relevante. Yderligere bør almindelige fejlstavninger og bogstaveringer forekomme her.
DESCRIPTION med en kort beskrivelse af sidens indhold. Den skal være et opkog af siden på 1-1½ linie på et A4-ark og skal være unik for hver side.
På alle sider skal følgende META-tags sættes:
<meta name="robots" content="all">
<meta http-equiv="pragma" content="no-cache">
<meta http-equiv="cache-control" content="no-store">
<meta name="revisit-after" content="n days">
Sæt n til et relevant antal dage. De fleste websider opdateres kun sjældent og 7-30 dage er rigeligt. På nyhedssider eller sider, der skifter hele tiden er 1-2 dage måske mere relevant.
CMS og søgemaskinerne <
Hvis man bruger et publiceringssystem (CMS eller Content Management System), er det en god idé at lade systemet foretage alle ændringerne undtaget dem, der er i selve teksten. Systemet bør skabe META-koder, sidetitler og lignende automatisk, så det bliver gjort ens og konsekvent for alle sider.
Tilmelding <
Når ændringerne er lavet bør siderne meldes til søgemaskinerne — uanset om de er blevet meldt allerede. Det vil stimulere robotterne til at komme tilbage og registrere ændringerne, og ikke mindst finde ud af hvor tit de skal komme tilbage. På Vertikal har vi stort set dagligt besøg af søgemaskinerobotter, og Google, hvorfra vi får 80-90 procent af vores søgehits, kommer forbi hver dag.
Vi har nogle vanskeligheder med netop Google. Af én eller anden grund elsker den vores oversigter men bryder sig ikke meget om vores artikler. Vi bliver fundet, men brugerne skal selv klikke sig ind til den relevante artikel frem for at finde den direkte gennem Google.
Vi arbejder på det...
Opfølgning <
Det er selvfølgelig vigtigt at man følger op og checker sin placering. Den skulle gerne blive bedre. Ellers er det tilbage til tegnebordet.