Corona-jobs

Corona-krisen er en katastrofe for samfundet, og et frit fald mod en økonomisk afgrund for mange virksomheder. Men heldigvis ikke for vores.

Jeg har et projekt kørende med Dansk Bilbranche Råd som organiserer bilværksteder og hjælper dem med at holde styr på mange ting, bl.a. løn og tariffer, regler og paragraffer og meget mere.

De har meget sigende publiceret en nyhed med titlen "Corona rammer bilbranchen som en forhammer". Som bilværksted med ansatte, løbende udgifter, afhængighed af omsætning og udsigt til et samfund, der kommer til at stå stille en måned frem eller mere, er man ilde stedt, og har brug for alle de initiativer som den pressede regering med stor ildhu og kompetence gennemfører.
Bilbranchen er i frit fald. Det samme er mange andre brancher. Cafeer og restauranter, detailforretninger, tandlæger… og mange, mange flere. Alle er afhængige af fyldte lokaler eller fyldte ordrebøger… eller fyldte tænder (ka-tchinggg!), og når de er tomme, så er lønninger, husleje, skat og moms og løbende udgifter pludselig umulige at betale.

Jeg har den dybeste sympati for dem, der er endt i denne situation, og håber inderligt at de mange støttemuligheder kommer til at gavne dem.

 

Her i verdensfirmaet er situationen nærmest den modsatte. I forvejen er vores projekter typisk langvarige og ikke noget der aflyses eller stilles i bero fra dag til dag. Vi arbejder i forvejen "hjemmefra", bruger Skype til møder, og er ikke synderligt påvirkede i vores arbejdsliv af ikke at kunne være fysisk til stede eller tæt på andre mennesker. Vi arbejder desuden ofte for organisationer, medier og andre virksomhedstyper, der ikke er helt så udsatte på grund af f.eks. omsætningstab. Dertil kommer at mange kunder pludselig har for behov for faciliteter på deres hjemmesider, som de - eller vi - aldrig havde drømt om at de ville få brug for.

Som da medierne måtte sande at de skulle kunne levere information under 9/11, og pludselig måtte sadle helt om i deres formidling, struktur og ikke mindst teknik. Mange måtte indse at systemer og servere ikke kunne holde til rigtige "breaking news" og store besøgstal, og indførte lynhurtigt "Elvis lever-løsninger".

 

Corona-krisen har haft den samme effekt på mange danske virksomheder, som pludselig har behov for at føre meget mere aktivitet over på nettet, og sikre at information kommer ud og at ordrer kommer ind. Det er en ekstraordinær situation, som også har effekt på mange af vores kunder.
Alene i dag har jeg modtaget to opringninger fra folk vi arbejder med, der vil have noget ekstra i forbindelse med krisen. Ikke kæmpestore projekter, men nye projekter trods alt, og ting, der hellere må være færdige i morgen end i overmorgen. Så her i butikken er der ikke tomgang og besvær med at få tiden til at gå. Snarere tværtimod. Jeg troede jeg skulle bruge noget af ugen og weekenden på at bygge en røgeovn, men den plan er skudt lidt i sænk af betalt arbejde.

Jeg skriver ikke dette for at hovere eller hæve os op over alle dem, der lider voldsomt, men blot for at slå fast at der er nogle lyspunkter i al elendigheden og at ikke alle små virksomheder eller selvstændige nødvendigvis får brug for støtte under eller efter denne krise.